Annons

Vägrar bidra till köphets - skapar motpol till Black Friday White Monday ska motverka onödig konsumtion

Vägrar bidra till köphets - skapar motpol till Black Friday

2017-11-16 10:14

Premiär för White Monday den 20 november.

Häromdagen kunde vi berätta att secondhandbutiken Varié för andra året i rad tänkte bojkotta sänkta priser under årets Black Friday. Istället tänker företaget höja (!) priserna och skänka överskottet till välgörande ändamål. 

LÄS ÄVEN: Bojkottar Black Friday igen - vill istället bidra till rent vatten  

Ska belysa långsiktiga alternativ

Och det finns uppenbarligen fler aktörer som har tröttnat på vad de ser som köphets och konsumtionshysteri. I ett pressmeddelande meddelar nämligen ett gäng nätaktörer att de i år ska satsa på den nya kampanjen White Monday, som går av stapeln nu på måndag, den 20 november.

Syftet med White Monday, som precis som namnet antyder alltså ska vara en motpol till Black Friday, är bland annat att motverka köpfesten och istället “belysa mer långsiktiga alternativ för konsumenterna”.

Leker "tvärtom-leken"

Bakom kampanjen står ett flertal företag som är aktiva inom till exempel secondhand, som bland annat Myrorna, Hygglo och Sellpy. Bakom idén står Repamera, som lagar kläder via postorder.

Annons
Annons
- Vi såg att flera företag med cirkulära eller delningsbara affärsmodeller skulle göra egna kampanjer mot Black Friday. Tillsammans är vi starka, så vi bestämde oss för att skapa en gemensam kampanj. Genom att leka “tvärtom-leken” så hittade vi den absoluta motsatsen, alltså White Monday. Motpoler precis som Yin&Yang, säger Repameras grundare Henning Gillberg i en kommentar.

Erbjudanden på ny hemsida

Till skillnad från Variés kampanj kommer White Monday inte att innebära att kunderna ombes att bidra med något extra belopp. I stället handlar det om att “visa upp andra alternativ där vi både minskar vår konsumtionshets och vår miljöpåverkan”.

Mer exakt ska de deltagande företagen ge kunderna särskilda erbjudanden på den för tillfället specialskapade hemsidan whitemonday.se. Precis som med Black Friday handlar det alltså om sänkta priser, fast skillnaden är att det under White Monday inte rör sig om nya produkter. 

Dagen kommer även att marknadsföras på sociala medier och på de deltagande företagens hemsidor.

- Vi är otroligt glada att vara delaktiga i White Monday och öka medvetenheten för återanvändning. Det passar perfekt i Sellpys målsättning att göra det lika enkelt att sälja sina gamla saker som det är att köpa nytt, säger Gustav Wessman, marknadschef på Sellpy. 

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

Ska sälja gamla produkter.

Annons
Annons
Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Ersättaren hittad.

Valutakrisen: "Nettoeffekten för handeln är tyvärr dålig"

Svensk Handels chefsekonom varnar för följderna av den svaga valutan.

E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

Ny nordisk e-handelsrapport.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Han lämnar Nelly -  tar över ansvaret för Lykos ekonomi

Han lämnar Nelly - tar över ansvaret för Lykos ekonomi

Tar plats i koncernledningen.

Amazon-konkurrenten sålde för 124 miljarder dollar i Q1

Amazon-konkurrenten sålde för 124 miljarder dollar i Q1

E-handelsökade med 37 procent.

19-årigt modevarumärke försatt i konkurs

19-årigt modevarumärke försatt i konkurs

Kunde inte framgångsrikt avsluta rekonstruktionen.

Annons
Annons
Vad gör kunderna när matbutikerna tar ställning?

Helgspecial: Vad gör kunderna när matbutikerna tar ställning?

Bra eller dåligt att sluta med flyg och kött?

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta