Sephora går omni: Skanning av hud för rätt sminkfärg

Skönhetsjätten Sephora har hittat helt nya sätt att jobba digitalt i butikerna.

Den franska skönhetskedjan Sephora har sedan den grundades i Paris 1970 expanderat till ett stort antal länder över hela världen. Men trots att kedjan numera har webbnärvaro i länder på totalt fem kontinenter, och bedriver e-handel i ett antal av dem, har företaget förblivit mest känt för sina butiker.

På e-handelskonferensen Shoptalk stod det dock klart att Sephora har gjort stora satsningar på omnikanal den senaste tiden, och det handlar om mer avancerade saker än att sätta upp skärmar i butikerna, något som ju annars brukar vara populärt.

Annons

Virtuellt test för osäkra sminkköpare

Hos Sephora kan kunden nämligen få en digital makeover - där en viss sminkning kan testas virtuellt innan kunden köper på sig produkterna på riktigt. Företaget har också ett färglabb, som till exempel kan räkna ut vilka färger kunden passar bäst i samt komma ihåg vilka färger kunden har köpt av en viss produkt tidigare. På så sätt riskerar inte kunden att komma hem med nagellack eller läppstift i fel nyans.

En annan ny feature hos Sephora är att butikspersonalen kan använda ett digitalt verktyg för att scanna kundens hud, varpå företagets färglabb kan föreslå vilken foundation som passar kunden bäst.

Enligt Mary Beth Laughton, som är chef över Sephoras digitala verksamhet, ligger det mycket jobb bakom varje ny innovation som når företagets kunder.

- Det är en sak att ha en häftig digital produkt men det krävs att den verkligen får ett liv i butikerna för att den ska bli en framgång, sade hon i en paneldebatt på eventet.

"Oerhörd kraft" i mobilanvändande

Hon berättade även att Sephora har ett starkt fokus på teknologi, men att de alltid pilottestar nya tjänster innan de når den breda massan.

- Och i de testerna är det viktigt för oss att få kundernas feedback.

Om Mary Beth Laughton ska sia om framtiden så tror hon att mobilen kommer att ha ett fortsatt starkt fokus inom e-handeln.

- Det finns en sådan oerhörd kraft i att människor använder sina mobiltelefoner så ofta. Det är något vi verkligen försöker att ta vara på i vårt företag.

Annons

Annons