Annons

RoyalDesign.se fällt för vilseledande prissättning Förvirring när RoyalDesigns uppdaterade pris

RoyalDesign.se fällt för vilseledande prissättning

2017-05-03 09:22

Hade ett pris i annonsen och ett annat på sajten.

I en bannerannons som publicerats på nyhetssajten Omni lovade RoyalDesign.se att ett tvåpack med dricksglas fanns att köpa på e-handlarens sajt för 107 kronor. När kunden tryckte på “köp” och dirigerades om till RoyalDesigns sajt var priset på samma glas plötsligt istället 188 kronor, vilket dessutom skulle vara en sänkning från ordinariepriset 198 kronor.

Skapar badwill med olika priser

Det här fick kunden att reagera genom att anmäla RoyalDesign till Reklamombudsmannen, RO, som nu har valt att gå på anmälarens linje.

- Marknadskommunikation får inte innehålla framställning i ord som direkt eller indirekt genom överdrift är ägnad att vilseleda konsumenten. Särskilt gäller detta ifråga om bland annat produktens värde och det totala pris som faktiskt ska betalas, skriver RO i ett yttrande.

Från RoyalDesigns sida menar man dock att det inträffade måste bero på att priserna justerats - något som sker flera gånger i veckan - precis när kunden klickade vidare.

Annons
Annons
- Det är en omöjlighet att allt kan bytas och uppdateras på en sekund överallt. Annonsören har aldrig medvetet ett pris i en annons och ett annat på sidan, det motverkar syftet och skapar badwill, återger RO RoyalDesigns ståndpunkt.

"Sakförhållanden ska kunna styrkas"

Reklamombudsmannen tycker dock inte att den förklaringen duger, och väljer därför att klassa reklamen som vilseledande.

- Enligt artikel 8 i ICC:s regler ska riktigheten i beskrivning, påstående eller annan framställning som hänför sig till sakförhållanden kunna styrkas. Marknadsföraren ska ha dokumentation tillgänglig och utan dröjsmål kunna framlägga denna till bevis inför de självreglerande organ som ansvarar för tillämpningen av dessa regler, skriver RO.

Reklamombudsmannen är en självreglerande stiftelse som ska se till att näringslivets marknadsföring håller en hög etisk nivå. Den dömer inte ut någon påföljd utan straffet blir att kritiken mot det fällda företaget läggs ut offentligt. 

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
iDeal Of Sweden ska gå från 163 till 400 miljoner i år

iDeal Of Sweden ska gå från 163 till 400 miljoner i år

Tio nya sajter ska ta företaget mer än dubbelt upp.

Annons
Annons
CoolStuffs kreativa sätt att sälja 3000 trasiga produkter

CoolStuffs kreativa sätt att sälja 3000 trasiga produkter

Kreativ lösning på problemet.

Horsemeup ökade med 50 procent - tar in 11 miljoner

Horsemeup ökade med 50 procent - tar in 11 miljoner

Före detta Tonerkungen och BackingMinds går in med kapital.

2
Jobb på Ehandel.se

Desenio söker:

E-Commerce Manager

Batteriexperten Europe AB söker:

Produkt- och inköpskoordinator inom e-handel

Kringla söker:

E-handelsansvarig problemlösare, Kringla elcyklar

Searchmint söker:

Digital Growth Manager (E-Commerce)


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta