Annons

Skoköp och vägbeskrivning när Googles assistent visades upp Jonathan Alferness

Skoköp och vägbeskrivning när Googles assistent visades upp

2017-03-22 10:20

Googles shoppingchef Jonathan Alferness gav en inblick i hur framtidens röststyrda e-handel kommer att se ut.

- Okej, Google?
- Vänta ett ögonblick medan jag kopplar upp mot wifi.

Inledningen gick sådär när Jonathan Alferness, högsta avdelningschefen för Google Shopping, skulle demonstrera finesserna med sökjättens digitala röstassistent Google Assistant på e-handelskonferensen Shoptalk.

På tredje försöket lyckades han dock framföra till roboten att han ville köpa ett par svarta skor i storlek 11.

- Jag hittade flera alternativ, svarade roboten, och fortsatte efter det första alternativet:
- Vill du höra fler alternativ eller vill du ha en vägbeskrivning till butiken?

Så slutet gott allting gott.

- En i mitt team sade att om det inte funkar på scenen så förstår alla iallafall att det här är på riktigt, så nu gör ni förhoppningsvis det, konstaterade Jonathan Alferness och fick ett muntert mottagande av publiken.

Efter personligt anpassningsbara tjänster som Google Translate och Google Photo, menar Jonathan Alferness att en stor del av framtiden hos sökjätten kommer att handla om Artificiell Intelligens (AI) eftersom det är det kunderna efterfrågar.

Ska ha koll på favoritkaffet 

Han berättar att Google Assistant ska kunna hjälpa till med allt från bordsbokningar på restauranger till information om hur trafiksituationen är på vägen till jobbet.

- Du ska kunna fråga assistenten om allt som du annars hade vänt dig till Google om.

Enligt Jonathan Alferness visar undersökningar att många människor gärna hade handlat och eftersökt digital information med hjälp av sin röst. Men för att Google Assistant ska kunna slå igenom på riktigt, krävs det att roboten både förstår vilka produkter som ligger bakom vardagliga ord, samt har koll på vilka preferenser beställaren har.

Annons
Annons
- Om jag säger “kaffe” ska den utifrån vad jag brukar köpa förstå att jag menar en viss sorts espresso, och om just den sorten är slut där jag ska handla ska assistenten kunna säga att min espressosort finns längre ner på gatan för en dollar extra.

En framtida Googleassistent ska också kunna förstå sammanhang, så om Jonathan Alferness ska köpa ett kort att skicka till sin mamma på Mors dag - något han enligt egen utsago brukar vara ute med i sista minuten - ska Google Assistant veta om det och påminna honom om inköpet en vecka innan födelsedagen infaller.

Lovade fler e-handelsköp 

Och inte bara det. Assistenten ska också påminna honom när han kör förbi en affär som säljer kort, allt för att underlätta så mycket som möjligt.

- Mycket av det här är inte möjligt i dag men det är vår vision av hur framtidens handel med Google Shopping ska kunna se ut, sade Jonathan Alferness.

När Google Assistant har kommit lite längre på vägen ska det vara möjligt att använda sig av robotens tjänster från olika enheter. En annan sak som blir möjlig är att genomföra köp hos flera e-handlare i ett svep eftersom roboten så att säga tar upp flera beställningar i rad.

- För e-handlare och varumärken innebär detta mer försäljning och bättre marginaler, sade Jonathan Alferness.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Ny <nobr>e-handel</nobr> med tydligt syfte skänker bort delar av vinsten

Ny e-handel med tydligt syfte skänker bort delar av vinsten

Varje produkt ska lyfta ett problem.

Annons
Annons
<nobr>E-handlare</nobr> delar sin data med andra - sportmärke först ut

E-handlare delar sin data med andra - sportmärke först ut

"En komplett lösning för att stödja våra märkespartners".

Chiquelle storsatsar i Norge - skippar tullen med ny filial

Chiquelle storsatsar i Norge - skippar tullen med ny filial

Kunderna slipper pålagd avgift.

Stor&Liten passerade 50 miljoner kronor i omsättning

Stor&Liten passerade 50 miljoner kronor i omsättning

Siffrorna är inne för uppstickaren inom leksaker på nätet.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Clas Ohlson avancerar på nätet - ökade med 56 procent

Clas Ohlson avancerar på nätet - ökade med 56 procent

Integrerade butiken med huvudkontoret.

Popup Agency når 800 butiker - lanserar nytt koncept

Popup Agency når 800 butiker - lanserar nytt koncept

Du behöver bara skicka in varorna "så sköter sig resten som ett självspelande piano".

120 företag enade - tar upp kampen mot Black Friday

120 företag enade - tar upp kampen mot Black Friday

Kraftig ökning för White Monday.

1
Annons
Annons
Banbrytande migränbehandling går all-in på <nobr>e-handel</nobr>

Banbrytande migränbehandling går all-in på e-handel

Tar den snabba vägen och vänder sig direkt till konsumenterna.

<nobr>E-handlare</nobr> var missnöjd med utbudet - byggde egen plattform

E-handlare var missnöjd med utbudet - byggde egen plattform

"Ska vi bli världens största och bästa e-handelsplattform för varumärken inom mode och livsstil".

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Sportlala.se söker:

Digital Growth Specialist

JFR.SE söker:

Customer Service Manager

Länna Möbler AB söker:

Content Manager

Vi söker en Inköps- och Marknadsassistent söker:

Inköps- och Marknadsassistent


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta