Annons

Tradera inför BankID för att motverka bedrägerier

Tradera inför BankID för att motverka bedrägerier

2016-02-26 16:00

Auktionssajten är nästa e-handelsaktör att omfamna BankID för att stärka näthandeln.

Som vi rapporterat tidigare gör just nu Mobilt BankID ett stort intåg i e-handeln både via Swish och Klarnas nya betaltjänst.

Svenskarna har helt enkelt tagit till sig metoden att verifiera sig och betala via Mobilt BankID.

Grafen för Mobilt BankID:s utveckling jämfört med BankID för vanliga datorer visar på en otroligt stark utveckling.

"BankID är enkelt och smidigt att använda"

Nu hoppar nästa stora sajt på tåget och Tradera meddelar idag att man kommer införa stöd för BankID och förstås Mobilt BankID.

Annons
Annons
- Den starkare identitetskontroll som vi inför är ett steg i utvecklingen för att bli en ännu säkrare marknadsplats. BankID är enkelt och smidigt att använda och blir mer och mer vanligt, säger Marcus Almén som är pressansvarig på Tradera.

Tradera har alltså också sett den ökade användningen av BankID och kommer nu använda det för att stärka säkerheten på marknadsplatsen. Finansiell ID-Teknik som står bakom BankID rapporterar att över 7 miljoner nu har ett BankID.

"Förhindra bedragare under antaget namn"

Auktionssajten Tradera säger sig ha mer än 1,3 miljoner unika besökare i veckan och BankID ska nu hjälpa till att minska bedrägerierna på marknadsplatsen.

- Det går inte alltid att veta om personen på andra sidan verkligen är den som den uppger sig att vara. Den nya rutinen som Tradera nu infört innebär att en användare kan ombes att identifiera sig med BankID. Det gör det lättare att förhindra bedragare som arbetar under antaget namn eller stulen identitet, meddelar företaget.

Kontroll av identiteten med BankID kommer göras när Tradera anser att det är befogat. Till exempel om det finns skäl att tro att det är fel person som använder kontot.

Julius Gunnilstam

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen.

Annons
Klarna och Hogia lanserar ny lösning för butikshandeln

Klarna och Hogia lanserar ny lösning för butikshandeln

Det svenska betalbolaget utökar sin satsning på den fysiska handeln med nytt samarbete.

Annons
Annons
Resurs Bank e-handelssatsar med rekrytering från Tretti.se

Resurs Bank e-handelssatsar med rekrytering från Tretti.se

Mikael Kehler lämnar Qliro Group för att hitta fler e-handelskunder till Resurs Banks betallösning för e-handel.

Svensk e-handlare lanserar unik 3D-funktion för kunderna

Svensk e-handlare lanserar unik 3D-funktion för kunderna

Räckesbutiken har uppdaterat sin sajt med ett 3D-vertyg för att göra det enklare för kunden att beställa.

Instagram rullar ut statistik på svenska konton

Instagram rullar ut statistik på svenska konton

Bloggerskan Desirée "Dessie" Nilsson bland de första.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

120 kontakter i 7 länder när Chiquelle lanserade chatt

I dag: 120 kontakter i 7 länder när Chiquelle lanserade chatt

Chiquelle testar att chatta med kunderna som ett steg i att ge kunderna snabbare service.

Ge dålig service fingret med ny klagomålstjänst

Slarviga företagare får se upp - den nya tjänsten Uckyou.com visar öppet hur du hanterar synpunkterna från dina kunder.

Mat.se räknar med ett lönsamt Göteborg under 2016

Mat.se räknar med ett lönsamt Göteborg under 2016

Nätmathandlaren ser en fortsatt stabil försäljningsökning och välkomnar konkurrensen från de etablerade storkedjorna.

Annons
Annons
Ellos går omnikanal med butik i Mall of Scandinavia

Ellos går omnikanal med butik i Mall of Scandinavia

I september slår e-handelsplatsen upp portarna till sin nya butik i Solna.

Svenskt hotell först i världen med Amazons högtalare

Svenskt hotell först i världen med Amazons högtalare

Gästerna på ett Clarion-hotell i Stockholm kan nu beställa taxi och sätta igång musik med hjälp av Amazons digitala assistent Alexa.

Starweb och Hogia lanserar ny plattform för omnikanal

E-handelsleverantören utökar sitt omnikanalerbjudande med en lösning för större handlare och butikskedjor.

Foot Lockers e-handel närmar sig 1 miljard dollar

Foot Lockers e-handel närmar sig 1 miljard dollar

Sportklädeskedjans onlineförsäljning ökade med tvåsiffriga tal under det andra kvartalet.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem