Vägrar bidra till köphets – skapar motpol till Black Friday

Premiär för White Monday den 20 november.

Häromdagen kunde vi berätta att secondhandbutiken Varié för andra året i rad tänkte bojkotta sänkta priser under årets Black Friday. Istället tänker företaget höja (!) priserna och skänka överskottet till välgörande ändamål. 

LÄS ÄVEN: Bojkottar Black Friday igen - vill istället bidra till rent vatten  

Annons
Annons

Ska belysa långsiktiga alternativ

Och det finns uppenbarligen fler aktörer som har tröttnat på vad de ser som köphets och konsumtionshysteri. I ett pressmeddelande meddelar nämligen ett gäng nätaktörer att de i år ska satsa på den nya kampanjen White Monday, som går av stapeln nu på måndag, den 20 november.

Syftet med White Monday, som precis som namnet antyder alltså ska vara en motpol till Black Friday, är bland annat att motverka köpfesten och istället “belysa mer långsiktiga alternativ för konsumenterna”.

Leker "tvärtom-leken"

Bakom kampanjen står ett flertal företag som är aktiva inom till exempel secondhand, som bland annat Myrorna, Hygglo och Sellpy. Bakom idén står Repamera, som lagar kläder via postorder.

- Vi såg att flera företag med cirkulära eller delningsbara affärsmodeller skulle göra egna kampanjer mot Black Friday. Tillsammans är vi starka, så vi bestämde oss för att skapa en gemensam kampanj. Genom att leka “tvärtom-leken” så hittade vi den absoluta motsatsen, alltså White Monday. Motpoler precis som Yin&Yang, säger Repameras grundare Henning Gillberg i en kommentar.

Erbjudanden på ny hemsida

Till skillnad från Variés kampanj kommer White Monday inte att innebära att kunderna ombes att bidra med något extra belopp. I stället handlar det om att “visa upp andra alternativ där vi både minskar vår konsumtionshets och vår miljöpåverkan”.

Mer exakt ska de deltagande företagen ge kunderna särskilda erbjudanden på den för tillfället specialskapade hemsidan whitemonday.se. Precis som med Black Friday handlar det alltså om sänkta priser, fast skillnaden är att det under White Monday inte rör sig om nya produkter. 

Dagen kommer även att marknadsföras på sociala medier och på de deltagande företagens hemsidor.

- Vi är otroligt glada att vara delaktiga i White Monday och öka medvetenheten för återanvändning. Det passar perfekt i Sellpys målsättning att göra det lika enkelt att sälja sina gamla saker som det är att köpa nytt, säger Gustav Wessman, marknadschef på Sellpy. 

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!