Annons

Transparens börjar bli en trend - H&M följer efter Isak Roth, hållbarhetsansvarig på H&M

Transparens börjar bli en trend - H&M följer efter

2019-05-08 08:40

"Tack för ditt tålamod".

Vi har tidigare skrivit om företag som prioriterar transparens och insyn i produktionskedjan. För några veckor sedan intervjuade Ehandel.se modeföretaget Filippa K som skriver ut vid alla sina produkter på sajten bland annat var de är tillverkade, namnet på leverantören och hur många kvinnor och män som arbetar på fabriken. 

LÄS ÄVEN: Filippa K: "Våra konkurrenter blev överraskade"

Herrmodeföretaget, Asket, är också en aktör som satsar på hållbar varutillverkning och transparens inom modeindustrin. Asket använder sig inte av de klassiska “made in”-märkningarna i sina kläder och har istället en egen märkning kallad “Full Traceability”.

Herrmodebolagets plaggmärkning informerar kunden om plaggets exakta innehåll, till exempel sytrådens och materialets innehåll samt vad knapparna och tvättrådslapparna är gjorda av. 

LÄS ÄVEN: ASKET vill slippa "made in" - är nu mer än halvvägs

Och nu har modejätten H&M gått i ovan nämnda företags spår. Under varje plagg på sajten finns nu knappen "hållbarhet" som öppnar upp ett sidofönster som säger: 

Annons
Annons
– Vi tror att större transparens är avgörande för att uppnå en mer hållbar framtid. Som ett steg i detta långsiktiga engagemang vill vi alltid tala om hur och var våra produkter är tillverkade. Vårt mål är att jobba med 100 procent återvunnet eller andra hållbart framtagna material senast år 2030.

Sedan följer information om vilket material plagget är tillverkat av, i vilket land det har tillverkats, på vilken fabrik, fabrikens adress och hur många anställda fabriken har.

– Vi är stolta över att vara den första globala modebutiken, av vår storlek och skala, som börjar med denna nivå av produktgennomsynlighet. Vi vill visa världen att detta är möjligt, säger Isak Roth, hållbarhetsansvarig på H&M, i ett pressmeddelande och fortsätter:
– Genom att vara öppen och transparent om var våra produkter är producerade hoppas vi kunna sätta ribban för vår bransch och samtidigt uppmuntra kunder att göra mer hållbara val. Med öppenhet kommer ansvar, vilket gör öppenhet till en viktig faktor för att skapa en mer hållbar modeindustri.

Redan 2013 publicerade H&M sin leverantörslista online och har, enligt dem, sedan dess jobbat mot transparens "i en mindre skala". Men nu skriver H&M att de har satsat ordentligt på detta arbete. 

Hittills har produkttransparensen lanserades på H&M:s 47 online-marknader. Men modejättens arbete mot en klarare transparens verkar inte vara färdigt. Under all information om plagget skriver H&M:

 – Som ett första steg har vi tagit fram ett helt nytt system som ger dig mer information om varorna du köper. Om en vara tillverkades innan vi började använda det nya systemet, kanske inte all information om leverantören finns tillgänglig. Vår målsättning är att inom en snar framtid kunna erbjuda leverantörsinformation för alla våra produkter. Tack för ditt tålamod, medan vi arbetar för ökad transparens.

Inredningsavdelningen, H&M Home, har också blivit transparent. heminredningsprodukterna har, på samma sätt som kläderna, information om var de blev tillverkade och av vad.

Izabella Bielecka

Reporter

Annons
Anrikt lampföretag satsar på e-handel

Anrikt lampföretag satsar på e-handel

"Vi måste finnas där konsumenten finns".

Annons
Annons
Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Ska kombinera teknik och mode.

NA-KD satsar offline - igen

NA-KD satsar offline - igen

"Fysiskt är väldigt varumärkesbyggande"

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Vill stärka sin position i Europa.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Toys R Us-sagan fortsätter:

Toys R Us-sagan fortsätter: "Ska ej betala producenter"

Ny affärsmodell.

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

"Tydligt samband mellan e-handel och butik".

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Hoppas på en accelererad utveckling.

Annons
Annons
Jobben som försvinner när <nobr>e-handeln</nobr> tar över

Jobben som försvinner när e-handeln tar över

Färsk rapport om framtidens handel.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta