Swiss Clinic går från e-handel till aggressiv retail-expansion

Ökade med 25 procent.

Skönhetsföretaget Swiss Clinic, som trots sitt namn är hemmahörande i Sverige, har sedan flera år tillbaka egen e-handel på flera europeiska marknader. När bolaget för ett par år sedan gick in på ett antal nya marknader, var det framför allt på nätet som expansionen ägde rum.

LÄS ÄVEN: Swiss Clinic ökar takten - lanserar e-handel i Benelux

Annons

Gick från influencers till tre kanaler

Och nu står det klart att strategin verkar ha varit lyckad, åtminstone om man tittar på omsättningen. I Swiss Clinics färska årsrapport framkommer det att företaget har vuxit flera år i rad. Under 2017 nådde omsättningen upp i knappt 36,5 miljoner kronor, vilket kan jämföras med drygt 29,3 miljoner året efter. Det innebär en tillväxt på nära 25 procent från år till år.

Swiss Clinic har under sitt senaste verksamhetsår bland annat satsat på att lägga om sin marknadsföringsstrategi.

- Tidigare fokuserade Swiss Clinic primärt på onlineförsäljning med marknadsföring genom stora influencersamarbeten. I dagsläget har Swiss Clinic en modell med tre kanaler; Online, Retail samt Franchise, där marknadsföring främst sker genom sociala kanaler, skriver Swiss Clinic i rapporten.

Fördubblade förlusten

På resultatsidan ser Swiss Clinics utveckling dock mörkare ut. Företagets rörelseresultat slutade på minus 11,5 miljoner kronor, vilket är en försämring från förra årets siffra på minus 5,2 miljoner kronor. Det innebär att Swiss Clinic har gått med förlust, och dessutom förvärrat förlusten, tre år i rad.

Enligt företaget beror det dock på tillfälliga kostnader, som kommer att löna sig med tiden.

- 2017 års resultat påverkades negativt av omställningskostnader. 2018 ska Swiss Clinic fortsätta kapitalisera på nya strategin och aggressivt växa i retail-ledet, samt fortsätta expansion till nya marknader under lönsamhet, skriver företaget.

Annons