Annons

Tesco höjer tröskeln för gratis click and collect

Tesco höjer tröskeln för gratis click and collect

2015-07-15 11:51

Dagligvarukedjan är nästa brittiska handlare att höja den lägsta ordersumman för gratis upphämtning i butik vid köp på nätet.

Click and collect är ett populärt leveransalternativ i Storbritannien och allt fler konsumenter köper på nätet och hämtar i butik. Något som fått varuhuskedjan John Lewis att ta betalt för tjänsten om köpet är mindre än 30 pund.

Snart hakar även Tesco, en av landets största dagligvarukedja på trenden genom att höja tröskeln både för upphämtning i butik och billiga hemleveranser.

För tillfället kan kunder som handlar för minst 25 pund välja mellan att betala 1 pund för att få sina nätköp hemlevererade, 3 pund per månad för obegränsat med hemleveranser eller hämta ut det gratis i butik. Men snart är det slut på det roliga.

Kunder omedvetna om kostnaderna

Från och med den 23 juli höjer man nämligen den lägsta ordersumman till 40 pund för hemleveranserna, och om kunden handlar för mindre än det beloppet, får de betala 4 pund för att hämta upp den färdigplockade kassen i butik.

Annons
Annons

Ett drag som Alastair Lockhart, på reklambyrån Savvy, inte tror kommer att uppskattas av kunderna.

– Även om det är uppenbart att återförsäljare måste anpassa sina affärsmodeller efter de ekonomiska realiteterna i en multikanalsvärld, kommer detta vara ett beskt piller att svälja för många. Forskning visar att kunderna kan tänka sig betala för hemleverans, men de är mindre villiga att betala för click and collect eftersom de till stor del är omedvetna om kostnaderna för återförsäljarna.

 

Källa: Internet Retailing

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

Ny e-handel är född.

Annons
Annons
Landet som vill slippa globala regler i <nobr>e-handeln</nobr>

Landet som vill slippa globala regler i e-handeln

71 mot tre.

Nu är de ute och cyklar - poppis med cykelleveranser

Nu är de ute och cyklar - poppis med cykelleveranser

Kanske snart en standard?

Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

748 000 anmälningar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

Ska sälja gamla produkter.

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Ersättaren hittad.

Valutakrisen: "Nettoeffekten för handeln är tyvärr dålig"

Svensk Handels chefsekonom varnar för följderna av den svaga valutan.

Annons
Annons
E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

Ny nordisk e-handelsrapport.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta