Tradera om nedtiden: ”Kan inte kompensera uteblivna intäkter”

"En enorm påfrestning på servrarna".

Köp- och säljsidan Tradera hade, som vi tidigare idag kunde berätta om, stora tekniska problem under söndagskvällen vilket har resulterat i att de valt att återbetala annonsavgiften till många säljare som haft auktioner med slutdatum under denna period.

"Det var lönehelg"

Tradera berättar för Ehandel.se att de tekniska problemen berodde på “en enorm trafiktillströmning” under kvällen. Trafiken till sajten ska ha ökat med 25 procent jämfört med året innan.

Annons

- Med våra volymer innebär det en enorm påfrestning på servrarna. Detta ledde till att våra servrar tyvärr blev överbelastade mellan cirka 21.00 och 22.00 med efterdyningar i cirka en timme till, kommenterar Sofia Hagelin, presskontakt på Tradera.

Vi frågade om det var någon speciell kampanj som låg bakom den stora ökningen men det ska inte ha varit fallet. Tradera menar på att det var flera anledningar, som till exempel ett allmänt ökat intresse för second hand, en ny app som driver allt mer trafik samt ett förbättrat marketing automation system som lanserades före sommaren.

- Sist men inte minst var det lönehelg och alla är tillbaka efter semestrarna, förklarar Sofia Hagelin.

"Förståelse för att många är frustrerade"

Säljare på marknadsplatsen visade sig dock inte vara nöjda med att få annonsavgiften återbetald utan många uttrycker nu missnöje med hur Tradera har skött det hela. Flera säljare menar på att de förlorade stora pengar när folk kunde buda hem produkter till mycket låga priser.

Hur ser ni på dessa klagomål som bland annat ventileras friskt på er Facebook-sida?

- Vi tar dem på största allvar och har stor förståelse för att många är frustrerade och besvikna. Vi är medvetna om vilka problem detta medför för både säljare och köpare.

Vad har ni gjort för att detta inte ska ske igen?

- Vi snabbar nu på arbetet med att öka kapaciteten på våra servrar för att klara ännu större trafiktoppar och på så sätt förebygga en upprepning av söndagens händelse, säger Sofia Hagelin.

Annons

På frågan om de ska ta ytterligare åtgärder för att kompensera missnöjda säljare svarar Tradera följande:

- Vi kan inte kompensera för uteblivna intäkter eftersom det är ett auktionsförfarande och därför omöjligt att veta vad dessa intäkter kunde ha blivit. Vi har även informerat löpande på Facebook och på våra hjälpsidor om vad som skett och tagit hand om alla kunder som hört av sig med frågor via chatt och telefon. 

LÄS ÄVEN:
Tradera-säljare rasar efter att sajten legat nere

Annons