Svensk Handel kräver en ”rejäl kompetenssatsning”

Vill se ökade utbildningssatsningar inom e-handel och digitalisering.

Att det inte är helt lätt att få tag på programmerare, systemutvecklare, digitala marknadsförare och en hel del andra yrken, kommer nog inte som en nyhet för någon inom e-handeln längre. Och trots förändringar i gymnasieskolan och masterprogram på Borås högskola ser det inte direkt ut att bli lättare att hitta kompetent personal framöver.

Nu höjer Svensk Handel rösten för satsningar på utbildning och forskning, något man enligt ett pressmeddelande menar krävs om handeln ska fortsätta att “vara en jobbmotor”.

Annons

- Handeln är en stor och växande näring. Vi är entreprenörer som står inför ett fundamentalt skifte. Digitaliseringen förändrar allt; produktion, transport, betallösningar, affärsupplägg och kundbeteenden, skriver branschorganisationen i pressmeddelandet.

Internationell konkurrens hotar

En av de som har pratat flitigt om så kallad digital slöjd som en lösning på kompetensbristen inom e-handeln, är Svensk Digital Handels VD Jonas Ogvall. Nu följer alltså moderorganisationen Svensk Handel hans exempel.

- Den växande e-handeln ger många nya affärsmöjligheter. För att kunna utnyttja detta ”window of opportunity” måste vi rusta oss med ny kunskap och kompetens för att hålla jämna steg med de internationella konkurrenter vi möter dagligen.

Mer konkret vill Svensk handel se breda kompetenssatsningar på gymnasie-, YH- och högskolenivå.

- Regeringen behöver se de utmaningar och möjligheter som handelns företag står inför och ge branschen en rejäl kompetenssatsning. Med kraftfulla åtgärder kommer handeln även fortsättningsvis att kunna vara den jobbmotor Sverige behöver och leverera nya svenska exportsuccéer, avslutar Svensk Handel sitt pressmeddelande.

LÄS ÄVEN: När e-handeln mognar krävs annan kunskap

Annons