Städerna är inte anpassade för e-handelssamhället

"Strukturen av lager, terminaler och utlämningsställen behöver förändras".

En ny rapport vid namn “Signed, Sealed, Delivered – Analysing the Impact of E-commerce on Urban Areas” målar upp en bild av ett samhälle i behov av omstrukturering. Det är teknikkonsultföretaget Sweco, som bland annat jobbar med att utforma infrastruktur och arkitektur, som har analyserat situationen.

"Når nu sin mest köpkraftiga ålder"

Företaget konstaterar, vilket vi dock är högst medvetna om, att e-handeln växer med uppemot 15 procent varje år. Detta köpbeteende ska dock påverka städernas utformning och infrastrukturen kommer att sättas på prov rejält framöver.

Annons

- Generationen som har växt upp med att handla online når nu sin mest köpkraftiga ålder – men varken våra städer, distributionslösningar eller logistiksystem är anpassade för beteendet. Strukturen av lager, terminaler och utlämningsställen behöver förändras för att klara den ökande e-handeln, säger Robert Sommar, godstransportexpert på Sweco och en av författarna till rapporten.

LÄS ÄVEN: 1,6 miljoner ska rädda städerna från e-handelsdöden

Konsumenternas inköp har tidigare varit relativt lätta att förutse men i och med e-handelns tillväxt så kan förstås varor inhandlas var och när som helst, något som sägs sätta logistiksystemen på hårda prov.

- Dagens situation blottar behovet av innovativa distributionslösningar. Detaljhandeln kommer sannolikt att förändras och traditionella butiker kan ersättas av showrooms. Utveckling och testande av olika distributionslösningar pågår på många håll, exempelvis med elcyklar och drönare, säger Robert Sommar.

LÄS ÄVEN: E-handelns påverkan på trafiken "skriven i stjärnorna"

Sista milen en riktig miljöbov

Det nya e-handelssamhällets påverkan på miljön är enligt Sweco ännu oklar, men dagens ineffektiva system sägs leda till ökad trafik och ökade utsläpp. Detta ska dock gå att undvika med ny teknik som exempelvis elcyklar som tar hand om "sista milen".

LÄS ÄVEN: Elcyklarna tar över: Tyska fraktjätten kör ut med TRIPL

- Den sista sträckan i försörjningskedjan, ofta kallad "last mile", anses i allmänhet vara den dyraste, minst effektiva och mest förorenande delen i kedjan. I takt med att e-handeln växer kommer kraven på hållbara lösningar att öka, säger Robert Sommar.

Annons

Rapporten ska även konstatera att nära varannan svensk uppger att de kan vänta två till tre dagar extra om det innebär en mer hållbar distribution och en av fem svenskar ska vara beredda att betala extra för miljövänlig transport.

Annons