Sportamore slog 200 miljoner under Q2 – siktar på vinst i år

"De offensiva satsningarnas år"

När Sportamore stängde böckerna för 2017 såg det ut som att bolagets tillväxt höll på att sakta in. Företaget sålde för 760 miljoner under året, vilket motsvarade en ökning på 6,8 procent.

LÄS ÄVEN: Sportamore snuddar vid 760 miljoner

Annons

Men nu ser försäljningen av allt att döma ut att ha tagit ny fart. Under det första halvåret 2018 fick Sportamore till en tillväxt på nära 20 procent, och landade därmed på en försäljning på 415 miljoner kronor. Under det andra kvartalet, 1 april till 30 juni, sålde företaget för 205,6 miljoner kronor, vilket motsvarar en ökning på 19 procent.

Från infrastruktur till offensiv satsning

Sportbutikens rörelseresultat landade på minus 3,6 miljoner kronor för andra kvartalet och minus 300 000 kronor om man ser till halvåret. Det innebär att företaget för perioden har vänt från plus till minus, vilket dock verkar ligga i linje med bolagets plan.

- Om 2017 var infrastrukturens år för Sportamore blir 2018 de offensiva satsningarnas år. Under andra kvartalet har vi sett en större nykundstillväxt än någonsin tidigare. Då koncernens totala tillväxt primärt drivs av återkommande kunder lägger detta ett bra fundament för framtida tillväxt och vi kommer nu att öka ambitionsnivån ytterligare, säger Sportamores vd Johan Ryding i en kommentar till rapporten.

"Ordervärdet har ökat"

Under den aktuella perioden ska Sportamore ha arbetat vidare med att bygga ut sitt automatiska robotlager, som väntas komma väl till pass i takt med att allt fler order kommer in. Företaget har dessutom infört nya frakttjänster, som till exempel upphämtning av returer, och rullat ut en ny design på sajten.

Och att det andra kvartalet präglades av ovanligt varmt väder, påverkade alltså inte försäljningen negativt. Istället nämner Johan Ryding en "positiv utveckling i alla underliggande marknader".

- Vi ser även en positiv utveckling i en rad väsentliga nyckeltal, bruttomarginalen har stärkts, det genomsnittliga ordervärdet har ökat och interna ledtider i logistikfunktionen har kortats, sammanfattar han.

Ska visa vinst för helåret 2018

Under perioden januari till och med juni ska Sportamore ha fått 220 000 nya kunder. Det innebär att företaget nu ska ha 870 000 aktiva kunder.

- Vår offensiva marknadsföringsansats kommer fortsätta under tredje kvartalet i syfte att ha en så stor kundbas som möjligt med oss in i det för helåret viktiga fjärde kvartalet. I enlighet med koncernens långsiktiga finansiella mål för 2020 väntas helåret 2018 uppvisa positivt resultat, avslutar Johan Ryding.

Annons

Annons