SingPost skapar logistikbrygga mellan Asien och USA

Singapores nationella logistikföretag gör en aggressiv satsning i sin e-handelsverksamhet med två uppköp av amerikanska logistikföretag.

SingPost, Singapores statliga postverk, har många järn i elden för tillfället. Förutom att man testar drönare på hemmaplan shoppar logistikföretaget, som har kinesiska Alibaba som delägare, loss i Nordamerika.

Under den senaste veckan har SingPost inte bara köpt upp ett amerikanskt logistikföretag, utan två via sitt helägda dotterbolag TG Acquisition. Under gårdagen meddelade bolaget att man betalat 168,6 miljoner dollar kontant för en 96,3 procentig ägarandel i Cincinnati-baserade GlobalTrade.

Annons

Ett fullserviceföretag inom e-handel som erbjuder allt från e-handelslösningar och webbutveckling till logistiska lösningar och distribution med bland annat har Calvin Klein, Hugo Boss, Illy, Shiseido och Puma som kunder.

– Tillsammans med TradeGlobal kan SingPost etablera en starkare position på marknaden och bygga vidare på en global e-handelsstrategi, säger Singapore Posts styrelseordförande Lim Ho Kee.

Möjliggör internationell expansion

Uppköpet av GlobalTrade var klart bara dagar efter det att SingPost köpt en majoritetspost i ett annat amerikansk logistikföretag, Jagged Peak. Totalt ska man ha betalat 15,8 miljoner dollar för en ägarandel på 71,1 procent.

Två förvärv som innebär att SingPosts asiatiska kunder lättare kommer att kunna expandera sin e-handelsverksamhet till USA. Det samtidigt som GlobalTrade kommer att få tillgång till nya marknader i Asien.

– Kombinationen av de två företagen kommer att förbättra vår förmåga att bygga en kraftfull global e-handelsplattform som gör det möjligt för våra kunder att expandera internationellt, säger Dave Cook, grundare och vd för GlobalTrade.

Annons