Annons

Svensk Handel om kravet på bättre e-handelsavtal Foto: Björn Mattisson Tomas Undin, förhandlingschef på Svensk Handel

Svensk Handel om kravet på bättre e-handelsavtal

2017-03-03 07:28

Sedan några veckor tillbaka pågår avtalsrörelsen. Vi tog ett snack med Svensk Handelns förhandlingschef Tomas Undin, som menar att årets avtalsrörelse kan bli avgörande för många svenska e-handelsföretag.

Behovet av en ny form av kollektivavtal där lönesättningen och arbetsvillkoren motsvarar e-handlarnas behov har länge varit ett diskussionsämne hos somliga av landets e-handlare.

De som länge krävt en modernisering av kollektivavtalen inom handeln har nu fått gehör hos sin egen branschorganisation, Svensk Handel, som kräver en reformering i årets avtalsrörelse.

"Avtalen är från 30-talet"

De kollektivavtal som används inom e-handeln är framför allt partihandelsavtalet och avtalet för postorder och e-handel.

- I båda fallen kan man säga att tiden verkligen sprungit ifrån avtalen. Det här är avtal som har sin grund i 30-talet och väldigt få områden i det svenska samhället är som det var på 30-talet och det gäller naturligtvis i synnerhet den framväxande e-handeln, säger Tomas Undin, förhandlingschef på Svensk Handel.

Flexiblare arbetstider prioriterad fråga

Exakt vilka krav som organisationen kommer att ställa i avtalsrörelsen kan han inte gå in på, men han säger att utgångspunkten är att skapa ett avtal som är så flexibelt som möjligt - och det gäller särskilt arbetstiderna.

- Vår ingång i förhandlingarna är framför allt att arbetstidsreglerna måste ändras, det är den absolut viktigaste frågan.

Idag gäller strikta regler för hur arbetsgivaren får förlägga arbetstiden för de anställda. Normen är dagtid på vardagar och begränsade tider på helger.

Nätmatsföretagen drivande

Frågan var aktuell redan i förra årets avtalsrörelse, men den gången slutade det med att parterna inte kunde komma fram till något avtal då de helt enkelt inte var överens i sakfrågan.

Vi har även tidigare uppmärksammat att bland annat nätmatsföretagen ser ett stort behov av att kunna ha personal som arbetar även nätter och tidiga morgnar.  

Annons
Annons

Men trycket från Svensk Handels medlemmar är fortsatt starkt och nu hoppas man på större framgångar den här gången.

Vilka argument har ni den här gången som ni inte hade i fjol?

- De bästa argumenten är verkligheten. Det är inte så mycket hokus pokus, utan verkligheten ser ut som den gör. Vi står i en störtflod. E-handeln kommer att växa jättemycket.

Svenska företag tävlar mot Zalando

Som exempel på hur snabbt det kan gå tar Tomas Undin upp Zalandos etablering i Sverige. På fyra år har företaget tagit sig in på den svenska marknaden och nyligen kunde Ehandel.se avslöja att de nu omsätter en miljard på den svenska verksamheten. Detta utan att ännu ha någon fysisk verksamhet i Sverige.

- Det är ett talande exempel på hur snabbt det kan gå på fyra år. Det är detta som svenska e-handlare har att konkurrera med. Ur vårt perspektiv handlar det om att vi har befintliga medlemmar som behöver mer flexibla regler, men också om den framväxande e-handeln. Vi behöver regler så att växande företag kan ha verksamhet i Sverige och konkurrera med utländska e-handlare och på sikt börja exportera utomlands om de vill det, säger Tomas Undin.

När vi i början av avtalsrörelsen frågade er motpart, Handelsanställdas förbund, sa de att deras invändning är att om man jobbar på natten så ska man ha extra betalt för det. Är det ett helt orimligt krav?

- Vi sitter just nu i förhandlingar. Vad vi pratar om och vad som är rimligt eller orimligt vill jag inte kommentera så länge förhandlingarna pågår.

Vad skulle det få för konsekvenser om ni inte heller i år lyckas få till stånd en reformering av avtalen?

- Man ska inte använda för starka kraftuttryck, men då har svenska e-handlare en klar konkurrensnackdel när de möter utländsk konkurrens som är svår att överbrygga. För många är detta en avgörande fråga.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta