Annons

Ska få e-handlarna att skippa plast - släpper lådor av solros Nya lagerlådor i nytt material

Ska få e-handlarna att skippa plast - släpper lådor av solros

2018-05-29 15:07

Mer miljövänligt på lagret?

När miljödiskussionen kommer upp på bordet händer det att e-handlarna hamnar i hetluften. Att skicka - ibland alldeles för stora - paket med bensindrivna fordon rimmar helt enkelt inte helt hundra med miljömål och hållbarhet.

LÄS ÄVEN: Luftiga paket förbryllar kunder och media

"Är både formbar och hållbar"

Häromåret kom en ny e-handelspåse som åtminstone skulle göra själva emballaget mer miljövänligt, men det finns förstås fortfarande mer att göra på miljöområdet.

LÄS ÄVEN: Efter miljökritiken - ny påse ska lösa e-handelns problem

Annons
Annons

Nu kommer en satsning som ska göra en insats för miljön på e-handlarnas lager. Nämligen en lagerlåda av - åtminstone delvis - något så naturligt som solrosfibrer. Enligt tillverkaren Bito bidrar lådan till att minska utsläppen av växthusgaser.

- Det nya materialet är en mix av polypropenplast och pulveriserad fiber från solrosens frökapsel (solrosgranulat). Det sistnämnda är en outnyttjad restprodukt från livsmedelsindustrin som nu kommer till användning. Blandningen ger en komposit som är både formbar och hållbar, egenskaper som lämpar sig väl för tillverkning av lagerlådor, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Första lådan i kommande serie

Lagerlådan, som ska ta testats ute hos Bitos kunder, finns i två storlekar. De rymmer 4,1 eller 5,7 liter, och har båda en lastkapacitet på 15 kilo. Tillverkaren tycker till exempel att de lämpar sig för skruvar eller muttrar.

– Genom att tillsätta solrosgranulat i produktionsprocessen tar vi ett stort, innovativt steg mot en framtidsorienterad, miljömedveten och hållbar serie lagerlådor, säger Peter Kerth, produktionschef hos Bito.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Ska kombinera teknik och mode.

Annons
Annons
NA-KD satsar offline - igen

NA-KD satsar offline - igen

"Fysiskt är väldigt varumärkesbyggande"

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Vill stärka sin position i Europa.

Toys R Us-sagan fortsätter:

Toys R Us-sagan fortsätter: "Ska ej betala producenter"

Ny affärsmodell.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

"Tydligt samband mellan e-handel och butik".

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Hoppas på en accelererad utveckling.

Jobben som försvinner när <nobr>e-handeln</nobr> tar över

Jobben som försvinner när e-handeln tar över

Färsk rapport om framtidens handel.

Annons
Annons
Från finsk konståkning till global <nobr>e-handelsambition</nobr>

Intervju: Från finsk konståkning till global e-handelsambition

Fick stamkund i Kazakstan via fitnessprofil i Brasilien.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta