Annons

Vi avslöjar den gyllene gränsen för fri frakt Förlorar du pengar på frakten?

Vi avslöjar den gyllene gränsen för fri frakt

2016-04-15 14:45

Fri frakt på allt, en fraktfri gräns eller ingen fri frakt alls? Var ligger balansen? Ehandelsindex kan ha svaret.

För flera år sedan gick diskussionerna varma om man skulle erbjuda fri frakt eller inte. Modebranschen och kanske framförallt skor var i första hand de som tryckte på med mycket bra fraktvillkor för kunderna.

Många e-handlare har även motvilligt accepterat fri frakt då det ökar försäljningen. Det är dock inte villkorslöst man ger bort frakten utan man kräver ofta en viss storlek på beställningen innan det blir gratis för kunden.

Tusentals använder fri frakt

När vi tittar i Ehandelsindex där vi mäter över 10 000 nätbutiker så får vi träffar på "fri frakt" och varianter på det på över 4 000 butiker. Det är alltså en hel del nätbutiker som fått beblanda sig med fri frakt i någon form.

Om vi gräver lite djupare och tittar närmare på vilka villkor e-handlarna har så kan vi se att fri frakt över 500 kronor är vanligt.

E-handlare som erbjuder fri frakt vid beställningar över 500 kronor och upp till 1000 kronor står alltså ut i mängden. Det är också ganska vanligt att den fraktfria gränsen kommer vid 1000 kronor eller mer.

Var finner vi de lönsamma butikerna?

När vi tittar på de e-handlare som erbjuder fri frakt från 100 kronor och upp till 499 kronor så finner vi något intressant. Vi har nämligen bolagsdata på ungefär hälften av dessa butiker i varje stapel.

Fri frakt-skeptikerna får nu vatten på sin kvarn då de som har en låg fraktfri gräns under 500 kronor (100-499) har ett snittresultat på minus 299 000 kronor. De tjänar alltså inga pengar. Detta kan givetvis bero på fler saker än just butikens fraktvillkor men trenden i de andra staplarna följer det många e-handlare befarar.

Annons
Annons

De nätbutiker som erbjuder fri frakt från 500 kronor till 999 kronor gör ett snittresultat på 4 000 kronor. E-handlare som kräver en order på minst 500 kronor för att ge fri frakt är alltså lönsamma enligt Ehandelsindex.

Nu undrar ni förstås hur lönsamma de med en ännu hägre gräns är. Nätbutiker som kräver en beställning på över 1000 kronor för att bjuda på frakten. E-handlare med dessa villkor gör en vinst på 195 000 kronor.

Den gyllene friaktfria gränsen kan alltså ligga runt 500 kronor. Tyvärr har vi inte data på de som inte alls erbjuder fri frakt, de kan ju vara de mest lönsamma. Vi vet dock samtidigt att fri frakt i olika former är en enormt stark konverteringsökare. Det borde alltså finnas en gräns där man balanserar den effekten på bästa sätt och ändå tjänar pengar.

Fri frakt på allt var olönsamt

Den nordiska nätjätten Komplett gick i slutet av 2013 ut med att man införde fri frakt på allt för att få fler att genomföra ett köp. Ett grepp vi alltså vet fungerar men som samtidigt äter upp marginalerna och potentiellt skapar fler små order.

Komplett övergav senare försöket då det helt enkelt inte var lönsamt. I dag har man en fraktfri gräns på, du gissade rätt, 500 kronor.

- Vi måste upp i ett visst belopp för att täcka kostnaderna och när vi tog bort fraktgränsen fick vi väldigt många små ordrar. Då ökar den relativa fraktkostnaden per enhet och då är det svårt att driva affären på ett lönsamt sätt, förklarade Kompletts VD Ole Vinje för Ehandel.se förra året.

Med en fraktfri gräns, istället för fri frakt på allt, förklarar Ole Vinje att kunderna handlar mer och man får därmed lönsamhet i affären. Var balansen ligger kommer förstås vara olika för olika företag och kategorier. Har man enormt bra marginaler kan man givetvis erbjuda fri frakt för att få fler att handla.

LÄS ÄVEN: Tre e-handlare talar ut om sin gräns för fri frakt

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Joakim Andersen

Indexansvarig

Annons
Snusbolaget slog 500 miljoner - tar nu klivet ut i Europa

Snusbolaget slog 500 miljoner - tar nu klivet ut i Europa

Rivstartar med UK under Q1.

Annons
Annons
Ny e-handel och 70 butiker - Toys R Us blir Tru Kids

Ny e-handel och 70 butiker - Toys R Us blir Tru Kids

Tru Kids vd kommer från Toys R Us ledning.

B2B-jätten ska ta nästa steg - tar in ny ledare

B2B-jätten ska ta nästa steg - tar in ny ledare

Rekryterar Icas direktör till koncernchef.

Deppigt i <nobr>e-handeln</nobr> när februari slog till

Deppigt i e-handeln när februari slog till

Framtidstron sjunker.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Klart: Amazon slopar planerna på superkontor i New York

Klart: Amazon slopar planerna på superkontor i New York

Motståndet blev för starkt.

Nytt e-handelspris: De här tre kan ta hem årets D-Award

Nytt e-handelspris: De här tre kan ta hem årets D-Award

Anses ha bidragit mest till att driva den digitala handeln framåt.

Åhlénschefen tar ny roll -

Åhlénschefen tar ny roll - "Vi ska vara top of mind"

Ska sudda ut gränsen mellan marknadsföring och försäljning.

Annons
Annons
Made.com - expressleverans och svensk valuta

Made.com - expressleverans och svensk valuta

Ledande varumärke för de digitala generationerna.

Annons
Jobb på Ehandel.se

PostNord Sverige söker:

Trendanalytiker inom e-handel till PostNord Sverige

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta