Helgläsning: Vi har träffat Daniel Wellingtons e-handelschef

Alla pratar om Daniel Wellington - vi har intervjuat det snabbväxande klockföretagets e-handelschef David Vallin.

Klockmärket Daniel Wellington brukar beskrivas som en framgångssaga. Företaget, som i år fyller fem år, har via e-handeln och återförsäljare hittills i år sålt sina klockor på 169 marknader, varav Japan, Kina och USA är de största. 

- Så det är ganska galet hur globalt det är. Det är det jag tycker är det häftiga, att varumärket funkar på så många marknader, säger David Vallin, e-handelschef för Daniel Wellington.

Annons

E-handeln står för 30 procent

Daniel Wellingtons e-handel står för uppemot 30 procent av den totala omsättningen. E-handeln är bland annat ett sätt att bygga varumärke och ge en upplevelse, men bidrar också till ökad konvertering.

- E-handeln är jätteviktig för oss, det var så vi började en gång i tiden och det var där vi först fick en hög tillväxt.

Vad är hemligheten bakom era framgångar?

- Det handlar dels om produkten. Man får en bra design till ett tillgängligt pris. Men det är bra tajming också. Vi riktar oss mycket till ungdomar som ofta inte har haft klocka tidigare. Så det har blivit en trend nu, att ha klocka, och det har vi till stor del varit med och skapat.

Daniel Wellingtons e-handelschef har tidigare sagt att det har varit en framgångsfaktor för Daniel Wellington att personalen är relativt ung.

- Ja, för då saknar man erfarenhet på gott och ont. Men när man gör saker för första gången har man inga förutfattade meningar och det hjälper en att göra saker annorlunda. Det har hjälpt oss att gå en annan väg.

Säljer även armband

David Vallin upplever inte att det är några problem att sälja klockor på nätet, trots att produkten i sig är så traditionell. Varan är lätt att skeppa och det är inte svårt för kunden att hitta rätt passform.

- Om man jämför med modebranschen som jag arbetade med tidigare så är returgraderna betydligt lägre här. Men den vanligaste returorsaken är fortfarande storlek, trots att vi bara har två storlekar att välja på. Så det är något vi kan bli ännu tydligare med.

Annons

Ser ni någon risk med att ert sortiment är så nischat? Vad gör ni om ingen vill ha klocka längre?

- Vi jobbar med produktutveckling och försöker att lansera nyheter ett par gånger om året, säger David Vallin och berättar att Daniel Wellington för ungefär en månad sedan började sälja armband.

Men samtidigt vill ni väl vara nischade?

- Ja, det är en balans. Det är mycket av det vi har på ritbordet som aldrig släpps för att vi inte tycker att det är tillräckligt on brand. Så det handlar absolut om att hitta en balans.

Daniel Wellington har gjort sig känt som ett bolag som lyckats ovanligt bra på Instagram. Företaget, som i princip har valt bort traditionell marknadsföring helt, har för närvarande 2,4 miljoner följare på Instagram. En majoritet av besökarna kommer till företagets sida via sin mobiltelefon.

"Tror på användargenererat innehåll"

David Vallin vill inte gå in på några detaljer om Daniel Wellingtons marknadsföringsstrategi, men bekräftar att bolaget arbetar mycket med sociala medier.

- Generellt kan man säga att vi jobbar jättemycket i sociala medier och med användargenererat innehåll. Vi tror mycket på det och det har hjälpt oss att bygga vårt varumärke. Vi tror också att användargenererat innehåll ger högre trovärdighet än traditionell marknadsföring så vi kommer att fortsätta med det.

Daniel Wellingtons e-handelsstrategi är framöver inriktad på två saker. Dels ska bolaget bli bättre på lokalisering med allt från innehåll och kampanjer till fraktalternativ och betalmetoder som är mer specifika för olika länder och regioner.

Dels ska personalisering - som bolaget hittills knappt har sysslat med alls - få ett större utrymme. Ambitionen är bland annat att få fler återkommande kunder.

- Det är mer mode än klocka men än så länge har vi inte så många kunder som återkommer. Klockor är ju en sällanköpsprodukt men det finns ändå mer vi kan göra.

Annons