Större onlinefokus avlastar elektronikjättarnas butiker

Elektronikjättarna satsar stort på Black Friday och planerar shoppingkalas både on- och offline.

Allt talar för att Black Friday den 27 november blir större än någonsin. E-handlare förbereder sig för fullt, och särskilt inom elektronikbranschen verkar det bli en rejäl anstormning.

Komplett väntar sig en omsättning som är tjugo gånger högre än en normal handelsdag, och man är inte ensamma. Elgiganten, som tror att deras omnikanal kommer att gå varm i julhandeln, räknar med nära en miljon kundbesök och nya försäljningsrekord.

Annons

– Förra året hade vi kö utanför många av våra varuhus och försäljningen ökade med 107 procent jämfört med året innan. Black Friday blev därmed vår näst största handelsdag under året. Allt talar egentligen för att det blir ännu större i år. Kunderna är på tå, det kan vi bland annat se på trafiken in till vår sajt som tredubblats under den senaste veckan, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.

Smygstartar på nätet

Black Friday är traditionellt sett ett butiksevent, där trängsel och kökaos är centralt för att få tag i de bästa produkterna, och för att avlasta trycket på varuhusen kommer Elgiganten att dra igång rean redan vid midnatt på Elgiganten.se.

Även branschkollegan Media Markt väntar sig en anstormning på fredag. Under förra året hade Media Markt dubbelt så många besökare i sina varuhus under Black Friday jämfört med en vanlig fredag, och i år smygstartar man redan på torsdag med prissänkningar hela helgen fram till och med Cyber monday.

Något man gör både on- och offline och i år planerar Media Markt att slå till med mer än dubbelt så många erbjudanden under Black Friday jämfört med tidigare år.

– Black Friday har visat sig vara en succé och vår bedömning är att vi redan i år kommer att se ännu fler aktörer som hakar på denna smått galna shoppinghögtid. För egen del gör vi vår största satsning sedan vi introducerade Black Friday i Sverige, säger Per Kaufmann, VD på Media Markt.

Annons