Annons

Sephora går omni: Skanning av hud för rätt sminkfärg Mary Beth Laughton ansvarar för Sephoras digitala verksamhet

Sephora går omni: Skanning av hud för rätt sminkfärg

2017-03-21 13:07

Skönhetsjätten Sephora har hittat helt nya sätt att jobba digitalt i butikerna.

Den franska skönhetskedjan Sephora har sedan den grundades i Paris 1970 expanderat till ett stort antal länder över hela världen. Men trots att kedjan numera har webbnärvaro i länder på totalt fem kontinenter, och bedriver e-handel i ett antal av dem, har företaget förblivit mest känt för sina butiker.

På e-handelskonferensen Shoptalk stod det dock klart att Sephora har gjort stora satsningar på omnikanal den senaste tiden, och det handlar om mer avancerade saker än att sätta upp skärmar i butikerna, något som ju annars brukar vara populärt.

Virtuellt test för osäkra sminkköpare

Hos Sephora kan kunden nämligen få en digital makeover - där en viss sminkning kan testas virtuellt innan kunden köper på sig produkterna på riktigt. Företaget har också ett färglabb, som till exempel kan räkna ut vilka färger kunden passar bäst i samt komma ihåg vilka färger kunden har köpt av en viss produkt tidigare. På så sätt riskerar inte kunden att komma hem med nagellack eller läppstift i fel nyans.

En annan ny feature hos Sephora är att butikspersonalen kan använda ett digitalt verktyg för att scanna kundens hud, varpå företagets färglabb kan föreslå vilken foundation som passar kunden bäst.

Enligt Mary Beth Laughton, som är chef över Sephoras digitala verksamhet, ligger det mycket jobb bakom varje ny innovation som når företagets kunder.

Annons
Annons
- Det är en sak att ha en häftig digital produkt men det krävs att den verkligen får ett liv i butikerna för att den ska bli en framgång, sade hon i en paneldebatt på eventet.

"Oerhörd kraft" i mobilanvändande

Hon berättade även att Sephora har ett starkt fokus på teknologi, men att de alltid pilottestar nya tjänster innan de når den breda massan.

- Och i de testerna är det viktigt för oss att få kundernas feedback.

Om Mary Beth Laughton ska sia om framtiden så tror hon att mobilen kommer att ha ett fortsatt starkt fokus inom e-handeln.

- Det finns en sådan oerhörd kraft i att människor använder sina mobiltelefoner så ofta. Det är något vi verkligen försöker att ta vara på i vårt företag.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

Inga tangentbord eller pinkoder.

Annons
Annons
Intersport:

Intersport: "Ska aldrig behöva säga nej till en affär"

Personalen utbildas i specialanpassade surfplattor.

<nobr>E-handelns</nobr> vårdslösa utnyttjande av transporterna

Krönika: E-handelns vårdslösa utnyttjande av transporterna

Lars Sjölund, från företaget Ossoami, om hur vi måste ta vårt ansvar för miljön. Annars kan konsumenterna bojkotta e-handeln.

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

"Ett tuffare år för oss".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Swish, swish, swish.

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med <nobr>e-handlare</nobr>

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med e-handlare

PostNords Varubrev ändras igen!

Lokal butik öppnar e-handel:

Lokal butik öppnar e-handel: "En överlevnadsstrategi"

Följare på sociala medier krävde en e-handel.

Annons
Annons
Lifes e-handel ökade 60 procent - adderar två nya landschefer

Lifes e-handel ökade 60 procent - adderar två nya landschefer

En av få som kan skryta om tillväxt i fysisk butik.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta