Starbucks lanserar e-handel på Alibabas Tmall

Kaffekedjan utvidgar sitt fokus på digitala köp och internationell expansion med en ny nätbutik på kinesiska Tmall.

Starbucks har haft ett händelserikt 2015 med flera digitala satsningar. Förutom ett samarbete med leveranstjänsten Postmates inledde man i höstas ett pilottest med egna leveranser i New York.

Man har även satsat internationellt med sin mobil-app som gör det möjligt för kunderna att lägga sin beställning i mobilen för att slippa stå i kö när de kommer fram till butiken. Men 2015 är inte till ända, och inte heller Starbucks internationella expansion. Nu har man nämligen siktet inställt på Kina och dess e-handelstörstande invånare.

Annons

Första online-satsningen i Kina

Kaffekedjan har gjort som många andra västerländska företag, som till exempel AppleCostco och Amazon, och öppnat en flaggskeppsbutik på Alibabas marknadsplats Tmall. Detta är Starbucks första nätbutik i Kina och här ska man bland annat sälja Starbucks-kort, kaffekuponger samt ”unika och specialdesignade e-kort”.

– Vi är glada över att välkomna Starbucks till Tmall-familjen. Tack vare e-handelns snabba utveckling väljer allt fler globala och kända varumärken att samarbeta med Tmall för att kunna erbjuda sina kunder en sömlös förstklassig upplevelse, var som helst, när som helst, säger Mr Jie Jing, VP, Alibaba Group.

Annons