Annons

Sephora går omni: Skanning av hud för rätt sminkfärg Mary Beth Laughton ansvarar för Sephoras digitala verksamhet

Sephora går omni: Skanning av hud för rätt sminkfärg

2017-03-21 13:07

Skönhetsjätten Sephora har hittat helt nya sätt att jobba digitalt i butikerna.

Den franska skönhetskedjan Sephora har sedan den grundades i Paris 1970 expanderat till ett stort antal länder över hela världen. Men trots att kedjan numera har webbnärvaro i länder på totalt fem kontinenter, och bedriver e-handel i ett antal av dem, har företaget förblivit mest känt för sina butiker.

På e-handelskonferensen Shoptalk stod det dock klart att Sephora har gjort stora satsningar på omnikanal den senaste tiden, och det handlar om mer avancerade saker än att sätta upp skärmar i butikerna, något som ju annars brukar vara populärt.

Virtuellt test för osäkra sminkköpare

Hos Sephora kan kunden nämligen få en digital makeover - där en viss sminkning kan testas virtuellt innan kunden köper på sig produkterna på riktigt. Företaget har också ett färglabb, som till exempel kan räkna ut vilka färger kunden passar bäst i samt komma ihåg vilka färger kunden har köpt av en viss produkt tidigare. På så sätt riskerar inte kunden att komma hem med nagellack eller läppstift i fel nyans.

En annan ny feature hos Sephora är att butikspersonalen kan använda ett digitalt verktyg för att scanna kundens hud, varpå företagets färglabb kan föreslå vilken foundation som passar kunden bäst.

Enligt Mary Beth Laughton, som är chef över Sephoras digitala verksamhet, ligger det mycket jobb bakom varje ny innovation som når företagets kunder.

Annons
Annons
- Det är en sak att ha en häftig digital produkt men det krävs att den verkligen får ett liv i butikerna för att den ska bli en framgång, sade hon i en paneldebatt på eventet.

"Oerhörd kraft" i mobilanvändande

Hon berättade även att Sephora har ett starkt fokus på teknologi, men att de alltid pilottestar nya tjänster innan de når den breda massan.

- Och i de testerna är det viktigt för oss att få kundernas feedback.

Om Mary Beth Laughton ska sia om framtiden så tror hon att mobilen kommer att ha ett fortsatt starkt fokus inom e-handeln.

- Det finns en sådan oerhörd kraft i att människor använder sina mobiltelefoner så ofta. Det är något vi verkligen försöker att ta vara på i vårt företag.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
48 får gå när Furniturebox flyttar från Stockholm

48 får gå när Furniturebox flyttar från Stockholm

Slår ihop delar av verksamheten med Trademax i Helsingborg.

Annons
Annons
Zalando skickar sitt första paket från Sverige-lagret

Zalando skickar sitt första paket från Sverige-lagret

Lagret är nu up-and-running.

Emeet: Klarna lägger krutet på att förbättra hela kundresan

Med ny logga och en mjukare profil vill Klarna fokusera på hela kundresan, som exempelvis smidigare leveranser.

100-årigt miljardföretag lanserar ny <nobr>e-handel</nobr> för B2B

100-årigt miljardföretag lanserar ny e-handel för B2B

"Ett stort steg för att underlätta i kundens vardag."

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Bygghemma Group köper Vitvaruexperten

Bygghemma Group köper Vitvaruexperten

Bygger vidare på sitt hemimperium.

En av tre svenskar har över 10 uppkopplade prylar i hemmet

En av tre svenskar har över 10 uppkopplade prylar i hemmet

Är genombrottet nära för de smarta produkterna?

PostNord avslöjar sina planer för Emeet Stockholm

Emeet: PostNord avslöjar sina planer för Emeet Stockholm

Träffa Karl på Matsmart och lär dig logistik på PostNords populära session.

Annons
Annons
E-handlare slogs om Årets Logistiketablering 2017

E-handlare slogs om Årets Logistiketablering 2017

Boozt slog medfinalisterna Apotea och Sportamore.

Indiskas Instagram-knep:

Indiskas Instagram-knep: "Ger mer trafik till e-handeln"

Användargenererat innehåll har blivit en framgångsfaktor hos Indiska.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem