Annons

Swiss Clinic går från e-handel till aggressiv retail-expansion Sebastian Gordon, vd Swiss Clinic

Swiss Clinic går från e-handel till aggressiv retail-expansion

2018-07-20 10:30

Ökade med 25 procent.

Skönhetsföretaget Swiss Clinic, som trots sitt namn är hemmahörande i Sverige, har sedan flera år tillbaka egen e-handel på flera europeiska marknader. När bolaget för ett par år sedan gick in på ett antal nya marknader, var det framför allt på nätet som expansionen ägde rum.

LÄS ÄVEN: Swiss Clinic ökar takten - lanserar e-handel i Benelux

Gick från influencers till tre kanaler

Och nu står det klart att strategin verkar ha varit lyckad, åtminstone om man tittar på omsättningen. I Swiss Clinics färska årsrapport framkommer det att företaget har vuxit flera år i rad. Under 2017 nådde omsättningen upp i knappt 36,5 miljoner kronor, vilket kan jämföras med drygt 29,3 miljoner året efter. Det innebär en tillväxt på nära 25 procent från år till år.

Swiss Clinic har under sitt senaste verksamhetsår bland annat satsat på att lägga om sin marknadsföringsstrategi.

Annons
Annons
- Tidigare fokuserade Swiss Clinic primärt på onlineförsäljning med marknadsföring genom stora influencersamarbeten. I dagsläget har Swiss Clinic en modell med tre kanaler; Online, Retail samt Franchise, där marknadsföring främst sker genom sociala kanaler, skriver Swiss Clinic i rapporten.

Fördubblade förlusten

På resultatsidan ser Swiss Clinics utveckling dock mörkare ut. Företagets rörelseresultat slutade på minus 11,5 miljoner kronor, vilket är en försämring från förra årets siffra på minus 5,2 miljoner kronor. Det innebär att Swiss Clinic har gått med förlust, och dessutom förvärrat förlusten, tre år i rad.

Enligt företaget beror det dock på tillfälliga kostnader, som kommer att löna sig med tiden.

- 2017 års resultat påverkades negativt av omställningskostnader. 2018 ska Swiss Clinic fortsätta kapitalisera på nya strategin och aggressivt växa i retail-ledet, samt fortsätta expansion till nya marknader under lönsamhet, skriver företaget.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Zalando testar leverans innanför dörren - 90 procent positiva

Zalando testar leverans innanför dörren - 90 procent positiva

Men bara hälften ville delta.

Annons
Annons
Nya chefer till IT och Supply Chain hos miljardföretaget

Nya chefer till IT och Supply Chain hos miljardföretaget

Blir en del av koncernledningen.

Retach vill förlänga väskornas liv och spara på miljön

Retach vill förlänga väskornas liv och spara på miljön

Nätet den primära plattformen.

Komplett stänger ned ytterligare en av sina verksamheter

Komplett stänger ned ytterligare en av sina verksamheter

Ger upp efter ett år på marknaden.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Gina Tricot öppnar <nobr>e-handel</nobr> på WeChat i Kina

Gina Tricot öppnar e-handel på WeChat i Kina

"En av de stora modehändelserna i Shanghai just nu".

Designade hundprylar på nätet får in miljonbelopp

Designade hundprylar på nätet får in miljonbelopp

"Blir största externa ägaren i bolaget".

Tuff priskonkurrens orsaken till <nobr>e-handlarnas</nobr> elbilshajp?

Tuff priskonkurrens orsaken till e-handlarnas elbilshajp?

"Fler har råd med dem nu".

Annons
Annons
<nobr>E-handeln</nobr> högst på prio-listan när ICA slår fast 2019

E-handeln högst på prio-listan när ICA slår fast 2019

Berättar om plan för att "vinna e-handeln".

PostNord om SameDay:

PostNord om SameDay: "Vi är inte coolast men vi har musklerna"

Tar sina nya samma dag-leveranser till hela Norden.

5
Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler söker:

Client Development Manager

Sabis AB söker:

Digital Affärsutvecklingschef

BSA KÖK & BAD AB söker:

E - Commerce Manager

Gents AB söker:

Social Media Manager/Digital Journalist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta