Annons

Städerna är inte anpassade för e-handelssamhället Sweco

Städerna är inte anpassade för e-handelssamhället

2018-06-14 11:20

"Strukturen av lager, terminaler och utlämningsställen behöver förändras".

En ny rapport vid namn “Signed, Sealed, Delivered – Analysing the Impact of E-commerce on Urban Areas” målar upp en bild av ett samhälle i behov av omstrukturering. Det är teknikkonsultföretaget Sweco, som bland annat jobbar med att utforma infrastruktur och arkitektur, som har analyserat situationen.

"Når nu sin mest köpkraftiga ålder"

Företaget konstaterar, vilket vi dock är högst medvetna om, att e-handeln växer med uppemot 15 procent varje år. Detta köpbeteende ska dock påverka städernas utformning och infrastrukturen kommer att sättas på prov rejält framöver.

- Generationen som har växt upp med att handla online når nu sin mest köpkraftiga ålder – men varken våra städer, distributionslösningar eller logistiksystem är anpassade för beteendet. Strukturen av lager, terminaler och utlämningsställen behöver förändras för att klara den ökande e-handeln, säger Robert Sommar, godstransportexpert på Sweco och en av författarna till rapporten.

LÄS ÄVEN: 1,6 miljoner ska rädda städerna från e-handelsdöden

Konsumenternas inköp har tidigare varit relativt lätta att förutse men i och med e-handelns tillväxt så kan förstås varor inhandlas var och när som helst, något som sägs sätta logistiksystemen på hårda prov.

- Dagens situation blottar behovet av innovativa distributionslösningar. Detaljhandeln kommer sannolikt att förändras och traditionella butiker kan ersättas av showrooms. Utveckling och testande av olika distributionslösningar pågår på många håll, exempelvis med elcyklar och drönare, säger Robert Sommar.

LÄS ÄVEN: E-handelns påverkan på trafiken "skriven i stjärnorna"

Annons
Annons

Sista milen en riktig miljöbov

Det nya e-handelssamhällets påverkan på miljön är enligt Sweco ännu oklar, men dagens ineffektiva system sägs leda till ökad trafik och ökade utsläpp. Detta ska dock gå att undvika med ny teknik som exempelvis elcyklar som tar hand om "sista milen".

LÄS ÄVEN: Elcyklarna tar över: Tyska fraktjätten kör ut med TRIPL

- Den sista sträckan i försörjningskedjan, ofta kallad "last mile", anses i allmänhet vara den dyraste, minst effektiva och mest förorenande delen i kedjan. I takt med att e-handeln växer kommer kraven på hållbara lösningar att öka, säger Robert Sommar.

Rapporten ska även konstatera att nära varannan svensk uppger att de kan vänta två till tre dagar extra om det innebär en mer hållbar distribution och en av fem svenskar ska vara beredda att betala extra för miljövänlig transport.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Modehandlaren om att starta TV-kanal på Instagram

Modehandlaren om att starta TV-kanal på Instagram

Ny het funktion.

Annons
Annons
Happy Socks-grundarnas nya näthandelsprojekt i kris

Happy Socks-grundarnas nya näthandelsprojekt i kris

Utförsäljning med 50 procents rea i e-handeln.

Svenskt företag fälls för omslagsbild på Facebook

Svenskt företag fälls för omslagsbild på Facebook

Fruktfajt med fällande utgång.

Adlibris storsatsar på nytt lager - bygger ut med 5300 kvadrat

Adlibris storsatsar på nytt lager - bygger ut med 5300 kvadrat

Kan bli större än Apoteas.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Så ska MediaMarkt krossa konkurrenterna - erbjuder hämtning efter 30 minuter

Så ska MediaMarkt krossa konkurrenterna - erbjuder hämtning efter 30 minuter

"Handlar framförallt om att tillgodose kundens behov".

Elgigantens e-handel ökade med 32 procent

Elgigantens e-handel ökade med 32 procent

Kedjan har en tredjedel av den svenska elektronikmarknaden.

Gravtester och alkomätare i söktoppen hos Fyndiq just nu

Gravtester och alkomätare i söktoppen hos Fyndiq just nu

Men vad folk faktiskt köper är en annan femma.

Annons
Annons
Whiteboards för en halv miljon när e-handlare crowdfundar

Whiteboards för en halv miljon när e-handlare crowdfundar

Finansierat kampanjen med 189 procent.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Sportamore söker:

Purchaser (Sportswear)

Tenson söker:

E-commerce Manager

Viron Media AB söker:

Webmaster

Lagerhaus AB söker:

Community Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta