Annons

Skoköp och vägbeskrivning när Googles assistent visades upp Jonathan Alferness

Skoköp och vägbeskrivning när Googles assistent visades upp

2017-03-22 10:20

Googles shoppingchef Jonathan Alferness gav en inblick i hur framtidens röststyrda e-handel kommer att se ut.

- Okej, Google?
- Vänta ett ögonblick medan jag kopplar upp mot wifi.

Inledningen gick sådär när Jonathan Alferness, högsta avdelningschefen för Google Shopping, skulle demonstrera finesserna med sökjättens digitala röstassistent Google Assistant på e-handelskonferensen Shoptalk.

På tredje försöket lyckades han dock framföra till roboten att han ville köpa ett par svarta skor i storlek 11.

- Jag hittade flera alternativ, svarade roboten, och fortsatte efter det första alternativet:
- Vill du höra fler alternativ eller vill du ha en vägbeskrivning till butiken?

Så slutet gott allting gott.

- En i mitt team sade att om det inte funkar på scenen så förstår alla iallafall att det här är på riktigt, så nu gör ni förhoppningsvis det, konstaterade Jonathan Alferness och fick ett muntert mottagande av publiken.

Efter personligt anpassningsbara tjänster som Google Translate och Google Photo, menar Jonathan Alferness att en stor del av framtiden hos sökjätten kommer att handla om Artificiell Intelligens (AI) eftersom det är det kunderna efterfrågar.

Ska ha koll på favoritkaffet 

Han berättar att Google Assistant ska kunna hjälpa till med allt från bordsbokningar på restauranger till information om hur trafiksituationen är på vägen till jobbet.

- Du ska kunna fråga assistenten om allt som du annars hade vänt dig till Google om.

Enligt Jonathan Alferness visar undersökningar att många människor gärna hade handlat och eftersökt digital information med hjälp av sin röst. Men för att Google Assistant ska kunna slå igenom på riktigt, krävs det att roboten både förstår vilka produkter som ligger bakom vardagliga ord, samt har koll på vilka preferenser beställaren har.

Annons
Annons
- Om jag säger “kaffe” ska den utifrån vad jag brukar köpa förstå att jag menar en viss sorts espresso, och om just den sorten är slut där jag ska handla ska assistenten kunna säga att min espressosort finns längre ner på gatan för en dollar extra.

En framtida Googleassistent ska också kunna förstå sammanhang, så om Jonathan Alferness ska köpa ett kort att skicka till sin mamma på Mors dag - något han enligt egen utsago brukar vara ute med i sista minuten - ska Google Assistant veta om det och påminna honom om inköpet en vecka innan födelsedagen infaller.

Lovade fler e-handelsköp 

Och inte bara det. Assistenten ska också påminna honom när han kör förbi en affär som säljer kort, allt för att underlätta så mycket som möjligt.

- Mycket av det här är inte möjligt i dag men det är vår vision av hur framtidens handel med Google Shopping ska kunna se ut, sade Jonathan Alferness.

När Google Assistant har kommit lite längre på vägen ska det vara möjligt att använda sig av robotens tjänster från olika enheter. En annan sak som blir möjlig är att genomföra köp hos flera e-handlare i ett svep eftersom roboten så att säga tar upp flera beställningar i rad.

- För e-handlare och varumärken innebär detta mer försäljning och bättre marginaler, sade Jonathan Alferness.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
48 får gå när Furniturebox flyttar från Stockholm

48 får gå när Furniturebox flyttar från Stockholm

Slår ihop delar av verksamheten med Trademax i Helsingborg.

Annons
Annons
Zalando skickar sitt första paket från Sverige-lagret

Zalando skickar sitt första paket från Sverige-lagret

Lagret är nu up-and-running.

Emeet: Klarna lägger krutet på att förbättra hela kundresan

Med ny logga och en mjukare profil vill Klarna fokusera på hela kundresan, som exempelvis smidigare leveranser.

100-årigt miljardföretag lanserar ny <nobr>e-handel</nobr> för B2B

100-årigt miljardföretag lanserar ny e-handel för B2B

"Ett stort steg för att underlätta i kundens vardag."

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Bygghemma Group köper Vitvaruexperten

Bygghemma Group köper Vitvaruexperten

Bygger vidare på sitt hemimperium.

En av tre svenskar har över 10 uppkopplade prylar i hemmet

En av tre svenskar har över 10 uppkopplade prylar i hemmet

Är genombrottet nära för de smarta produkterna?

PostNord avslöjar sina planer för Emeet Stockholm

Emeet: PostNord avslöjar sina planer för Emeet Stockholm

Träffa Karl på Matsmart och lär dig logistik på PostNords populära session.

Annons
Annons
E-handlare slogs om Årets Logistiketablering 2017

E-handlare slogs om Årets Logistiketablering 2017

Boozt slog medfinalisterna Apotea och Sportamore.

Indiskas Instagram-knep:

Indiskas Instagram-knep: "Ger mer trafik till e-handeln"

Användargenererat innehåll har blivit en framgångsfaktor hos Indiska.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem