Stark e-handelsdominans i årets Retail Awards

Samtliga nominerade i kategorin Årets tillväxtföretag är e-handlare.

I dag offentliggjordes vilka företag som är nominerade till årets upplaga av tävlingen Retail Awards och det står klart att det är många e-handlare som återfinns på listan. Och då menar vi både renodlade e-handlare och de som gått från att ha fullt fokus på de fysiska butikerna till att även omfamna näthandelns många möjligheter.

- Det är glädjande att få avslöja de 36 vassa finalisterna i Retail Awards 2018. Det är dessa företag och medarbetare som står i frontlinjen och driver utvecklingen i handeln. Det är de som ser till att svensk detaljhandel fortsätter att vara konkurrenskraftig även i framtiden, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.

Annons

Bubbleroom kan bli årets e-handlare

Något som också är tydligt är att e-handlarna inte bara återfinns som nominerade i kategorin "Årets e-handel", utan även i de flesta andra kategorier. Men om vi ska börja på hemmaplan så hittar vi Lyko, KitchenTime och Bubbleroom som finalister i e-handelskategorin.

Logistiksatsa är det många e-handlare som har gjort under det senaste året och i kategorin Årets logistiksatsning återfinner vi således bland andra Zalando och Boozt.

LÄS ÄVEN:

Zalando skickar sitt första paket från Sverigelagret
Vi besöker Boozts lager - snart störst i universum

Elgiganten och Mio bäst på omnikanal

En chans att prisas för sitt omnikanalarbete har både Elgiganten, Mio och Willys. Den stora överraskningen kommer dock i kategorin Årets tillväxtföretag. Där återfinner vi nämligen tre nominerade som alla ursprungligen är renodlade e-handlare. För Jollyroom och Skincity är det förstås fortfarande e-handel som gäller, medan Kidsbrandstore på senare år även har valt att satsa på några fysiska butiker.

LÄS ÄVEN: E-handlaren KidsBrandStore storsatsar på fysiska butiker

Vilka som står överst på prispallen i respektive kategori vet vi först den 21 maj, då priserna delas ut på en gala.

- Intresset för att medverka i Retail Awards har i år varit större än någonsin och jurygrupperna har haft en tuff uppgift att sålla ut tre finalister i respektive kategori bland alla bidrag som genomgående har hållit hög kvalitet, säger Thomas Karlsson, redaktör på Market och projektledare för Retail Awards.

Annons

Annons