Så många planerar att e-handla maten i påsk

Svenskarna påskhandlar för 7,4 miljarder.

Påsken närmar sig med stormsteg, vilket tyvärr är tråkiga nyheter för de flesta av landets e-handlare.

LÄS ÄVEN: Håll i hatten: Katastrofveckan är framför oss

Annons

Från 2 till 4 procent

Men det finns en grupp som kan se fram emot äggens och lösgodisets högtid, nämligen de e-handlare som säljer dagligvaror. Enligt en ny rapport från Svensk Handel förväntas svenskarna göra inköp för 7,4 miljarder kronor under påskveckan och en del av den här summan kommer förstås att spenderas på nätet.

- 4 procent anger att de kommer att beställa påskmat via nätet. Det är intressant eftersom e-handeln under 2017 utgjorde cirka 2 procent av den totala livsmedelshandeln, skriver Svensk Handel i sin påskrapport.

Utöver ägg och konfektyr (som väntas öka med 64 procent jämfört med en vanlig försäljningsvecka), listar Svensk Handel bland annat sill, lax och köttbullar som favoriter inför påsken. När det kommer till att beställa hem varorna på nätet, uppges män och kvinnor vara lika intresserade av att beställa hem påskmaten via e-handel.

LÄS ÄVEN: Så många miljarder omsätter nätmaten i år

Krossas av Black Friday

Enligt Svensk handel placerar sig påsken på en tredjeplats på listan över helger och högtider med stor betydelse för handeln. Överst på listan kommer julen och på plats två hittar vi numera Black Friday och Cyber Monday.

Svensk Handels påskrapport bygger dels på en konsumentundersökning och dels på ett samarbete med Nielsen Scantrack. En del av siffrorna kommer också från Svensk Handels Handelsbarometer för mars 2018.

Annons