Annons

Tradera inför BankID för att motverka bedrägerier

Tradera inför BankID för att motverka bedrägerier

2016-02-26 16:00

Auktionssajten är nästa e-handelsaktör att omfamna BankID för att stärka näthandeln.

Som vi rapporterat tidigare gör just nu Mobilt BankID ett stort intåg i e-handeln både via Swish och Klarnas nya betaltjänst.

Svenskarna har helt enkelt tagit till sig metoden att verifiera sig och betala via Mobilt BankID.

Grafen för Mobilt BankID:s utveckling jämfört med BankID för vanliga datorer visar på en otroligt stark utveckling.

"BankID är enkelt och smidigt att använda"

Nu hoppar nästa stora sajt på tåget och Tradera meddelar idag att man kommer införa stöd för BankID och förstås Mobilt BankID.

Annons
Annons
- Den starkare identitetskontroll som vi inför är ett steg i utvecklingen för att bli en ännu säkrare marknadsplats. BankID är enkelt och smidigt att använda och blir mer och mer vanligt, säger Marcus Almén som är pressansvarig på Tradera.

Tradera har alltså också sett den ökade användningen av BankID och kommer nu använda det för att stärka säkerheten på marknadsplatsen. Finansiell ID-Teknik som står bakom BankID rapporterar att över 7 miljoner nu har ett BankID.

"Förhindra bedragare under antaget namn"

Auktionssajten Tradera säger sig ha mer än 1,3 miljoner unika besökare i veckan och BankID ska nu hjälpa till att minska bedrägerierna på marknadsplatsen.

- Det går inte alltid att veta om personen på andra sidan verkligen är den som den uppger sig att vara. Den nya rutinen som Tradera nu infört innebär att en användare kan ombes att identifiera sig med BankID. Det gör det lättare att förhindra bedragare som arbetar under antaget namn eller stulen identitet, meddelar företaget.

Kontroll av identiteten med BankID kommer göras när Tradera anser att det är befogat. Till exempel om det finns skäl att tro att det är fel person som använder kontot.

Julius Gunnilstam

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen.

Annons
Krisande bönder på Kreta får hjälp av Matsmart

Krisande bönder på Kreta får hjälp av Matsmart

Ska sälja olivolja och för varje såld flaska ge tillbaka några kronor till bonden.

Annons
Annons
Hittabox ökar och expanderar till Norge och Danmark

Hittabox ökar och expanderar till Norge och Danmark

Den svenska samlingsplatsen för boxprenumerationer rullar ut sitt koncept i resten av Skandinavien.

Michael Kors onlinesatsar med kundklubb på Instagram

Michael Kors onlinesatsar med kundklubb på Instagram

Lyxmärket Michael Kors planerar att driva trafik till sin e-handel genom unika erbjudanden på Instagram.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ökning på nära 20% när Twitter når fler annonsörer

Ökning på nära 20% när Twitter når fler annonsörer

Twitter verkar vara bättre på att locka annonsörer än att dra till sig nya användare.

Supersnabb leverans i Skottland när Glasgow får Prime Now

Efter framgångarna i resten av Storbritannien har det blivit dags för skottarna att ta del av Amazons supersnabba leveranser.

Succé för Klarnas app - på topp tre bland mest nedladdade

Betalföretaget sopar mer eller mindre banan med sin nylanserade gratisapp.

Annons
Annons
Adlibris nya plan: Att skapa ett <nobr>e-handelsanpassat</nobr> ombud

Adlibris nya plan: Att skapa ett e-handelsanpassat ombud

Sju månader efter butikspremiären vill Adlibris VD Johan Kleberg på allvar ta upp kampen med de befintliga postombuden.

Göran Månsson:

Göran Månsson: "Vi kommer givetvis att överklaga"

Länsstyrelsen gick på grannarnas linje när det gällde E-CITY i Ängelholm. Nu slår byggherren tillbaka.

Nya larmet: 60% av Alibabas produkter är kopior

Många e-handlare ifrågasätter ifall Alibabas kamp mot piratkopiorna verkligen går att ta på allvar.

Stark ökning när Facebook Ads ger valuta för pengarna

En reklambyrå som säljer annonsering på Facebook rapporterar att PR-modellen verkar ge allt bättre resultat.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem