Annons

RoyalDesign.se fällt för vilseledande prissättning Förvirring när RoyalDesigns uppdaterade pris

RoyalDesign.se fällt för vilseledande prissättning

2017-05-03 09:22

Hade ett pris i annonsen och ett annat på sajten.

I en bannerannons som publicerats på nyhetssajten Omni lovade RoyalDesign.se att ett tvåpack med dricksglas fanns att köpa på e-handlarens sajt för 107 kronor. När kunden tryckte på “köp” och dirigerades om till RoyalDesigns sajt var priset på samma glas plötsligt istället 188 kronor, vilket dessutom skulle vara en sänkning från ordinariepriset 198 kronor.

Skapar badwill med olika priser

Det här fick kunden att reagera genom att anmäla RoyalDesign till Reklamombudsmannen, RO, som nu har valt att gå på anmälarens linje.

- Marknadskommunikation får inte innehålla framställning i ord som direkt eller indirekt genom överdrift är ägnad att vilseleda konsumenten. Särskilt gäller detta ifråga om bland annat produktens värde och det totala pris som faktiskt ska betalas, skriver RO i ett yttrande.

Från RoyalDesigns sida menar man dock att det inträffade måste bero på att priserna justerats - något som sker flera gånger i veckan - precis när kunden klickade vidare.

Annons
Annons
- Det är en omöjlighet att allt kan bytas och uppdateras på en sekund överallt. Annonsören har aldrig medvetet ett pris i en annons och ett annat på sidan, det motverkar syftet och skapar badwill, återger RO RoyalDesigns ståndpunkt.

"Sakförhållanden ska kunna styrkas"

Reklamombudsmannen tycker dock inte att den förklaringen duger, och väljer därför att klassa reklamen som vilseledande.

- Enligt artikel 8 i ICC:s regler ska riktigheten i beskrivning, påstående eller annan framställning som hänför sig till sakförhållanden kunna styrkas. Marknadsföraren ska ha dokumentation tillgänglig och utan dröjsmål kunna framlägga denna till bevis inför de självreglerande organ som ansvarar för tillämpningen av dessa regler, skriver RO.

Reklamombudsmannen är en självreglerande stiftelse som ska se till att näringslivets marknadsföring håller en hög etisk nivå. Den dömer inte ut någon påföljd utan straffet blir att kritiken mot det fällda företaget läggs ut offentligt. 

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Tredubblad försäljning med ny flagshipstore på nätet

Tredubblad försäljning med ny flagshipstore på nätet

"Det är galet kul att se effekten".

Annons
Annons
Minimera fortsätter utmana - byter namn till Varié

Minimera fortsätter utmana - byter namn till Varié

Vill utmana "gamla fördomar och oemotsagda myter" med sina "återälskade" kläder på nätet.

E-handelsjätten tar kontroll över bolag - investerar 120 miljarder

E-handelsjätten tar kontroll över bolag - investerar 120 miljarder

E-handlaren blir majoritetsägare i sin logistikarm.

Nordiska Galleriet rekryterar i storsatsning på <nobr>e-handel</nobr>

Nordiska Galleriet rekryterar i storsatsning på e-handel

"Ser oss själva som en hundra år gammal startup".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Wexthuset mot 20 miljoner - nu går de in i Japan

Wexthuset mot 20 miljoner - nu går de in i Japan

Det globala familjeföretaget, som utvecklat en helt egen plattform, slår nu alla rekord.

Begagnat är Amazons nya bransch

Begagnat är Amazons nya bransch

Egen certifiering ska säkerställa att gamla produkter känns som nya.

Miljardbud på betaljätten Nets - på väg att få ny ägare

Miljardbud på betaljätten Nets - på väg att få ny ägare

Uppköpserbjudande på 42 miljarder kronor.

Annons
Annons
Tonerkungen är död: Länge leve Strumpkungen

Tonerkungen är död: Länge leve Strumpkungen

I en unik serie ska vi få följa Rikard Westbergs nya tillvaro som Strumpkungen. Missas på egen risk!

14
Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

CoolStuff AB söker:

Landsansvarig för Onlinemarknadsföring Sverige

Stor&Liten AB söker:

Kreativ och driven Online Marketing Manager

Pen Store (G Group AB) söker:

Kundtjänst + Content manager till Pen Store

Jollyroom AB söker:

Webbanalytiker till e-handelsbolaget Jollyroom i Göteborg

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem