Annons

Swiss Clinic går från e-handel till aggressiv retail-expansion Sebastian Gordon, vd Swiss Clinic

Swiss Clinic går från e-handel till aggressiv retail-expansion

2018-07-20 10:30

Ökade med 25 procent.

Skönhetsföretaget Swiss Clinic, som trots sitt namn är hemmahörande i Sverige, har sedan flera år tillbaka egen e-handel på flera europeiska marknader. När bolaget för ett par år sedan gick in på ett antal nya marknader, var det framför allt på nätet som expansionen ägde rum.

LÄS ÄVEN: Swiss Clinic ökar takten - lanserar e-handel i Benelux

Gick från influencers till tre kanaler

Och nu står det klart att strategin verkar ha varit lyckad, åtminstone om man tittar på omsättningen. I Swiss Clinics färska årsrapport framkommer det att företaget har vuxit flera år i rad. Under 2017 nådde omsättningen upp i knappt 36,5 miljoner kronor, vilket kan jämföras med drygt 29,3 miljoner året efter. Det innebär en tillväxt på nära 25 procent från år till år.

Swiss Clinic har under sitt senaste verksamhetsår bland annat satsat på att lägga om sin marknadsföringsstrategi.

Annons
Annons
- Tidigare fokuserade Swiss Clinic primärt på onlineförsäljning med marknadsföring genom stora influencersamarbeten. I dagsläget har Swiss Clinic en modell med tre kanaler; Online, Retail samt Franchise, där marknadsföring främst sker genom sociala kanaler, skriver Swiss Clinic i rapporten.

Fördubblade förlusten

På resultatsidan ser Swiss Clinics utveckling dock mörkare ut. Företagets rörelseresultat slutade på minus 11,5 miljoner kronor, vilket är en försämring från förra årets siffra på minus 5,2 miljoner kronor. Det innebär att Swiss Clinic har gått med förlust, och dessutom förvärrat förlusten, tre år i rad.

Enligt företaget beror det dock på tillfälliga kostnader, som kommer att löna sig med tiden.

- 2017 års resultat påverkades negativt av omställningskostnader. 2018 ska Swiss Clinic fortsätta kapitalisera på nya strategin och aggressivt växa i retail-ledet, samt fortsätta expansion till nya marknader under lönsamhet, skriver företaget.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
<nobr>E-handlare</nobr> öppnade fysisk butik - fick in över 100 märken

E-handlare öppnade fysisk butik - fick in över 100 märken

Tar satsningen till Sverige.

Annons
Annons
<nobr>E-handlarens</nobr> julkalender väntas sälja slut på en dag

E-handlarens julkalender väntas sälja slut på en dag

Har stärkt upp med extra logistikpersonal.

Kom till Frank Dandy i januari - tar nu över som VD

Kom till Frank Dandy i januari - tar nu över som VD

E-handeln i fokus.

Ny posterbutik på nätet lanseras med olaglig marknadsföring

Ny posterbutik på nätet lanseras med olaglig marknadsföring

Avslöjar brottsplatserna på Instagram.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ny <nobr>e-handel</nobr> hjälper unga som lider av psykisk ohälsa

Ny e-handel hjälper unga som lider av psykisk ohälsa

"Innan Effektbutiken var jag väldigt isolerad".

Endless Candles tar nya tag - öppnar <nobr>e-handel</nobr> i egen regi

Endless Candles tar nya tag - öppnar e-handel i egen regi

Återförsäljare också välkomna att e-handla.

Robotlager ska lyfta Toys R Us nordiska <nobr>e-handel</nobr>

Robotlager ska lyfta Toys R Us nordiska e-handel

Top-Toy goes Autostore.

Annons
Annons
Lokalproducerat ska få vingar med nya appen Local Food App

Lokalproducerat ska få vingar med nya appen Local Food App

"Äger själv relationen och pengaflödet".

EU vill tvinga Amazon att sätta upp

EU vill tvinga Amazon att sätta upp "kinesiska murar"

Ska stoppa utnyttjandet av e-handlarnas data.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Rofa Design AB söker:

E-Commerce Manager till Rofa Design

Stadium söker:

Customer Analyst

Mapiful AB söker:

Social Media Manager

iDeal Of Sweden AB söker:

E-commerce Coordinator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta