Tar upp kampen med Storytel – lanserar ny streamingtjänst

Premiär i vår.

Att nätbokhandlarna på flera håll har konkurrerat ut de fysiska bokaffärerna är ett välkänt fenomen vid det här laget. Men att bara sälja böcker på nätet verkar också vara en affärsmodell som kanske har sett sina glansdagar. I alla fall om man ska döma av de satsningar på strömmade ljudböcker, som har dykt upp på flera håll.

I höstas kunde vi till exempel berätta om danska Saxo.com, som såg strömmade ljudböcker som nödvändigt om man ska kunna vinna kampen om bokkunderna i framtiden.

Annons

LÄS ÄVEN: På väg mot 400 miljoner - väljer att tänka om

"Självklarhet att vi ska vara med"

Nu meddelar Akademibokhandeln att dotterbolaget och e-handelsföretaget Bokus går samma väg. Företaget ska nämligen lansera en tjänst för strömmade ljudböcker, som ska komplettera det befintliga utbudet med styckförsäljning av e-böcker, ljudböcker och tryckta böcker.

- Digitala kanaler och format växer på bokmarknaden och abonnerade streamingtjänster stod för drygt tio procent av marknaden första halvåret. För oss är det självklart att vi ska finnas på denna marknad. Vi är väl lämpade att leverera goda berättelser i alla format och alla kanaler. Eftersom vi är så stora och har många kunder ser vi ett värde i ett flexibelt erbjudande, dels för kunder som lyssnar mycket, men också för strökunder, säger Akademibokhandelns vd Maria Hamrefors i ett pressmeddelande.

Ska dra nytta av befintlig trafik

Vilka böcker som ska gå att få tag på via den nya streamingtjänsten är än så länge oklart, men Bokus lovar "ett stort utbud av böcker, aktuella boktips och rekommendationer" samt "ett nytt attraktivt alternativ för alla bokentusiaster".

- Bokus har arbetat med e-handel i över 20 år och har lång erfarenhet av att möta kunderna digitalt. Vi kommer i vår lansera den nya strömmade ljudbokstjänsten genom Bokus och kan därför dra nytta av vårt starka och välkända varumärke, vår stora kundbas och all trafik till vår webbplats, säger Maria Hamrefors.

Annons