Sveriges största E-handel öppnar fysisk butik

Sveriges största e-handel, Dustin, som också primärt satsar på B2B-försäljning rapporterar ett mindre bra tredje kvartal (mars-maj). Vinsten sjönk rejält och tillväxten var knappt en procent. Nu planerar man att ta sin e-handel ut i butik.

Datorbutiken Dustin rapporterar idag sitt tredje kvartal efter att e-handelsbolaget börsnoterats tidigare i år. Försäljningen ökade med 0,9 procent till 1,919 miljarder. Kvartalets resultat uppgick till 39 miljoner kronor, att jämföra med 136 miljoner i fjol.

God utveckling trots kassa siffror

Företaget hävdar dock en god utveckling inom kärnområdet på vad som sägs varit en utmanande marknad.

Annons

- Tillväxten inom vårt fokusområde små och medelstora företag var i relation till marknaden fortsatt god under tredje kvartalet och i linje med andra kvartalet. Det förklaras främst av en fortsatt stark onlineförsäljning, vilket utgör basen i vår verksamhet, säger Georgi Ganev, Dustins VD.

Den organiska tillväxten, inom B2B, ska under årets första nio månader varit drygt 8 procent, med en resultatökning i samma storleksordning.

B2C-försäjningen, som under kvartalet stod för 7 procent av försäljningen, är för Dustin ett komplement till B2B och man säger sig där vilja jobba med lönsamhet före volym.

- Trots att omsättningen (B2C) minskade med 20 procent relativt fjolåret sjönk marginalen med endast 1,0 procentenheter till 4,5 procent, vilket påvisar flexibilitet och kostnadseffektivitet, säger Georgi Ganev.

Negativ utveckling för hela marknaden

Dustin säger att marknadsdata visar att klientförsäljningen av datorer och surfplattor i Norden var negativ i volym och värde under inledningen av 2015. Vilket alltså ska göra Dustins prestation bättre än vad som visas i siffrorna. Företaget ser även positivt på framtiden när allt mer går över till e-handel.

- Vår marknadsposition gynnas av tre betydande trender. Onlineskiftet där allt större del av inköpen flyttar över till nätet, starkare tillväxt i segmentet små och medelstora företag jämfört med marknaden som helhet samt en ökad efterfrågan på mer avancerade produkter och tjänster, säger Georgi Ganev.

Dustin öppnar fysisk butik

Även om onlineförsäljningen är basen i Dustins verksamhet planerar man nu en fysisk butik. Dustin Concept Store kommer till hösten se dagens ljus i Stockholm.

- Till hösten kommer vi att öppna en konceptbutik i Stockholm riktad mot våra företagskunder. Fokus ligger på rådgivning för att hjälpa kunderna att hitta rätt kombination av produkter och lösningar. Därmed låter vi vårt e-handelskoncept ta steget in i en fysisk lokal, vilket blir som en förlängning av vårt framgångsrika Dustin Expo, Nordens största IT-mässa, säger Georgi Ganev.

Annons

 

På bild: Georgi Ganev

Annons