Tretti flyttar fram positionerna – öppnar fysiska butiker

Enligt Trettis VD Jonas Danielsson ska företaget flytta fram positionerna genom att satsa på omnikanal.

När WhiteAway Group i somras köpte vitvarubutiken Tretti stod det snabbt klart att fysiska butiker var en del av planen bakom affären. Några månader senare arbetar de båda bolagen fortfarande med att slå fast formerna för sitt nya samarbete, men enligt Trettis VD Jonas Danielsson är det nu så gott som klart att Tretti kommer att få fysiska butiker.

- När det gäller butiksdelen är vi ganska klara med hur vi tänker. Vi kommer att flytta fram positionerna, och det med en fungerande omnikanalsstrategi i hela Norden. Vi har redan en ledande position online i Sverige inom vårt segment och med en bättre mix kan vi bli ännu mer attraktiva för slutkonsumenten.

Annons

Bättre effekt av lagret med butiker

Sedan WhiteAway tog över Tretti ska den före detta Qliroägda vitvarubutiken ha sett en stark tillväxt. I Sverige ökade omsättningen enligt Jonas Danielsson med 16 procent i oktober.

- Ja, det är jättespännande. Med WhiteAway som ägare har vi en helt annan struktur i ryggen, de vet hur Tretti fungerar och har en helt annan möjlighet att investera i marknaden.

Varken Jonas Danielsson eller WhiteAways VD Johannes Gadsbøll är beredda att avslöja några detaljer om butikssatsningen ännu, men Jonas Danielsson menar att Tretti med fysiska butiker både blir en mer attraktiv partner till leverantörerna, och får ut bättre effekt av lagret i Stockholm.

WhiteAway Group har sedan tidigare 53 butiker i Danmark och 22 i Norge.

- Så det är klart att ligger Sverige då någonstans där emellan så har vi en väldigt stor möjlighet att leda den nordiska marknaden inom vårt segment, avslutar Jonas Danielsson.

Annons