Willys ger sig in i kampen om matkunderna på nätet

Lågpriskedjan börjar med e-handel i tre testbutiker men målet är att expandera till fler städer inom en snar framtid.

I början av 2015 började Axfood, som äger Hemköp och Willys, så smått att testa e-handel direkt mot konsument. Inledningsvis var tjänsten endast tillgänglig för anställda på huvudkontoret ovanför Hemköp-butiken på Torsplan i Stockholm, men testet utökades snart med ytterligare två butiker, varav en Willysbutik, i Stockholm och Göteborg.

Något som verkar ha gett mersmak för nu meddelar Willys att man öppnar upp sin e-handel för konsumenter i tre butiker: Kungsbacka söder om Göteborg och Rissne samt Länna i Stockholm. Efter test och utvärdering är intentionen är att expandera till fler områden och fler butiker, med inriktning på större städer.

Annons

Upphämtningsstationer vid butikerna

Enligt Willys kommer priserna på nätet att vara samma som i butik, något som inte alltid är fallet, och dagligvarukedjan planerar att erbjuda både hemleverans och upphämtning av de färdigpackade kassarna i butik.

Willys satsar framförallt på det senare alternativet och har tagit fram speciella upphämtningsstationer i anslutning till butikerna. Något som gör att kunden kan parkera i direkt anslutning till stationen och hämta sina kassar ur skåp, som öppnas med en kod.

– Många av våra kunder vill handla mat på nätet och vi vill finnas där våra kunder finns. Som lågpriskedja har vi en viktig funktion att fylla för kunder som vill e-handla men som inte är beredda att betala orimligt mycket, säger Thomas Evertsson, VD på Willys.

Annons