Annons

Teknikmagasinets VD: Catherine Sahlgren, vd för Teknikmagasinet

Teknikmagasinets VD: "Utveckling av vår e-handel är en förutsättning"

2018-08-22 13:00

Berättar om framtiden för företaget efter rekonstruktionen.

Efter ett tufft år, med bland annat en omskriven rekonstruktion, är Teknikmagasinet nu på banan igen. Sedan deras ackordförslag accepterades av tingsrätten i juni i år, har företaget bland annat meddelat att de tänker satsa på e-handeln.

LÄS ÄVEN: Rekonstruktionen klar - nu ska Teknikmagasinet växa på nätet

Nu berättar företagets vd Catherine Sahlgren mer detaljerat om framtidsplanerna för Ehandel.se.

- Under rekonstruktionen arbetade vi hårt med att utveckla verksamheten samt skära i kostnader.  Nu har vi en ny, stark ägare i form av Peter Gyllenhammar AB och en tydlig plan för både vad vi ska utveckla för att stärka oss i det nya detaljhandelslandskapet och för fortsatt kostnadseffektivitet, skriver hon till redaktionen.

Kan stänga butiker - och öppna nya

Tre områden kommer att stå i fokus för Teknikmagasinet under den närmsta tiden och dessa är butiksnätet, sortimentsstrategin och e-handeln/omnikanalerbjudandet. 

Annons
Annons

Vad gäller butiksnätet så vill företaget bland annat komplettera det nuvarande utbudet på 134 fysiska butiker med fler. Samtidigt kan olönsamma butiker komma att läggas ner.

- Vi vill nyetablera, gärna i trafiklägen, och samtidigt ser vi över mindre lönsamma butiker, skriver Catherine Sahlgren.

Sortimentsstrategin ska utvecklas på så sätt att den anpassas för målgruppen. För detta ändamål har Teknikmagasinet nu rekryterat en erfaren sortiment- och inköpschef och den som fått rollen är Johan Dahlström, som tidigare bland annat har jobbat för Rusta och Dollarstore.

- Vi kommer förmodligen lansera ett antal nya tjänster, kommenterar Sahlgren.

Vill erbjuda fler fraktalternativ

För e-handelns del så är det bland annat användarvänlighet och funktionalitet som står på schemat framöver. I maj förbättrade företaget den strukturella navigeringen på sajten och framöver hoppas man på att  även kunna erbjuda kunderna fler fraktalternativ. Även omnikanalstrategin har utvecklats på sistone och i våras ska kedjan bland annat ha implementerat Klarna in store, vilket är tänkt att möjliggöra för butiksmedarbetarna att hjälpa kunderna att handla i e-handeln om varan inte finns i butiken.

- Vi kommer definitivt att satsa ytterligare på e-handeln under vår CMO Marie Segerbergs ledning som började förra augusti. Vår kärnmålgrupp är ungdomar mellan 10-25 år, de är mer Internetvana än snittet och så utveckling av vår e-handel är en förutsättning för att kunna nå och behålla dem som kunder. De förväntar sig en smidig, enkel och skoj upplevelse oavsett vart de möter oss och det arbetar vi vidare med att skapa. Vi vill utnyttja de fantastiska möjligheter vi har med 134 fysiska butiker i A-lägen kombinerat med en bra e-handel, sammanfattar Catherine Sahlgren.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Ska kombinera teknik och mode.

Annons
Annons
NA-KD satsar offline - igen

NA-KD satsar offline - igen

"Fysiskt är väldigt varumärkesbyggande"

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Vill stärka sin position i Europa.

Toys R Us-sagan fortsätter:

Toys R Us-sagan fortsätter: "Ska ej betala producenter"

Ny affärsmodell.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

"Tydligt samband mellan e-handel och butik".

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Hoppas på en accelererad utveckling.

Jobben som försvinner när <nobr>e-handeln</nobr> tar över

Jobben som försvinner när e-handeln tar över

Färsk rapport om framtidens handel.

Annons
Annons
Från finsk konståkning till global <nobr>e-handelsambition</nobr>

Intervju: Från finsk konståkning till global e-handelsambition

Fick stamkund i Kazakstan via fitnessprofil i Brasilien.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta