Helgintervju: Så lyckas Hemtex öka e-handeln via Instagram

Får en stor del av trafiken direkt via butik på Instagram.

Inredningsbutiken Hemtex har under de senaste åren gått över till att vara ett omnikanalsföretag, och med den ökade försäljningen i bolagets e-handel kommer förstås andra krav på att möta kunderna där kunderna är.

Karin Eriksson är content- och social media manager på Hemtex, vilket innebär att hon utöver att planera kampanjer och andra klassiska retailsysslor också ansvarar för företagets konton på Facebook och Instagram.

Annons

- Jag arbetar väldigt mycket med Instagram och där har vi valt att det ska vara ett inspirationskonto. Det ska inte vara ett ställe där vi trycker ut erbjudanden och kampanjer utan det ska vara ett ställe där man blir inspirerad, berättar hon.

Visar upp nytt sortiment i e-handeln

Karin Eriksson kom till Hemtex i juni efter att i flera år ha arbetat med e-handel hos Elgiganten. I sitt nuvarande arbete får hon ha mycket kontakt och dialog med kunderna, som ofta går via sociala medier när de vill ställa frågor till företaget.

- Det kan handla om allt från vilka produkter vi visar till vilken väggfärg det är på en viss bild.

Är det utmanande att gå från att vara en fysisk butikskedja till att plötsligt nylansera sig själv som ett omnikanalsföretag?

- Både ja och nej. Det som händer är egentligen att vi blir mer tillgängliga. Och att vi blir tillgängliga för en annan typ av kunder, säger Karin Eriksson, och fortsätter:

- Jag tror att många vet vad Hemtex är och vad vi säljer ungefär. Man vet att man kan gå till Hemtex och hitta handdukar och lakan men vi har gjort en ganska stor sortimentsförändring så nu kan man även hitta accessoarer, dekorationer och trender hos oss. E-handeln är ett sätt för oss att visa upp vårt nya sortiment, kan man säga.

Får trafik via Instagram

Även om Hemtex Instagramflöde mest är tänkt att inspirera kunderna är förstås den grundläggande tanken att inspirera till köp. Därför har företaget satsat på en Instashop, som skickar kunderna direkt från Instagrambilden till Hemtex e-handel.

På det sättet kan kunder som är intresserade av en eller flera - eller alla - produkterna i en viss bild skickas vidare till en plats där de går att köpa, och behöver alltså inte lägga tid på att leta runt bland flikar i en nätbutik. Karin Eriksson vill inte gå in på några exakta siffror men uppger att shopen på Instagram ger Hemtex “väldigt mycket” trafik online.

Annons

- Det är inte så många företag som har en Instashop i dag, åtminstone inte i Sverige.

Det finns ett antal e-handlare som säljer inredning på nätet, och för några veckor sedan berättade Nordic Design Collectives VD Maria Richardsson för Ehandel.se att hon tycker att den största utmaningen som e-handlare just nu är att lyckas nå ut i bruset.

"Man ska veta vad man får"

Karin Eriksson kan hålla med sin e-handelskollaga, men berättar att Hemtex genom bland annat designsamarbeten lyckats nå en stor - och kanske framför allt - ny publik. En annan sak som har fungerat för Hemtex är att ständigt vara noga med kvaliteten på bilderna som läggs ut.

- Det är svårt att säga exakt vad man ska göra för att sticka ut men jag tror att man ska hitta sin ton, sitt bildspråk och hålla en hög kvalitet på det man lägger upp och inte hasta ihop något bara för att posta något den dagen. Då kanske det är bättre att pausa tills man har någonting man är nöjd med.

- Går du in på vårt Instagramkonto eller vår Facebooksida ska bilderna synkronisera på något sätt. Det ska kännas som att man vet vad man får, avslutar Karin Eriksson.

Annons