Annons

Volkswagen ska själv sälja sina bilar direkt på nätet Jürgen Stackmann

Volkswagen ska själv sälja sina bilar direkt på nätet

2018-10-17 15:01

Återförsäljare måste acceptera ny e-handel.

Det "klassiska glaspalatset" kommer inte att finnas i framtiden, förklarade Volkswagens säljchef Jürgen Stackmann igår. I stället kommer kunderna att beställa online direkt från bilfabriken. Detta ska Volkswagen ha berättat om igår under en presskonferens i Berlin.

Biltillverkaren räknar med att kunderna i framtiden kommer att köpa sina bilar via e-handel. Den tyska sajten Sueddeutsche.de rubricerar det hela som slutet för de traditionella återförsäljarna. Men Volkswagen har en plan för att låta “glaspalatsen” vara med på e-handelskalaset, även om de då tar en annan form än just glaspalats.

November är deadlinen

De som e-handlar sin bil från Volkswagen ska nämligen bli tilldelade en lokal “partner” i form av en återförsäljare. Även om de inte bidragit till köpet på något vis så ska de alltså få vara en del av det. Trots att man e-handlar bilen direkt från fabriken så kommer det att behövas reservdelar och service vi en lokal aktör.

Nu måste återförsäljare skriva på nya kontrakt där de accepterar den nya rollen där VW själv kan sälja bilarna. En representant som Sueddeutsche pratat med tror dock att de totalt 5 400 VW-återförsäljarna i Europa kommer att komma överens med biltilverkaren. Alternativet verkar vara att börja sälja andra bilmärken istället. Deadlinen för att skriva på det nya avtalet ska vara i slutet av november i år.

E-handel från april 2020 

Från och med april 2020 ska det vara möjligt att e-handla bilar direkt av Volkswagen, även om det initialt förmodligen kommer att handla om kringtjänster. Företaget har tidigare experimenterat med att sälja bilmodellen Up! på nätet men nu ändrar man alltså hela sin försäljningsprocess i grunden.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Lagen har ändrats - nu är det lättare att sälja bilar på nätet

Om kunderna faktiskt kommer att e-handla sina Volkswagen-bilar återstår att se.

- Volkswagen kommer att utveckla en gemensam Internet-plattform som hanterar hela köpresan genom att ingå avtal, inklusive finansiering, betalning och till och med inbyten av begagnade bilar, förklarar företaget.

Volkswagen följer i elbiltillverkaren Teslas fotspår, som också säljer sina bilar direkt till konsument. Biltillverkaren planerar även att öppna popup-butiker och showrooms som komplement till den nya e-handeln.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Ny <nobr>e-handel</nobr> med tydligt syfte skänker bort delar av vinsten

Ny e-handel med tydligt syfte skänker bort delar av vinsten

Varje produkt ska lyfta ett problem.

Annons
Annons
<nobr>E-handlare</nobr> delar sin data med andra - sportmärke först ut

E-handlare delar sin data med andra - sportmärke först ut

"En komplett lösning för att stödja våra märkespartners".

Chiquelle storsatsar i Norge - skippar tullen med ny filial

Chiquelle storsatsar i Norge - skippar tullen med ny filial

Kunderna slipper pålagd avgift.

Stor&Liten passerade 50 miljoner kronor i omsättning

Stor&Liten passerade 50 miljoner kronor i omsättning

Siffrorna är inne för uppstickaren inom leksaker på nätet.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Clas Ohlson avancerar på nätet - ökade med 56 procent

Clas Ohlson avancerar på nätet - ökade med 56 procent

Integrerade butiken med huvudkontoret.

Popup Agency når 800 butiker - lanserar nytt koncept

Popup Agency når 800 butiker - lanserar nytt koncept

Du behöver bara skicka in varorna "så sköter sig resten som ett självspelande piano".

120 företag enade - tar upp kampen mot Black Friday

120 företag enade - tar upp kampen mot Black Friday

Kraftig ökning för White Monday.

1
Annons
Annons
Banbrytande migränbehandling går all-in på <nobr>e-handel</nobr>

Banbrytande migränbehandling går all-in på e-handel

Tar den snabba vägen och vänder sig direkt till konsumenterna.

<nobr>E-handlare</nobr> var missnöjd med utbudet - byggde egen plattform

E-handlare var missnöjd med utbudet - byggde egen plattform

"Ska vi bli världens största och bästa e-handelsplattform för varumärken inom mode och livsstil".

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Sportlala.se söker:

Digital Growth Specialist

JFR.SE söker:

Customer Service Manager

Länna Möbler AB söker:

Content Manager

Vi söker en Inköps- och Marknadsassistent söker:

Inköps- och Marknadsassistent


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta