Sellpy med nytt lager – storsatsar på hållbarhet

Nya lagret ska ha fördubblat kapaciteten.

E-handelsbolaget Sellpy, som började som en tjänst där folk kunde skicka in sina gamla kläder och få hjälp med att få dem sålda, har på sistone vuxit både geografiskt och vad gäller verksamhetens storlek. Efter att flera gånger ha utökat upptagningsområdet har företaget även startat en egen marknadsplats.

LÄS ÄVEN: Sellpy samlar alla annonser med ny marknadsplats

Annons

Nu har företaget vuxit så pass att de fått utöka både antalet anställda och sin lageryta rejält, vilket ska ha fördubblat kapaciteten. Företaget har nu tre lager. Ett i Frihamnen i Stockholm, som de har haft sedan 2015, och två i Upplands Väsby, varav ett alltså är nytt. Företaget ska i dagsläget ha 250 anställda, vilket kan jämföras med det 30-tal personer som vi tidigare har berättat jobbade för företaget. Utöver det nya lagret har Sellpy även två lager i Upplands Väsby.

Ny kampanj live idag

Nu tar det digitala second hand-företaget även ett nytt initiativ när det gäller att utveckla arbetet med hållbarhet. Bland annat har en ny hållbarhetschef, Lisa Book Taube, anställts och hon berättar nu om hur Sellpy jobbar med att “göra det lätt att göra rätt” för företagets kunder. En av de främsta satsningarna är att företaget, med start idag, drar igång en stor kampanj, som syftar till att uppmärksamma problemet med vattenåtgång inom textilproduktion. Namnet på kampanjen är #100miljonerliter och syftar just på vattenåtgång.

- Vi har räknat ut vattenbesparing för våra mest sålda kategorier kläder och skor och presenterar detta i produktannonsen, samt i all kundkommunikation gentemot våra köpare. Med vattenbesparing menar vi mängd vatten i liter som skulle gå åt för att nyproducera motsvarande vara. Genom att välja second hand istället för nytt gör kunden skillnad genom att inte bidra till vattenåtgångens negativa miljöpåverkan, skriver Lisa Book Taube till Ehandel.se. 

För att uppmärksamma kunderna på hur mycket vatten som faktiskt går åt när ett plagg produceras, har Sellpy nu lagt till information om vattenbesparing per plagg på nära samtliga sina annonser. I dagsläget ska företaget ha runt 200 000 saker ute till försäljning, en siffra som de menar dessutom ständigt ökar.

Lättare att förstå än koldioxid

Lisa Book Taube tror att även om många känner till att det är mer hållbart att köpa second hand-kläder än att köpa nya plagg, så är många omedvetna om vilken skillnad det faktiskt gör för miljön. Att uppmärksamma just vattenåtgången i samband med klädproduktion hoppas hon därmed ska bidra till ökad kunskap och medvetenhet kring problemet.

- Vi valde att börja med vatten eftersom det är lättare att förstå mängden liter framför antal kilo koldioxid. Vi tycker att det är viktigt att belysa vattenbrist-problematiken, eftersom det drabbar de länder som producerar varor som vi konsumerar i stora mängder, sammanfattar hon. 

De senaste åren har vi även kunnat berätta om andra nätbaserade second hand-butiker som har valt att uppmärksamma Black Friday ur ett miljöperspektiv. Istället för att fokusera på att kunderna under shoppingfesten ska konsumera så mycket som möjligt av rabatterade varor, har åtminstone en e-handlare istället valt att höja sina priser, till förmån för miljövänliga ändamål. Något som även visat sig uppskattas av kunderna.

LÄS ÄVEN: E-handlarna som bojkottar Black Friday och gör succé

Annons

Överväger ny kampanj kring Black Friday

Nu berättar Lisa Book Taube att även Sellpy är öppna för att göra något liknande under årets Black Friday.

- Vi vill absolut prata om problematiken kring all nykonsumtion under Black Friday och istället lyfta en mer hållbar inställning till att köpa och använda kläder och prylar. För att det ska fortsätta vara attraktivt att ge sina saker nya hem och sälja begagnat behöver vi nå fler köpare. 

Exakt hur företaget ska använda Black Friday för att lyfta hållbarhetsfrågorna har de ännu inte spikat helt och hållet, men någon typ av kampanj kan det definitivt komma att bli, menar hon.

- Eftersom konsumtion av nyproducerade varor stiger så markant under Black Friday kommer det att vara extra viktigt för oss att lyfta det bättre och cirkulära alternativet, och konvertera så många som möjligt till att handla second hand istället. Hur vi kommer att designa en kampanj har vi inte fullt ut bestämt i dagsläget men vi vill definitivt gå emot det konventionella sättet att marknadsföra Black Friday. 

Vill att second hand ska bli självklart

Utöver det som Sellpy alltså redan har på gång så väntar ett än intensivare arbete med att presentera kundernas varor genom att utveckla både de bilder och beskrivningar som används i annonserna. Förhoppningen är att second hand-shopping ska bli mer självklart bland konsumenterna och för att uppnå detta vill företaget även själva ta en mer aktiv plats i debatten. Ett arbete som alltså redan har påbörjats.

- Vi kommer också ta större plats i hållbarhetsdebatten och löpande lyfta fördelarna med second hand framför nytt. Vi har precis lanserat vår nya hållbarhetsplattform; en plats att lära och inspireras av, avslutar Lisa Book Taube.

Annons