Annons

Svensk Handels VD om kampen mot den Karin Johansson om handeln från Kina på D-Congress 2018

Svensk Handels VD om kampen mot den "kinesiska gräddfilen"

2018-03-14 11:34

"Jag tycker att alla måste göra rätt för sig".

Sedan PostNord för ett par veckor sedan meddelade att även alla lågvärdesförsändelser från till exempel Kina skulle beläggas med en avgift, har diskussionerna om det nya systemet gått varma i media och i diverse sociala forum.

LÄS ÄVEN: PostNords Kinaavgift blir 75 kronor

På ena sidan i debatten står de svenska handlarna, som ofta menar att konkurrensen nu blir mer rättvis. På den andra står konsumenterna som gillar att beställa billiga varor från exempelvis Wish, och gärna hade sluppit att betala 75 kronor, plus moms på den köpta varan. Den senare gruppen har nu dessutom fått stöd från företagare och vissa politiker, som tycker att det nya systemet utgör ett handelshinder mot omvärlden.

LÄS ÄVEN: Politiker rasar mot PostNords Kinaavgift

Lägger sig inte i hur avgiften ser ut

Svensk handels vd Karin Johansson hör i alla fall till dem som välkomnar det nya systemet.

- Jag tycker att det är bra att man har landat i en ordning där det säkerställs att man betalar moms. Hur man sedan väljer att finansiera den administration som följer av det, det lägger jag mig inte i. De hade kunnat ta ut 10 kronor eller struntat i den avgiften, det viktiga är att man betalar moms för det gör de svenska företagen, säger hon i en intervju med Ehandel.se.

Redan i höstas var representanter från Svensk Handel ute i media och kritiserade vad de ansåg vara "dopning av de kinesiska e-handelsjättarna". Karin Johansson understryker att hennes organisation gärna ser konkurrens, men att den måste ske på lika villkor.

LÄS ÄVEN: Svensk Handel ryter ifrån - vill hejda Wish och Alibaba

- Det ska vara samma spelregler för en kinesisk aktör som agerar i Sverige, som det är för en svensk aktör som säljer till svenska konsumenter. Det är vår utgångspunkt, säger hon, och fortsätter:
- Om vi tittar på Kina så tycker vi att det är en snedvriden konkurrens. Vi brukar lite skämtsamt säga att den kinesiska gräddfilen har ett antal ingredienser.

Utöver den numera kända "moms-ingrediensen", så är det även ett problem att produkterna som e-handlas från andra kontinenter inte nödvändigtvis följer samma säkerhetsföreskrifter som de i Europa. När man som privatperson importerar via e-handel, har man själv ansvaret för att det man köper är säkert att använda.

LÄS ÄVEN: Tullverket till toppmöte i Kina - ska lösa globalt e-handelskaos

Annons
Annons

"Inte rimligt att svenska bolag missgynnas"

Enligt Karin Johansson kan man som kund bli nekad ersättning från sitt försäkringsbolag om till exempel en mobilladdare börjat brinna, ifall den visar sig sakna CE-märkning.

- Det finns ju ingen som förstår att man har det ansvaret. Och det är väl heller ingenting som de här kinesiska företagen bryr sig om att informera konsumenterna om. Men för ett svenskt företag, som måste följa de här regelverken, så går det inte att sälja en USB-laddare för tio kronor eftersom produktsäkerhetskontrollen är för dyr.

Karin Johansson, vd för Svensk Handel, tycker att svenska företag ska stå på sig och satsa utomlands.

Svensk Handels vd ser positivt på att det inom EU pågår ett arbete för att få ordning på vilka produkter som kommer in över unionens gränser. Hon hoppas också på gemensamma EU-regler om att moms ska tas ut från första kronan, och tror att det är där vi kommer att vara om några år.

- Vi i Sverige må ha varit tidiga med att gå in på en väg som säger att spelreglerna ska vara lika för alla aktörer, men det kommer att rullas ut i hela Europa. Det är inte rimligt att europeiska och svenska handelsföretag ska missgynnas så. Då kan man ta bort momsen för dem också, säger Karin Johansson, och fortsätter:
- Vill de ta bort momsen för svenska företag så är jag den första att applådera det, men det kan inte vara så att kinesiska företag ska vara momsbefriade medan svenska företag får betala moms.

"Kinesiska företag har haft alla chanser"

Kritiken som bland andra Fyndiqs vd Dinesh Nayar har fört fram, om att PostNords avgift på 75 kronor innebär en handelsmur mot omvärlden, ger inte Karin Johansson mycket för.

LÄS ÄVEN: Så går Fyndiq runt PostNords Kinaavgift

- Nej, jag tycker att om vi har regler i Sverige som säger att vi ska betala moms, så måste det gälla alla. Som jag sa, avgiften har jag inga synpunkter på. Jag tycker bara att alla måste göra rätt för sig.

Men blir det konkurrens på “lika villkor” om en kinesisk eller amerikansk aktör får en extra avgift på 75 kronor på sina försändelser?

- Svenska företag måste också administrera sina momsbetalningar. Antingen har de egen personal, och då ska de betala löner till dem, eller också så har de lagt ut det till andra aktörer. Sanningen är ju den att kinesiska företag har haft alla chanser i världen att lösa det här problemet, men de har ju vägrat.
- Om de här plattformarna själva tog ansvar för det där så hade ju inte PostNord behövt ta ut någon avgift för att administrera det. Och jag tror att vi kommer att se en utveckling där de här plattformarna faktiskt kommer att ta ansvar, för det kommer de att tvingas göra ganska snart på EU-nivå. Då kommer det att lösa sig. Då behöver man inte ta ut den extra avgiften.

"Svenska företag måste ta för sig"

Som ett sätt att möta e-handelskonkurrensen från andra länder, brukar det heta att svenska handelsföretag skulle kunna bli bättre på att sälja utanför Sverige. Enligt en undersökning som Svensk Handel har gjort, säger sig dock 78 procent av Sveriges e-handlare inte vara intresserade av att expandera utomlands.

- Jag tror att svenska företag måste ta för sig lite, för jag tror att man kan säga att vi har ett starkt varumärke där ute och det finns fortfarande många som förknippar Sverige och svenska företag med god kvalitet.

Vad kan ni på Svensk Handel göra för att underlätta för företag som vill sälja utomlands?

- Vi jobbar framför allt med regelverk som rör företag i Sverige, så är det ju. Men vi får väl fundera över vad vår roll ska vara långsiktigt. Vi är offensiva och aktiva när det gäller att lobba inom allt från flygskatter till den här kinesiska gräddfilen, så vi jobbar mycket brett. Och vi jobbar naturligtvis också med arbetsgivarfrågor, ungefär hälften av alla anställda på Svensk Handel är kopplade till arbetsrättsliga frågor, avslutar Karin Johansson.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
<nobr>E-handlare</nobr> stänger tre fysiska butiker - satsar på flaggskepp

E-handlare stänger tre fysiska butiker - satsar på flaggskepp

"200 kvadratmeter av lyxig butiksupplevelse".

Annons
Annons
Fraktuppstickaren vill växa - tar in toppchef från PostNord

Fraktuppstickaren vill växa - tar in toppchef från PostNord

Ansvarig för e-handeln byter jobb.

IKEA:s e-handelsbutik växer:

IKEA:s e-handelsbutik växer: "Inte längre en popup"

"Möter kunder vi inte annars hade mött".

Shopping i Instagram Stories har kommit till Sverige

Shopping i Instagram Stories har kommit till Sverige

Har redan klickats på av 90 miljoner världen över.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handelsjätten testar ett helt nytt sätt att handla på nätet

E-handelsjätten testar ett helt nytt sätt att handla på nätet

Like eller dislike leder vägen med hjälp av AI.

Plattformen höjs till skyarna när cannabis legaliseras

Plattformen höjs till skyarna när cannabis legaliseras

Den 17 oktober blir det lagligt att röka på i Kanada.

Alla paket på ett ställe målet med ny paketplattform

Alla paket på ett ställe målet med ny paketplattform

"Är tänkt att bli det som konceptet Bankomat blev för samordningen av uttagsautomater".

2
Annons
Annons
Comeback för Zoovillage: 100 miljoner och nära dubblad vinst

Comeback för Zoovillage: 100 miljoner och nära dubblad vinst

"Arbetet har varit lyckosamt".

Framtidens bil kan bli ett utlämningsställe

Framtidens bil kan bli ett utlämningsställe

"Helt oberoende av fasta rutter eller tidtabeller".

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Gents AB söker:

Web Creative Graphic Designer

Rapunzel of Sweden söker:

Webbdesigner/Art Director

Boob Design AB söker:

E-Commerce Manager till Boob Design AB

eValent Group AB söker:

Säljare av e-handelslösningar


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta