Helgläsning: Trots monopolet – alkoholen breder ut sig på nätet

Många e-handlare har tröttnat på Systembolagets ställning inom alkoholförsäljningen och menar att monopolet har spelat ut sin roll. Vi har gjort en djupdykning i branschen som bara verkar växa sig större - nämligen alkoholförsäljningen på nätet.

En av de största nyheterna inom svensk e-handel den senaste veckan var att den nya butiken Bubblig gick ut med sin affärsidé, nämligen att köra e-handlad alkohol från Danmark direkt hem till kunder i Malmöområdet.

Vår artikel om butiken fick snabbt tusentals läsningar och reaktionerna lät inte vänta på sig. Senare i veckan fick Bubblig kritik både från regeringshåll och från Nätvinhandlarnas branschorganisation som meddelade att butiken kommer att polisanmälas. Systembolaget var snabbt ute och kallade Bubbligs verksamhet "djupt oroande", enligt en artikel i Aftonbladet

Annons

- Ökad tillgänglighet ger ökade alkoholskador, skev Elina Yli-Torvi som är pressansvarig på Systembolaget i ett mail till tidningen.

Elva vinföretag i branschorganisation

Men Bubblig är knappast först med att ta till nya grepp för att sälja alkohol i Sverige. Efter en dom i EU-domstolen, som då hette EG-domstolen, 2007 stod det klart att det var tillåtet att sälja alkohol från utlandet med leverans i Sverige, så länge vissa krav uppfylldes. Bland annat är det ett måste att man använder sig av en oberoende transportör.

Sedan dess har flera aktörer vuxit sig stora på området, varav till exempel Winefinder meddelade så sent som nu i veckan att företagets omsättning hade ökat med i snitt 26 procent under det senaste året. I dag har Nätvinhandlarnas branschorganisation enligt sin egen hemsida elva medlemsföretag.

Nyligen tog även B2B-branschen steget fullt ut när grossistföretaget Vin- och spritlagret började sälja alkohol på nätet.

- Det finns fler aktörer som säljer drycker online, men de är oftast fullsortimentsgrossister och säljer även exempelvis oxfilé. Vi är de första som är specialiserade på enbart drycker, sade företagets VD Tony Gerasovski då till Ehandel.se.

Även Systembolaget har under det senaste året gjort sitt för att öka sin onlineförsäljning. Bland annat har monopolföretaget experimenterat med e-handel och utkörning till sina ombud och öppnat en ny konceptbutik med en upphämtningsstation för e-handlade varor.

Systemet "bidrar inte till ökad tillgänglighet"

Vi frågade Systembolaget varför det är viktigt för bolaget att sälja via nätet, samt om de ser något etiskt dilemma med att deras produkter blir mer tillgängliga. De valde att svara på våra frågor via mail.

- Systembolaget ska möta våra kunder på de platser och i de kanaler där kunderna befinner sig, och detta inkluderar naturligtvis att kunna beställa produkter från vårt beställningssortiment online. Vi kan inte se att det bidrar till ökad tillgänglighet, tvärtom är det så att Systembolaget mycket noggrant ser över all serviceutveckling för att den inte ska bidra till ökad tillgänglighet och därmed konsumtion, skriver Ida Ingerö, biträdande chef för press och samhällsrelationer på Systembolaget.

Annons

Flera av de aktörer som vill etablera sig som alternativ till Systembolaget är irriterade på det monopol som de menar har spelat ut sin roll. Bubblig säger sig till exempel ha som mål att få folk att tänka till om den svenska alkoholpolitiken, och Winefinders marknadschef Robert Henrysson har uttryckt att han redan ser marknaden som avreglerad.

En annan kritiker i sammanhanget är Arilds vingård, som har gått runt förbudet mot gårdsförsäljning genom att starta ett e-handelsföretag i Danmark. Anette och Jonas Ivarsson, som driver Arilds vingård, har svårt att se varför gårdsförsäljning inte ska vara tillåtet.

- Vingårdar i Europa får lov att skicka en låda vin till Sverige men vi får inte lov att sälja. Det känns fel, har Jonas Ivarsson sagt i en kommentar.

Inga svar från ministern

Många av de nätbaserade vinbutikerna förespråkar kvalitetsviner och vänder sig mot det vanligt förekommande argumentet att Sverige har tillgång till ett större sortiment av alkoholhaltiga drycker än vad som hade varit fallet om monopolet avskaffades.

- Det finns mycket svarthandel i Sverige och jag tror att vi är lite lurade med utbudet. Det är inte så bra som många tror och det är samma utbud i hela landet. Jag tror inte att det är bra för folkhälsan heller, med alla billiga boxar svenskarna dricker, sade Anette Ivarsson i september 2015.

Ehandel.se har under det senaste året upprepade gånger sökt Sveriges folkhälsominister Gabriel Wikström (S) för att ställa frågor om hur han ser på Systembolagets monopolställning när det uppenbarligen finns en hel del andra aktörer som också säljer alkohol. Vi har också velat att han ska bemöta kritiken från e-handlarna om att det snarare är Systembolaget som uppmuntrar till olämplig konsumtion genom att sälja lådviner till förhållandevis låga priser. Tyvärr har vi varje gång fått som svar att han är upptagen, alternativt inte fått något svar alls.

Inte heller på Systembolaget vill man kommentera folkhälsokritiken från Arilds vingård.

- Vad gäller Arilds vingård får naturligtvis det resonemanget stå för dem, skriver Ida Ingerö.

Annons