Annons

Swiss Clinic går från e-handel till aggressiv retail-expansion Sebastian Gordon, vd Swiss Clinic

Swiss Clinic går från e-handel till aggressiv retail-expansion

2018-07-20 10:30

Ökade med 25 procent.

Skönhetsföretaget Swiss Clinic, som trots sitt namn är hemmahörande i Sverige, har sedan flera år tillbaka egen e-handel på flera europeiska marknader. När bolaget för ett par år sedan gick in på ett antal nya marknader, var det framför allt på nätet som expansionen ägde rum.

LÄS ÄVEN: Swiss Clinic ökar takten - lanserar e-handel i Benelux

Gick från influencers till tre kanaler

Och nu står det klart att strategin verkar ha varit lyckad, åtminstone om man tittar på omsättningen. I Swiss Clinics färska årsrapport framkommer det att företaget har vuxit flera år i rad. Under 2017 nådde omsättningen upp i knappt 36,5 miljoner kronor, vilket kan jämföras med drygt 29,3 miljoner året efter. Det innebär en tillväxt på nära 25 procent från år till år.

Swiss Clinic har under sitt senaste verksamhetsår bland annat satsat på att lägga om sin marknadsföringsstrategi.

Annons
Annons
- Tidigare fokuserade Swiss Clinic primärt på onlineförsäljning med marknadsföring genom stora influencersamarbeten. I dagsläget har Swiss Clinic en modell med tre kanaler; Online, Retail samt Franchise, där marknadsföring främst sker genom sociala kanaler, skriver Swiss Clinic i rapporten.

Fördubblade förlusten

På resultatsidan ser Swiss Clinics utveckling dock mörkare ut. Företagets rörelseresultat slutade på minus 11,5 miljoner kronor, vilket är en försämring från förra årets siffra på minus 5,2 miljoner kronor. Det innebär att Swiss Clinic har gått med förlust, och dessutom förvärrat förlusten, tre år i rad.

Enligt företaget beror det dock på tillfälliga kostnader, som kommer att löna sig med tiden.

- 2017 års resultat påverkades negativt av omställningskostnader. 2018 ska Swiss Clinic fortsätta kapitalisera på nya strategin och aggressivt växa i retail-ledet, samt fortsätta expansion till nya marknader under lönsamhet, skriver företaget.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Lush - både omsättning och resultat sjönk

Lush - både omsättning och resultat sjönk

"Ett tuffare år för oss".

Annons
Annons
Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Swish, swish, swish.

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med <nobr>e-handlare</nobr>

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med e-handlare

PostNords Varubrev ändras igen!

Lokal butik öppnar e-handel:

Lokal butik öppnar e-handel: "En överlevnadsstrategi"

Följare på sociala medier krävde en e-handel.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Lifes e-handel ökade 60 procent - adderar två nya landschefer

Lifes e-handel ökade 60 procent - adderar två nya landschefer

En av få som kan skryta om tillväxt i fysisk butik.

Garden Glory - ökat e-handeln nära 500%

Videointervju: Garden Glory - ökat e-handeln nära 500%

Varför tackade hon nej till Amazon?

Kronans: Kombon fysiska apotek och <nobr>e-handel</nobr> är stark

Kronans: Kombon fysiska apotek och e-handel är stark

Pumpar upp sin omnikanal.

Annons
Annons
Amazons järngrepp om USA blir bara starkare

Amazons järngrepp om USA blir bara starkare

De flesta vänder sig endast till Amazon, och är nöjda med det.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta