Annons

Vuxenbutikens nya shop gav rejäl tillväxtökning Lastbryggans omsättning står nu uppåt

Vuxenbutikens nya shop gav rejäl tillväxtökning

2017-06-16 14:18

Lastbryggan går från futtig tillväxt till 20-procentig ökning.

För nästan precis ett år sedan uppdaterade, vuxenbutiken och e-handelspionjären Lastbryggan, sin nätbutik. Lastbryggan säljer sexleksaker och sexhjälpmedel och har funnits på nätet i 22 år.

Mats Karlsson berättade i juni förra året att deras butik sett likadan ut sedan 2003 och att det nu var dags för en uppfräschning. I samband med sitt 22-årskalas lanserade de helt enkelt en responsiv och modern sajt.

Från liten ökning till plus 20 procent

Nu när det har gått ett år sedan förnyelsen, kan Mats Karlsson, som är grundare och VD för Lastbryggan, meddela att det gått riktigt bra. Från att ha ökat endast några få procent under flera år, ser det nu ut som att Lastbryggan återigen visar ordentlig tillväxt.

- Den senaste indikationen på hur det har gått de första tio månaderna på detta räkenskapsåret är att vi har ökat drygt 20 procent, säger Mats Karlsson.

Räkenskapsåret slutar först den sista juni, så alla siffror är ännu inte klara, men allt tyder på en 20-procentig tillväxt.

Annons
Annons
- I maj hade vi en ökning mot maj förra året med 20,1 procent och håller prognosen för resten av juni så kommer omsättningsökningen för detta räkenskapsåret att bli cirka 20 procent.

“Vinsten kommer bli ganska bra”

Den nya webbutiken verkar ha bidragit till en stor del av ökningen då tillväxten primärt varit på B2C-sidan. Lastbryggan agerar även grossist till andra bolag, där marginalerna förstås är lägre än försäljning direkt mot konsument.

- Det som är lite extra kul är att den absolut största delen i vår ökning är till konsument och det innebär också att vinsten kommer att bli ganska bra i år.

“Lyckats fantastiskt bra”

Att man lyckats fånga upp fler kunder i mobiltelefonerna och även blivit bättre på SEO, ska vara en viktig del i framgångsreceptet.

- Vi lanserade ju nya shoppen den första juni förra året och ett stort fokus låg då på att bli bättre på mobila enheter och även på “on page” SEO vilket vi nu kan se att vi har lyckats fantastiskt bra med.

Förra räkenskapsåret omsatte Lastbryggan strax över 8 miljoner kronor, vilket i år bör landa på runt 10 miljoner om prognosen stämmer. Bokslutet beräknas vara officiellt första veckan i oktober, meddelar Mats Karlsson.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Laddare från Wish granskade:

Laddare från Wish granskade: "Samtliga farliga att använda"

"Klarade inte ens baskraven för säkerhet".

Annons
Annons
Amerikansk skönhetsfavorit tar sin <nobr>e-handel</nobr> till Sverige

Amerikansk skönhetsfavorit tar sin e-handel till Sverige

Hajpat märke till den svenska marknaden.

Lönen inne på kontot - då slår CDON till med Green Friday

Lönen inne på kontot - då slår CDON till med Green Friday

Passar på före sommarrean.

Linas Matkasse tänker om efter 10 år - låter kunden välja

Linas Matkasse tänker om efter 10 år - låter kunden välja

"Ett direkt svar på många kunders efterfrågan".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Lyko slår 200 miljoner efter framgångsrikt onlinekvartal

Lyko slår 200 miljoner efter framgångsrikt onlinekvartal

Ökade försäljningen med 25 procent.

Postorderaktör fyller 25 år - firar med egen <nobr>e-handel</nobr>

Postorderaktör fyller 25 år - firar med egen e-handel

Tar upp kampen om möbler på nätet.

Annons
Annons
Underklädeskedja backar - #MeToo pekas ut som orsaken

Underklädeskedja backar - #MeToo pekas ut som orsaken

"Sexigt är inte ett budskap som tas väl emot längre".

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

MYoroface AB söker:

E-commerce manager

WellNOx Health AB söker:

Ansvarig Digital Media

Polarpumpen AB söker:

Polarpumpen.se söker Content Writer

Elodie Details AB söker:

Digital Retail Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta