Sex viktiga e-handelstrender du måste ha koll på 2017

Christoffer Tyrefors är VD för Cykelkraft.se som på kort tid har ökat kraftigt i omsättning. Här ger han sin syn på vad som kommer att stå i fokus för e-handeln 2017.

Christoffer jobbar just nu med att ta fram en ny bokningsportal för cykelservice på nätet. Han planerar också för Cykelkrafts egna cykelmärke som kommer i vår och så har bolaget hakat på trenden med att sälja cyklar man plockar ihop själv på nätet. Christoffer älskar att ligga i framkant av utvecklingen och här delger han vilka han anser är de sex viktigaste e-handelstrenderna för 2017.

1. Drifta själv och sluta betala till mellanhänder

Molnet har varit hett länge inom IT-drift och tjänsteleverans, men det breder ut sig; idag kan man driva sin egen displayannonsering med realtidsköp på internationella spotmarknader för annonsplatser på stora sajter, du kan enkelt bygga dina egna satellitsajtnätverk genom tjänster som tillhandahåller hela kedjan med domänköp, contentleverans och länkbygge. Du kan med enkla medel hantera dina nyhetsbrev genom Amazons infrastruktur utan att behöva ha en mellanhand som Mailchimp och dess gelikar.

Annons

Du kan helt enkelt göra mer själv, och bara betala för verklig leverans! Det här ett mognadstecken på en bransch som länge till stor del finansierats av riskkapital och värderat tillväxt otroligt högt, men som nu behöver hitta en fundamental lönsamhet i affären och därför behöver sluta betala pengar till mellanhänder.

2. Google dependency och jakten mot independency

Googles annonsformat blir svårare att urskilja och tar mer plats i sökresultaten. Många sökningar svarar Google direkt på - exempelvis visar de flightinformation, och för e-handel med fysiska produkter tar de en första kontakt genom Google Shopping som visar produkter, priser och lagersaldon från flera butiker direkt i sökresultaten. Kunden behöver alltså inte ens besöka en butik för att shoppa!

Detta gör oss mer beroende av Google än någonsin, vilket gör att e-handeln febrilt letar efter nya sätt att minska sökets betydelse vilket i praktiken innebär att bygga varumärken. Att bygga varumärke kräver något som råkar vara den tredje stora trenden, nämligen...

3. Eat or get eaten

E-handel har alltid mått bra av stora volymer. Men med de stora marknadsplatser som rullar ut globalt, traditionella som Amazon och nya som Wish, så stiger Googles dominans i hela köpfunneln. Och det markant ökande mediebruset (öppningsgraden av e-post har minskat i storleksordningen 80 procent på fem år) gör att volym blir ännu viktigare. De som har volym får skalfördelar, och de som har skalfördelar har råd att bygga varumärke, och de som har varumärke kan få kunder att handla till acquisition costs som gör affären hållbar.

4. SalesManReplication - SMR - nytt buzzword

Nätutiker kommer i allt högre grad att utnyttja kraften i användarcentrerad shopping. När webbutiker börjar agera som världens bästa fysiska säljare kommer inte bara konsumenter att få en bättre användarupplevelse och sprida ordet, utan det kommer få ökade omräkningskurser och högre marginaler som ett resultat. Det kommer att innebära allt från att ställa de där viktiga frågorna, lyssna på kunden, att ta itu med varje kund individuellt och personligen, hjälpa dem att välja produkter, underlätta transporten och även göra returer helt oproblematiskt.

5. Mobilt engagemang ökar dramatiskt

Enligt ett uttalande av Gartner nyligen kommer intäkterna från mobildriven e-handel att öka med 50 procent under 2017. Detta på grund av högre mobilt engagemang och mobilcentrerat beteende hos dem som shoppar online. Funktionalitet för shopping i mobilen kommer att nå nya höjder tillsammans med hur man kan välja produkter, flytta mellan olika enheter, enklare betalning och så vidare. Men ännu viktigare är att den kritiska massans syn på att det finns hinder när det gäller shopping i telefonen nu har passerat. När du har köpt en sak i telefonen, kommer du att börja vilja göra allt i den.

6. Personifiering

Webbplatser, webbutiker, e-postutskick och andra former av digital marknadsföring blir allt mer målinriktad. Presentationen och erbjudandet blir mer utformade för enskilda kunders preferenser, beteende och köpkraft - allt för att maximera försäljningen, vinstmarginalerna och kundtillfredsställelsen.

Annons
Annons