Svenska e-handlare 11/11-satsar med stor Shanghai-kampanj

Daniel Wellington och Fjällräven bland företagen som Singles Day-satsar i kinesiskt varuhus.

Som vi berättade i morse pågår i Kina just nu massvis med förberedelser inför årets Singles Day. Bland annat har Alibaba engagerat 52 kinesiska gallerior som alla ska bidra till att försäljningen på Singles Day blir så kraftfull som möjligt.

Ett hundratal intresserade bolag

För de svenska e-handlare som säljer via Tmall i Kina är det här förstås en chans man inte vill missa. Därför har ett gäng svenska e-handlare gått ihop med en gemensam kampanj i varuhuset K11, som ligger i Shanghai. Kampanjen heter “Swedish Brands on Tmall on 11/11” och går av stapeln nu i helgen. Bakom initiativet står företaget Kaimen, som hjälper västerländska företag att sälja i Kina, Hongkong och Vietnam.

Annons

- Intresset är mycket stort från svenska varumärken. 15 är igång på Kaimen och lika många till har skrivit avtal. Totalt har vi ett 100-tal intressanta prospects, berättar Johan Wikander, en av Kaimens ägare, i ett mejl till Ehandel.se.

LÄS ÄVEN: Svensk e-handel i Kina: Löfven på plats för lansering

Solskenshistoria bakom plädförsäljning

I helgens kampanj kommer Kaimens 15 bolag, som till exempel BRIO och Fjällräven att delta. Även Electrolux och Daniel Wellington kommer att finnas på plats för att visa sina varor.

- En solskenshistoria är Klippans Yllefabrik som åtta veckor efter första kontakt sålde sin första pläd på Tmall i Kina. Klippan och BabyBjörn deltog också i en live-streaming organiserad av oss och Alibaba som drog 3,7 miljoner tittare online på Tmall.

Han berättar att det bara är svenska företag som är med i den aktuella kampanjen, och att man måste ha en butik på Tmall för att få vara med. 

- Helgens event är för oss också ett experiment för att se hur kunderna reagerar på att få känna och klämma och prova produkterna, lägga order och få det hemkört kanske redan dagen efter besöket i popup-butiken. Går detta bra så kommer vi troligen att göra det fler gånger, skriver Johan Wikander.

Konkurrerar med nära 60 000 andra

Kinesiska konsumenter som vill passa på att handla svenska produkter under helgens kampanj, kommer att via QR-koder kunna ta sig till butiken på Tmall, och där göra sin beställning.

Alibaba släppte avslöjade under gårdagen att företagets omsättning under det tredje kvartalet nådde upp i motsvarande 70 miljarder svenska kronor. I samband med årets Singles Day kommer varor från 60 000 internationella varumärken att säljas på e-handlarens plattform.

Annons

Annons