Svensk e-handel ökade med 14 procent i april

Årets sämsta e-handelsvecka förbi?

Redan i början av mars kunde vi med hjälp av Ehandel.se Analytics förutspå att mars skulle bli en bra e-handelsmånad eftersom påsken inte ägde rum förrän i april. I början av april stod det också klart att våra gissningar hade fallit väl ut.

Sämsta veckan hittills i år

Men sedan kom ju påsken, och med den tyvärr dystra e-handelsnyheter. Ökningen för april månad stannade på 14 procent - vilket kan jämföras med den 22-procentiga ökning som vi såg i mars.

Annons

- Påskveckan, det vill säga vecka 15, blev som vi mycket riktigt väntade oss den hittills sämsta veckan i år när vi tittar på antal order. Om det blir årets sämsta vecka vet vi troligen redan efter vecka 29 som de senaste två åren varit den som slagits med påskveckan om titeln "Årets sämsta e-handelsvecka", konstaterar vår analytiker Jocke Andersen i analysbrevet som gick ut i dag.

Och inte nog med att påskveckan som helhet tyvärr ofta blir dålig. Påskafton är också en av de hetaste kandidaterna till titeln Årets sämsta e-handelsdag.

- Påsken bjöd också på årets hittills sämsta e-handelsdag. Påskafton är den dag som än så länge håller på den titeln.

Ljusare tider väntar

Nu när vi äntligen kan lägga april till handlingarna och istället lyfta blicken mot maj väntar dock bättre tider. Enligt Jocke Andersens prognos har maj månad, trots att den också innehåller en och annan extra röd dag, goda förutsättningar att placera sig som en av årets bästa e-handelsmånader.

- Maj månad har de senaste åren varit bland topp fyra när vi tittar på intäkter. Juni har också varit en bra månad så vi har nu ett par goda månader att vänta innan sommarens dipp i juli månad, avslutar han.

Annons