Annons

Sephora går omni: Skanning av hud för rätt sminkfärg Mary Beth Laughton ansvarar för Sephoras digitala verksamhet

Sephora går omni: Skanning av hud för rätt sminkfärg

2017-03-21 13:07

Skönhetsjätten Sephora har hittat helt nya sätt att jobba digitalt i butikerna.

Den franska skönhetskedjan Sephora har sedan den grundades i Paris 1970 expanderat till ett stort antal länder över hela världen. Men trots att kedjan numera har webbnärvaro i länder på totalt fem kontinenter, och bedriver e-handel i ett antal av dem, har företaget förblivit mest känt för sina butiker.

På e-handelskonferensen Shoptalk stod det dock klart att Sephora har gjort stora satsningar på omnikanal den senaste tiden, och det handlar om mer avancerade saker än att sätta upp skärmar i butikerna, något som ju annars brukar vara populärt.

Virtuellt test för osäkra sminkköpare

Hos Sephora kan kunden nämligen få en digital makeover - där en viss sminkning kan testas virtuellt innan kunden köper på sig produkterna på riktigt. Företaget har också ett färglabb, som till exempel kan räkna ut vilka färger kunden passar bäst i samt komma ihåg vilka färger kunden har köpt av en viss produkt tidigare. På så sätt riskerar inte kunden att komma hem med nagellack eller läppstift i fel nyans.

En annan ny feature hos Sephora är att butikspersonalen kan använda ett digitalt verktyg för att scanna kundens hud, varpå företagets färglabb kan föreslå vilken foundation som passar kunden bäst.

Enligt Mary Beth Laughton, som är chef över Sephoras digitala verksamhet, ligger det mycket jobb bakom varje ny innovation som når företagets kunder.

Annons
Annons
- Det är en sak att ha en häftig digital produkt men det krävs att den verkligen får ett liv i butikerna för att den ska bli en framgång, sade hon i en paneldebatt på eventet.

"Oerhörd kraft" i mobilanvändande

Hon berättade även att Sephora har ett starkt fokus på teknologi, men att de alltid pilottestar nya tjänster innan de når den breda massan.

- Och i de testerna är det viktigt för oss att få kundernas feedback.

Om Mary Beth Laughton ska sia om framtiden så tror hon att mobilen kommer att ha ett fortsatt starkt fokus inom e-handeln.

- Det finns en sådan oerhörd kraft i att människor använder sina mobiltelefoner så ofta. Det är något vi verkligen försöker att ta vara på i vårt företag.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Butiksägare får nog: Inför avgift för att prova kläder

Butiksägare får nog: Inför avgift för att prova kläder

150 kronor i timmen för att prova klänningar.

Annons
Annons
NRK trötta på Skam-handeln - kan kräva skadestånd

NRK trötta på Skam-handeln - kan kräva skadestånd

Inget av de företag som säljer produkter relaterade till TV-succén Skam har fått tillstånd att göra det.

Enklare Liv lägger ner butikerna - behåller e-handeln

Enklare Liv lägger ner butikerna - behåller e-handeln

Visionen om att ha ett 100-tal butiker i Sverige gick i stöpet.

Svagt kvartal för Byggmax - men e-handeln gick framåt

Svagt kvartal för Byggmax - men e-handeln gick framåt

"Fortsatt god tillväxt" för Byggmax e-handel.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Cykelhandlaren satsade online - nu rullar cyklarna i hela landet

Cykelhandlaren satsade online - nu rullar cyklarna i hela landet

Sålde 15 000 cyklar förra året.

E-handlare kräver lägre priser - anklagas för prisdumpning

E-handlare kräver lägre priser - anklagas för prisdumpning

"Vill som alla andra tjäna pengar".

Amazons entimmes-leveranser på väg till hela Europa

Amazons entimmes-leveranser på väg till hela Europa

E-handelsjätten letar över tusen nya lagerlokaler.

Annons
Annons
Lekmer-grundaren ny vd för överdragsjätten Bemz

Lekmer-grundaren ny vd för överdragsjätten Bemz

"Jag känner mig glad och förväntansfull".

På turné med

Helgläsning: På turné med "Systembolagets pressbyrå"

Bubblig.se har minst sagt orsakat en del rabalder i e-handelssverige. Ehandel.se följde med på en tur över bron och ut till kunderna i Malmö och Lund.

Emeet Nordic: Peter Borgman ska lära finnarna om B2B

Emeet Nordic: Peter Borgman ska lära finnarna om B2B

Björn Andersson från BGA Fotobutik och JS Energi bland de som hänger med till Finland i maj.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Olsson & Gerthel söker:

Inköpsassistent / Administratör

Jollyroom AB söker:

Inköpare Inredning

Rapunzel of Sweden söker:

Webbdesigner / Grafisk formgivare

Elekcig AB söker:

E-commerce manager

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem