Annons

Vuxenbutikens nya shop gav rejäl tillväxtökning Lastbryggans omsättning står nu uppåt

Vuxenbutikens nya shop gav rejäl tillväxtökning

2017-06-16 14:18

Lastbryggan går från futtig tillväxt till 20-procentig ökning.

För nästan precis ett år sedan uppdaterade, vuxenbutiken och e-handelspionjären Lastbryggan, sin nätbutik. Lastbryggan säljer sexleksaker och sexhjälpmedel och har funnits på nätet i 22 år.

Mats Karlsson berättade i juni förra året att deras butik sett likadan ut sedan 2003 och att det nu var dags för en uppfräschning. I samband med sitt 22-årskalas lanserade de helt enkelt en responsiv och modern sajt.

Från liten ökning till plus 20 procent

Nu när det har gått ett år sedan förnyelsen, kan Mats Karlsson, som är grundare och VD för Lastbryggan, meddela att det gått riktigt bra. Från att ha ökat endast några få procent under flera år, ser det nu ut som att Lastbryggan återigen visar ordentlig tillväxt.

- Den senaste indikationen på hur det har gått de första tio månaderna på detta räkenskapsåret är att vi har ökat drygt 20 procent, säger Mats Karlsson.

Räkenskapsåret slutar först den sista juni, så alla siffror är ännu inte klara, men allt tyder på en 20-procentig tillväxt.

Annons
Annons
- I maj hade vi en ökning mot maj förra året med 20,1 procent och håller prognosen för resten av juni så kommer omsättningsökningen för detta räkenskapsåret att bli cirka 20 procent.

“Vinsten kommer bli ganska bra”

Den nya webbutiken verkar ha bidragit till en stor del av ökningen då tillväxten primärt varit på B2C-sidan. Lastbryggan agerar även grossist till andra bolag, där marginalerna förstås är lägre än försäljning direkt mot konsument.

- Det som är lite extra kul är att den absolut största delen i vår ökning är till konsument och det innebär också att vinsten kommer att bli ganska bra i år.

“Lyckats fantastiskt bra”

Att man lyckats fånga upp fler kunder i mobiltelefonerna och även blivit bättre på SEO, ska vara en viktig del i framgångsreceptet.

- Vi lanserade ju nya shoppen den första juni förra året och ett stort fokus låg då på att bli bättre på mobila enheter och även på “on page” SEO vilket vi nu kan se att vi har lyckats fantastiskt bra med.

Förra räkenskapsåret omsatte Lastbryggan strax över 8 miljoner kronor, vilket i år bör landa på runt 10 miljoner om prognosen stämmer. Bokslutet beräknas vara officiellt första veckan i oktober, meddelar Mats Karlsson.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Online Brands siktar mot 35 miljoner med nytt förvärv

Online Brands siktar mot 35 miljoner med nytt förvärv

Köper hela Idéguld AB och får därmed en guldsmedsbutik i Borås.

Annons
Annons
Björn Borg ökar - men <nobr>e-handeln</nobr> backar med 20%

Björn Borg ökar - men e-handeln backar med 20%

Slutade köpa trafik och såg e-handelsförsäljningen sjunka.

Del 2: "Vårt negativa resultat är en del av vår strategi"

Fyndiq svarar på kritiken från handlarna.

Mekonomens dotterbolag ska utbilda framtidens mekaniker

Mekonomens dotterbolag ska utbilda framtidens mekaniker

30 elever har antagits till terminsstarten.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ökade med 56% under Q1 - krossade 7 miljarder dollar

Ökade med 56% under Q1 - krossade 7 miljarder dollar

Ingen inbromsning i sikte för den kinesiska e-handelsjätten.

Cirkulerande barnkläder får in tre miljoner

Cirkulerande barnkläder får in tre miljoner

Bildar nytt team med Wellstreet och lanserar ny plattform.

Johan Lindberg tillbaka som VD för Billmate

Johan Lindberg tillbaka som VD för Billmate

Mattias Hultberg slutade efter drygt ett år - nu gör den förre VD:n comeback.

Annons
Annons
Ny marknadsplats siktar på att bli Danmarks svar på Etsy

Ny marknadsplats siktar på att bli Danmarks svar på Etsy

Ska göra det enklare för kreativa danskar att sälja sina varor på nätet.

Annons
Annons
Annons
leverantörserbjudanden
Jobb på Ehandel.se

Jollyroom AB söker:

Analytisk marknadsassistent med SEM-ansvar till Jollyroom i Göteborg!

MaxGaming söker:

Marknadsförare till MaxGaming.se

KitchenLab AB söker:

Order-/lageransvarig

Awin söker:

Account Manager

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem