Säger nej till köphysteri – satsar på ”Everlasting Friday”

"Underskatta aldrig en underdog".

Årets Black Friday väntas bli en köpfest utan dess like, men raden av e-handlare som har fått nog blir allt längre. De har helt enkelt valt att säga nej tack till att rea ut sina varor, alternativt hittat på alternativa kampanjer. 

I fredags kunde vi till exempel berätta om ett antal företag som hade gått ihop och lanserat "White Monday", en kampanj som skulle agera motpol till Black Friday och istället få kunderna att handla begagnade varor.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Vägrar bidra till köhets - skapar motpol till Black Friday

Vill inte stödja hysterisk konsumtion

Nu kommer ännu en krigsförklaring mot Black Friday. Onlinemarknadsplatsen Ivalo, som samlar ett antal modedesigners, har nämligen valt att lansera “Everlasting Friday”, som ett substitut för den svarta fredagen. Ambitionen är att visa att Ivalo som företag “inte stödjer den hysteriska masskonsumtion som omger den här specifika dagen”.

- Everlasting Friday kommer inte att vara en engångsgrej. Vi tar det här temat på allvar. Vi tror att även de mindre aktörerna kan göra skillnad. Underskatta aldrig en underdog: Vår röst är stark och den hörs, säger Matti Lamminsalo, vd på Ivalo, i ett pressmeddelande.

Kampanjen Everlasting Friday ska samla in pengar för hållbar modebransch

Företaget vänder sig mot att Black Friday handlar om att köpa stora mängder varor till låga priser, vilket företaget menar leder till att kunderna glömmer bort att leva efter en hållbar livsstil.

Skänker vinsten till välgörenhet

Totalt ska över 200 nya designers ha gått med i Everlasting Friday-projektet, som innebär att all försäljningsvinst som kommer in den 24 november ska ska skänkas till välgörenhet. Valet föll på organisationen "Labor Behind the Label", som ska arbeta för att förbättra arbetsvillkoren för klädarbetare.

- Ivalo skulle aldrig vilja sätta sina ovärderliga designers i en position där de skulle vara tvungna att sänka sina priser. Everlasting Friday är ett firande av våra nya designers och det arbete som de gör för en bättre framtid för modevärlden, säger Ida Nyrhinen, varumärke- och marknadsföringsmanager på Ivalo.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!