Annons

Vägrar bidra till köphets - skapar motpol till Black Friday White Monday ska motverka onödig konsumtion

Vägrar bidra till köphets - skapar motpol till Black Friday

2017-11-16 10:14

Premiär för White Monday den 20 november.

Häromdagen kunde vi berätta att secondhandbutiken Varié för andra året i rad tänkte bojkotta sänkta priser under årets Black Friday. Istället tänker företaget höja (!) priserna och skänka överskottet till välgörande ändamål. 

LÄS ÄVEN: Bojkottar Black Friday igen - vill istället bidra till rent vatten  

Ska belysa långsiktiga alternativ

Och det finns uppenbarligen fler aktörer som har tröttnat på vad de ser som köphets och konsumtionshysteri. I ett pressmeddelande meddelar nämligen ett gäng nätaktörer att de i år ska satsa på den nya kampanjen White Monday, som går av stapeln nu på måndag, den 20 november.

Syftet med White Monday, som precis som namnet antyder alltså ska vara en motpol till Black Friday, är bland annat att motverka köpfesten och istället “belysa mer långsiktiga alternativ för konsumenterna”.

Leker "tvärtom-leken"

Bakom kampanjen står ett flertal företag som är aktiva inom till exempel secondhand, som bland annat Myrorna, Hygglo och Sellpy. Bakom idén står Repamera, som lagar kläder via postorder.

Annons
Annons
- Vi såg att flera företag med cirkulära eller delningsbara affärsmodeller skulle göra egna kampanjer mot Black Friday. Tillsammans är vi starka, så vi bestämde oss för att skapa en gemensam kampanj. Genom att leka “tvärtom-leken” så hittade vi den absoluta motsatsen, alltså White Monday. Motpoler precis som Yin&Yang, säger Repameras grundare Henning Gillberg i en kommentar.

Erbjudanden på ny hemsida

Till skillnad från Variés kampanj kommer White Monday inte att innebära att kunderna ombes att bidra med något extra belopp. I stället handlar det om att “visa upp andra alternativ där vi både minskar vår konsumtionshets och vår miljöpåverkan”.

Mer exakt ska de deltagande företagen ge kunderna särskilda erbjudanden på den för tillfället specialskapade hemsidan whitemonday.se. Precis som med Black Friday handlar det alltså om sänkta priser, fast skillnaden är att det under White Monday inte rör sig om nya produkter. 

Dagen kommer även att marknadsföras på sociala medier och på de deltagande företagens hemsidor.

- Vi är otroligt glada att vara delaktiga i White Monday och öka medvetenheten för återanvändning. Det passar perfekt i Sellpys målsättning att göra det lika enkelt att sälja sina gamla saker som det är att köpa nytt, säger Gustav Wessman, marknadschef på Sellpy. 

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
E-handeln Otis Bikes om deras resa till miljonomsättning

E-handeln Otis Bikes om deras resa till miljonomsättning

Det amerikanska cykelbudet fick ge namn till Martins märke.

Annons
Annons
Skincity växer med 27% - omsätter nu 350 miljoner

Exklusivt: Skincity växer med 27% - omsätter nu 350 miljoner

Har spikat lanseringsdatum för brittisk sajt.

Gekås nya storsatsning:

Gekås nya storsatsning: "Som e-handel fast bättre"

Deras egen variant av webbshop.

Svag start för pizzabottnar på nätet - nu tänker krögaren om

Svag start för pizzabottnar på nätet - nu tänker krögaren om

"Vi vågar prova oss fram och driva innovativa lösningar".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Lågpriskedjan Primark tänker om - överväger nu <nobr>e-handel</nobr>

Lågpriskedjan Primark tänker om - överväger nu e-handel

Kan lansera Click&Collect.

Leveranskritik mot MediaMarkt:

Leveranskritik mot MediaMarkt: "Har fått vissa utmaningar"

Beställningar från början av december har inte kommit fram.

Apotea slår rekord igen - över 2 miljarder i försäljning

Apotea slår rekord igen - över 2 miljarder i försäljning

Nätapoteket går inte att stoppa?

Annons
Jobb på Ehandel.se

Hermine Hold söker:

Performance Marketing Specialist

Campadre söker:

Teamledare till största shoppingklubben på nätet i Norden, Campadre.

Jula Sverige AB söker:

e-handelsspecialist

BabyBjörn AB söker:

E-commerce Store Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta