Annons

Tradera inför BankID för att motverka bedrägerier

Tradera inför BankID för att motverka bedrägerier

2016-02-26 16:00

Auktionssajten är nästa e-handelsaktör att omfamna BankID för att stärka näthandeln.

Som vi rapporterat tidigare gör just nu Mobilt BankID ett stort intåg i e-handeln både via Swish och Klarnas nya betaltjänst.

Svenskarna har helt enkelt tagit till sig metoden att verifiera sig och betala via Mobilt BankID.

Grafen för Mobilt BankID:s utveckling jämfört med BankID för vanliga datorer visar på en otroligt stark utveckling.

"BankID är enkelt och smidigt att använda"

Nu hoppar nästa stora sajt på tåget och Tradera meddelar idag att man kommer införa stöd för BankID och förstås Mobilt BankID.

Annons
Annons
- Den starkare identitetskontroll som vi inför är ett steg i utvecklingen för att bli en ännu säkrare marknadsplats. BankID är enkelt och smidigt att använda och blir mer och mer vanligt, säger Marcus Almén som är pressansvarig på Tradera.

Tradera har alltså också sett den ökade användningen av BankID och kommer nu använda det för att stärka säkerheten på marknadsplatsen. Finansiell ID-Teknik som står bakom BankID rapporterar att över 7 miljoner nu har ett BankID.

"Förhindra bedragare under antaget namn"

Auktionssajten Tradera säger sig ha mer än 1,3 miljoner unika besökare i veckan och BankID ska nu hjälpa till att minska bedrägerierna på marknadsplatsen.

- Det går inte alltid att veta om personen på andra sidan verkligen är den som den uppger sig att vara. Den nya rutinen som Tradera nu infört innebär att en användare kan ombes att identifiera sig med BankID. Det gör det lättare att förhindra bedragare som arbetar under antaget namn eller stulen identitet, meddelar företaget.

Kontroll av identiteten med BankID kommer göras när Tradera anser att det är befogat. Till exempel om det finns skäl att tro att det är fel person som använder kontot.

Julius Gunnilstam

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen.

Annons
Annons
Annons

Amazon Fresh på väg att lanseras i Storbritannien

E-handlaren ryktas rulla ut sina dagligvaruleveranser i Storbritannien inom några veckor.

Vikingar före dödskallar när Northern Spirit satsar i USA

Vikingar före dödskallar när Northern Spirit satsar i USA

Northern Spirit delar med sig av sina erfarenheter från en marknadsföringsresa till USA.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Blondinbellas e-handel ökade efter fällning för smygreklam

Blondinbellas e-handel ökade efter fällning för smygreklam

Fällningen av Reklamombudsmannen ledde till ökade försäljningssiffror i Blondinbellas skobutik Flattered.

Lindahls springer ut kvargen till kunderna

Att få sin snabbmat utkörd är inget ovanligt och enligt mejeriproducenten är det inte mer än rätt att även kvargälskare ska slippa lyfta på rumpan.

Global e-handel ska sprida Morakniven vidare i världen

I samband med sitt 125-årsjubileum öppnar Morakniv en ny e-handel för att ytterligare stärka varumärket runt om i världen.

Annons
Annons
Bring och PostNord granskas efter allmänhetens klagomål

Bring och PostNord granskas efter allmänhetens klagomål

Post- och telestyrelsen gör specialgranskning efter att tidigare krav inte gett effekt.

1
Fortsatt svårt få myndigheter att <nobr>e-handla</nobr>

Digitalisering: Fortsatt svårt få myndigheter att e-handla

En ny rapport visar att en femtedel av alla myndigheter inte e-handlar alls och att antalet digitala fakturor i snitt är färre än hälften.

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem