Annons

Sephora går omni: Skanning av hud för rätt sminkfärg Mary Beth Laughton ansvarar för Sephoras digitala verksamhet

Sephora går omni: Skanning av hud för rätt sminkfärg

2017-03-21 13:07

Skönhetsjätten Sephora har hittat helt nya sätt att jobba digitalt i butikerna.

Den franska skönhetskedjan Sephora har sedan den grundades i Paris 1970 expanderat till ett stort antal länder över hela världen. Men trots att kedjan numera har webbnärvaro i länder på totalt fem kontinenter, och bedriver e-handel i ett antal av dem, har företaget förblivit mest känt för sina butiker.

På e-handelskonferensen Shoptalk stod det dock klart att Sephora har gjort stora satsningar på omnikanal den senaste tiden, och det handlar om mer avancerade saker än att sätta upp skärmar i butikerna, något som ju annars brukar vara populärt.

Virtuellt test för osäkra sminkköpare

Hos Sephora kan kunden nämligen få en digital makeover - där en viss sminkning kan testas virtuellt innan kunden köper på sig produkterna på riktigt. Företaget har också ett färglabb, som till exempel kan räkna ut vilka färger kunden passar bäst i samt komma ihåg vilka färger kunden har köpt av en viss produkt tidigare. På så sätt riskerar inte kunden att komma hem med nagellack eller läppstift i fel nyans.

En annan ny feature hos Sephora är att butikspersonalen kan använda ett digitalt verktyg för att scanna kundens hud, varpå företagets färglabb kan föreslå vilken foundation som passar kunden bäst.

Enligt Mary Beth Laughton, som är chef över Sephoras digitala verksamhet, ligger det mycket jobb bakom varje ny innovation som når företagets kunder.

Annons
Annons
- Det är en sak att ha en häftig digital produkt men det krävs att den verkligen får ett liv i butikerna för att den ska bli en framgång, sade hon i en paneldebatt på eventet.

"Oerhörd kraft" i mobilanvändande

Hon berättade även att Sephora har ett starkt fokus på teknologi, men att de alltid pilottestar nya tjänster innan de når den breda massan.

- Och i de testerna är det viktigt för oss att få kundernas feedback.

Om Mary Beth Laughton ska sia om framtiden så tror hon att mobilen kommer att ha ett fortsatt starkt fokus inom e-handeln.

- Det finns en sådan oerhörd kraft i att människor använder sina mobiltelefoner så ofta. Det är något vi verkligen försöker att ta vara på i vårt företag.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Skincity-grundarna säljer - tar in ny majoritetsägare

Skincity-grundarna säljer - tar in ny majoritetsägare

Detaljhandelsjätte köper 70 procent.

Annons
Annons
Ingen mer sprit över bron - Bubblig.se nedlagt

Ingen mer sprit över bron - Bubblig.se nedlagt

Färdigkört för entreprenören som trotsade monopolet.

1
Nya momsregler i EU: Räcker att betala i hemlandet

Nya momsregler i EU: Räcker att betala i hemlandet

Tyskland gav med sig.

1
Bubblerooms comeback: Över 10 miljoner i vinst 2017

Bubblerooms comeback: Över 10 miljoner i vinst 2017

Vd:n om den stora vändningen.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ny svensk e-handel tar emot Bitcoin i kassan

Ny svensk e-handel tar emot Bitcoin i kassan

Handla mobiltillbehör med kryptovalutan.

1
H&M tappar i butik och på börsen - satsar nu på Tmall

H&M tappar i butik och på börsen - satsar nu på Tmall

Nedgången ska vändas med mer e-handel.

Annons
Annons
Mångmiljardhandel till salu - grundaren överger <nobr>e-handeln</nobr>

Mångmiljardhandel till salu - grundaren överger e-handeln

Ska satsa allt på blockchain.

Den blir årets julklapp på nätet enligt <nobr>e-handlarna</nobr>

Den blir årets julklapp på nätet enligt e-handlarna

Ledtråd: Det är inte en elcykel.

Allt fler julhandlar i mobilen - snittorder på 900 kronor

Allt fler julhandlar i mobilen - snittorder på 900 kronor

Mobilen står för hälften av alla order.

Betalkorten tappar när allt fler vill <nobr>e-handla</nobr> med faktura

Betalkorten tappar när allt fler vill e-handla med faktura

Kraftigt ökat intresse för fakturabetalning, enligt Svensk Handel.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

House of Dagmar AB söker:

E-commerce manager

ARKET söker:

E-commerce Merchandiser

Jollyroom AB söker:

Teamledare/arbetsledare Jollyrooms lager - omgående

IDUN Minerals AB söker:

E-commerce Manager


Annons:

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan.