Annons

Stark start hos Ankar Senior: Niklas Ankar

Stark start hos Ankar Senior: "Har fått enormt fin respons"

2017-09-01 15:30

När den nya e-handeln Ankar Senior öppnade i somras kom beställningarna in betydligt snabbare än varorna som skulle skickas ut.

I mitten av juli öppnade Ankar Senior - en ny e-handel som skulle sälja kläder som var särskilt anpassade för lite äldre personer. Grundaren Niklas Ankar och hans fru Ann Lindqwister Ankar hade upptäckt ett hål i marknaden och ville med sitt modesortiment höja seniorers självkänsla genom att hjälpa dem att klä sig bättre. Försäljningen på nätet skulle samtidigt göra det nya klädmärket tillgängligt för alla.

En och en halv månad senare står det klart att kunderna verkar ha tagit konceptet till sina hjärtan.

- Vi har fått enormt fin respons, säger Niklas Ankar till Ehandel.se.

"Oftast inte jätteviktigt att det går snabbt"

Faktum är att den nya e-handeln kanske fick en lite väl bra start.

- Jodå, det har gått bra. Men när vi öppnade vår e-handel i somras hade vi inte fått in varorna än, så det är först nu vi kan börja leverera.

Har ni alltså fått informera kunderna om att det kommer att ta lite tid att få varorna?

- Ja, vi skrev från början på sajten att varorna kommer att kunna levereras först med start i mitten av augusti. Än så länge är det ingen som har backat, säger Niklas Ankar och fortsätter:
- Sen är det också så att det som är lite speciellt med vår affärsmodell är att kläderna bärs av en målgrupp men ofta köps av en annan. Och är det då inte ett köp till julafton eller en födelsedag så är det oftast inte jätteviktigt att det går snabbt att få sin beställning.

Kavajer med för breda axlar

Niklas Ankar syftar på att Ankar Seniors kläder är anpassade för framför allt ett äldre klientel som kanske bor på ett äldreboende, och ofta har vuxna barn som handlar åt dem. Idén till den nya e-handeln tog form när Niklas Ankars fru försökte hitta lämpliga kläder till sin far, men överallt möttes av ungdomliga uttryck som “slim-fit” och “low-cut”.

Annons
Annons
- Det som är så intressant är att cirkeln sluts med tiden. Som barn växer du ur dina kläder och som äldre krymper du ur dem, förklarar Niklas Ankar, och tillägger att han ofta har sett män på boenden som till exempel kan ha på sig kavajer som är på tok för breda över axlarna.
- Jag tycker att man ska åldras med värdighet och då är det viktigt att känna sig bekväm i det man har på sig. Varför ska man inte kunna se snygg ut när man åldras?

"Målgruppen kommer bara att växa"

Med en lång karriär i modebranschen bakom sig har Niklas Ankar kommit fram till att han vill kapa onödiga mellanled och på så sätt kunna erbjuda kunderna hög kvalitet och passform till ett bra pris.

Senare i höst ska sortimentet, som bland annat består av skjortor som är lättare att ta på sig, utökas med till exempel stickade produkter som kan vara lämpliga inför vintern. Ankar Senior tror starkt på sitt koncept, och ser framför sig en expansion till nya länder inom en inte alltför lång framtid.

- Vi tycker att det här är jättespännande och det som är extremt intressant på sikt är att målgruppen bara kommer att växa i takt med att vi blir äldre.

Fria returer - "en självklarhet"

Med bara några månader på nacken har Ankar Senior fortfarande kvar en del detaljer att arbeta med. Företaget har till exempel inte hunnit få på plats någon returpolicy, men Niklas Ankar menar att det måste vara lätt att returnera, inte minst med tanke på att många av köpen som sagt görs åt någon annan.

- Det är klart att det måste vara fria returer, det ser jag som en självklarhet i vår bransch. Men vi har precis börjat och nu får vi känna oss för och testa lite fram och tillbaka för att hitta det sätt som passar bäst. Vår målsättning är givetvis att ha nöjda kunder.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Tredubblad försäljning med ny flagshipstore på nätet

Tredubblad försäljning med ny flagshipstore på nätet

"Det är galet kul att se effekten".

Annons
Annons
Minimera fortsätter utmana - byter namn till Varié

Minimera fortsätter utmana - byter namn till Varié

Vill utmana "gamla fördomar och oemotsagda myter" med sina "återälskade" kläder på nätet.

E-handelsjätten tar kontroll över bolag - investerar 120 miljarder

E-handelsjätten tar kontroll över bolag - investerar 120 miljarder

E-handlaren blir majoritetsägare i sin logistikarm.

Nordiska Galleriet rekryterar i storsatsning på <nobr>e-handel</nobr>

Nordiska Galleriet rekryterar i storsatsning på e-handel

"Ser oss själva som en hundra år gammal startup".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Wexthuset mot 20 miljoner - nu går de in i Japan

Wexthuset mot 20 miljoner - nu går de in i Japan

Det globala familjeföretaget, som utvecklat en helt egen plattform, slår nu alla rekord.

Begagnat är Amazons nya bransch

Begagnat är Amazons nya bransch

Egen certifiering ska säkerställa att gamla produkter känns som nya.

Miljardbud på betaljätten Nets - på väg att få ny ägare

Miljardbud på betaljätten Nets - på väg att få ny ägare

Uppköpserbjudande på 42 miljarder kronor.

Annons
Annons
Tonerkungen är död: Länge leve Strumpkungen

Tonerkungen är död: Länge leve Strumpkungen

I en unik serie ska vi få följa Rikard Westbergs nya tillvaro som Strumpkungen. Missas på egen risk!

14
Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

CoolStuff AB söker:

Landsansvarig för Onlinemarknadsföring Sverige

Stor&Liten AB söker:

Kreativ och driven Online Marketing Manager

Pen Store (G Group AB) söker:

Kundtjänst + Content manager till Pen Store

Jollyroom AB söker:

Webbanalytiker till e-handelsbolaget Jollyroom i Göteborg

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem