Annons

Städerna är inte anpassade för e-handelssamhället Sweco

Städerna är inte anpassade för e-handelssamhället

2018-06-14 11:20

"Strukturen av lager, terminaler och utlämningsställen behöver förändras".

En ny rapport vid namn “Signed, Sealed, Delivered – Analysing the Impact of E-commerce on Urban Areas” målar upp en bild av ett samhälle i behov av omstrukturering. Det är teknikkonsultföretaget Sweco, som bland annat jobbar med att utforma infrastruktur och arkitektur, som har analyserat situationen.

"Når nu sin mest köpkraftiga ålder"

Företaget konstaterar, vilket vi dock är högst medvetna om, att e-handeln växer med uppemot 15 procent varje år. Detta köpbeteende ska dock påverka städernas utformning och infrastrukturen kommer att sättas på prov rejält framöver.

- Generationen som har växt upp med att handla online når nu sin mest köpkraftiga ålder – men varken våra städer, distributionslösningar eller logistiksystem är anpassade för beteendet. Strukturen av lager, terminaler och utlämningsställen behöver förändras för att klara den ökande e-handeln, säger Robert Sommar, godstransportexpert på Sweco och en av författarna till rapporten.

LÄS ÄVEN: 1,6 miljoner ska rädda städerna från e-handelsdöden

Konsumenternas inköp har tidigare varit relativt lätta att förutse men i och med e-handelns tillväxt så kan förstås varor inhandlas var och när som helst, något som sägs sätta logistiksystemen på hårda prov.

- Dagens situation blottar behovet av innovativa distributionslösningar. Detaljhandeln kommer sannolikt att förändras och traditionella butiker kan ersättas av showrooms. Utveckling och testande av olika distributionslösningar pågår på många håll, exempelvis med elcyklar och drönare, säger Robert Sommar.

LÄS ÄVEN: E-handelns påverkan på trafiken "skriven i stjärnorna"

Annons
Annons

Sista milen en riktig miljöbov

Det nya e-handelssamhällets påverkan på miljön är enligt Sweco ännu oklar, men dagens ineffektiva system sägs leda till ökad trafik och ökade utsläpp. Detta ska dock gå att undvika med ny teknik som exempelvis elcyklar som tar hand om "sista milen".

LÄS ÄVEN: Elcyklarna tar över: Tyska fraktjätten kör ut med TRIPL

- Den sista sträckan i försörjningskedjan, ofta kallad "last mile", anses i allmänhet vara den dyraste, minst effektiva och mest förorenande delen i kedjan. I takt med att e-handeln växer kommer kraven på hållbara lösningar att öka, säger Robert Sommar.

Rapporten ska även konstatera att nära varannan svensk uppger att de kan vänta två till tre dagar extra om det innebär en mer hållbar distribution och en av fem svenskar ska vara beredda att betala extra för miljövänlig transport.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

Inga tangentbord eller pinkoder.

Annons
Annons
Intersport:

Intersport: "Ska aldrig behöva säga nej till en affär"

Personalen utbildas i specialanpassade surfplattor.

<nobr>E-handelns</nobr> vårdslösa utnyttjande av transporterna

Krönika: E-handelns vårdslösa utnyttjande av transporterna

Lars Sjölund, från företaget Ossoami, om hur vi måste ta vårt ansvar för miljön. Annars kan konsumenterna bojkotta e-handeln.

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

"Ett tuffare år för oss".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Swish, swish, swish.

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med <nobr>e-handlare</nobr>

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med e-handlare

PostNords Varubrev ändras igen!

Lokal butik öppnar e-handel:

Lokal butik öppnar e-handel: "En överlevnadsstrategi"

Följare på sociala medier krävde en e-handel.

Annons
Annons
Lifes e-handel ökade 60 procent - adderar två nya landschefer

Lifes e-handel ökade 60 procent - adderar två nya landschefer

En av få som kan skryta om tillväxt i fysisk butik.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta