Skyltmax vill rädda regnskogen med antireklamskyltar

E-handelsföretagets nya kampanj ska bidra till att företagets egen klimatpåverkan minskar.

I somras kunde vi berätta om e-handelsföretaget Skyltmax, vars grundare efter en period av psykisk ohälsa avslutade sitt liv. Med tanke på företagets egen historia kände de att de ville uppmärksamma psykisk ohälsa och även göra något bra. Lösningen blev en kampanj, där inkomsterna gick till en organisation som jobbar mot bland annat självmord. 

LÄS ÄVEN: Grundaren avslutade sitt liv - nu kampanjar kollegorna om psykisk ohälsa

Annons

Ska bidra till att rädda regnskogen

Skyltmax vill nu fortsätta att uppmärksamma olika samhällsfrågor och lanserar nu därför en kampanj för att främja miljön. Genom Klimatmax, som den nya kampanjen kallas, kan kunderna beställa en skylt med texten “Ingen reklam tack”. 

Kampanjen sker i samarbete med företaget Tricorona Climate Partner, som i sin tur genomför trädplanteringsprojektet “Tropical Mix”, som syftar till att rädda regnskogen i syd- och centralamerika. 

"Vi är med och belastar miljön”

Den som beställer en kampanjskylt bidrar automatiskt till projektet, som hittills ska ha planterat 1,9 miljoner träd. Detta ska i sin tur ha bidragit med en koldioxidminskning på cirka 135 100 ton, enligt kampanjsidan. 

- Idag är klimatfrågan mer aktuell än någonsin och allt fler företag väljer att ta ansvar för sin klimatpåverkan. Skyltmax klimatkompenserar årligen för koldioxidutsläpp från den egna skyltproduktionen, samt för frakter ut till kund genom Tricorona Climate Partner. Att ta ansvar för den påverkan vi har på miljön är viktigt. Som företag är vi med och belastar miljön och det vill vi klimatkompensera för, säger Skyltmax vd John Eskilsson, i ett pressmeddelande.

Annons