Winefinderduo gör comeback med exklusiv B2B-handel

Nästa vecka är det dags för den stora premiären.

Efter att ha grundat ett nytt företag, marknadsfört sin idé till Sveriges stjärnkrogar och tillbringat månader med att bygga upp en ny helt ny sajt, är vinprofilen Ole Nielsen och hans radarpartner Ralf Nord redo att lansera det helt nya projektet Fine-Wineclub.com.

Riktar sig enbart till stjärnkrogar

Konceptet kan beskrivas som en B2B-marknadsplats endast för exklusiva medlemmar och det riktar sig enbart till sommeliererna på Sveriges främsta stjärnkrogar.

Annons
Annons

- Egentligen är grunden väldigt enkel. Precis som resten av krogbranschen har sommeliererna en väldigt tuff vardag. Många av de bästa krogarna har jättemånga leverantörer, bland de vi har pratat med var det en som hade 60 stycken. För att få ihop en bra vinlista kan man helt enkelt inte jobba med en huvudleverantör. Så då sa vi att vi skapar en klubb av det här, berättar Ole Nielsen, vd för Fine-Wineclub, för Ehandel.se.

Tanken med Fine-Wineclub är att de som ansvarar för att beställa viner till Sveriges lyxkrogar ska slippa att ha kontakt med ett stort antal leverantörer, med allt vad det innebär i form av till exempel olika leveransdatum och mängder av inloggningsuppgifter och fakturor. Istället kan de göra en enda beställning hos Fine-Wineclub.

- Nu kan de beställa på ett ställe och så gör vi resten. Det är ju det e-handel handlar om - att lösa ett problem.

Vill ha få kunder på grund av ålder 

Konceptet riktar sig alltså endast till företag, och det är inte vilka företag som helst det handlar om. Duon har siktat in sig på kvalitetsviner och planerar att endast sälja till det hundratalet krogar som helt enkelt är bäst i Sverige.

- Vi tar de hundra bästa, där vi noggrant har gått igenom och tittat på vilken omsättning de har, hur resultatet ser ut, vilka ägarna är, vilka relationer de har, och så vidare. Vi vill bara ha köpkraftiga kunder för då kan vi ha bra priser. Det är ju de olönsamma orderna som gör att man måste höja priserna och därför jobbar vi hellre med ett mindre antal som handlar för mer pengar, säger Ole.

Och att begränsa sig till de hundra bästa krogarna har ett syfte utöver att hålla klubben exklusiv.

- För min del tycker jag att åldern spelar roll. Jag fyllde 60 år nu för några veckor sedan, och jag är inte intresserad av att gå in med alla nya algoritmer på Google och ha det trycket hela tiden. Det kostar enormt mycket pengar att ha en tillväxt och skapa ett värde, säger Ole, och fortsätter:

- Allt ska ju vara hållbart, och vi tänkte att vi kan ju börja med oss själva.

Annons
Annons

Du menar att det här är något ni orkar driva i längden?

- Ja, och inte minst är det något vi tycker är kul. Att inte jaga många kunder och små order utan att ha ett antal människor som vi har som vänner eller räknar med att vi kommer att få som vänner. Hundra kunder kan man hantera på två man.

13 500 viner av 100-tals leverantörer

Ole Nielsen och Ralf Nord har arbetat tillsammans i nära åtta år på Winefinder, där de har haft rollerna som vd respektive inköpschef. Tidigare i år valde Ralf Nord att följa Ole Nielsens exempel och säga upp sig, varpå han istället grundade Fine-Wineclub. Efter att Ole Nielsen hade köpt sig loss från en konkurrensklausul hos Winefinder var det fritt fram för honom att istället bli delägare i sin före detta kollegas nya företag.

När Fine-Wineclub öppnar för beställningar nästa vecka är det med 13 500 viner i sortimentet. Viner som kommer från flera hundra leverantörer.

- Vi har byggt en oerhört komplex maskin. Vi kommer att ha en absolut outstanding marknadsplats för vin, det är ingen som har så många viner som vi har, säger Ole.

Vad kostar era viner då?

- Det kommer att finnas viner från 150 kronor, och viner som kostar över 100 000 kronor flaskan. Så det är en bra spännvidd. Även stjärnkrogar säljer ju inte bara viner för tusentals kronor, utan de har annat också. Men vi har ett stort fokus på det som är lite mer exklusivt, säger Ralf Nord, inköpschef på Fine-Wineclub.

10-12 krogar redo att beställa

Den nya sajten är anpassad för att man enkelt ska kunna söka sig fram till det vin man är ute efter, men den som letar lite allmänt efter något som passar till en viss maträtt, får vända sig någon annanstans. Här krävs det att man vet till exempel vilken region eller vilken producent man är ute efter.

- Det här är anpassat för proffs, det handlar om väldigt kunniga vinmänniskor. Och sen har vi väldigt enkla filtreringar och sorteringar så att man snabbt kan se vilka viner som finns, säger Ole.

- Vi har lagt mycket tid på att göra det lätt att hitta. Det är ett verktyg som är enkelt att använda, tillägger Ralf.

Hur många krogar har ni med från start?

- Just nu har vi tio till tolv som sitter och väntar på att få beställa.

Planen: Vinköp för tio miljoner nästa år

Fine-Wineclub har sitt kontor hemma hos Ole, och ägarduon planerar att börja i blygsam skala med att exempelvis inte ta ut någon lön.

Vad räknar ni med att kunna omsätta på sikt?

- Det är jättesvårt att säga. Vi behöver inte sälja för många hundra tusen i månaden för att det ska snurra runt. Går det bra kommer vi att köpa in vin för ett antal tiotals miljoner nästa år. Vi har svårt att se att det skulle bli under tio miljoner nästa år, säger Ole, och fortsätter:

- De hundra bästa toppkrogarna köper in vin för 350-500 miljoner per år så det handlar om hur stor del av den kakan vi kan ta.

Längtade tillbaka till det exklusiva

När Winefinder lanserades för mer än ett decennium sedan var det i form av en exklusiv medlemsklubb där man som kund bland annat åtog sig att handla för ett visst belopp.

Är det här ett sätt för er att gå tillbaka till det mer exklusiva?

- Ja, jag får nog säga att det var roligare då. Nu går vi på ett sätt tillbaka till det vi började med. Lite back to basics, säger Ole.

- Man jobbar mycket mer med människor och relationer här. Så var det väl i viss mån på Winefinder också, men då handlade det mer om att hitta något från nätet. Här är det mer att man löser ett problem för kunderna, säger Ralf.

Ole och Ralf beskriver sig själva som bästa vänner och de har båda stort förtroende för den andres arbete. Efter några månader av ihärdigt arbete med den nya plattformen är de förväntansfulla inför nästa veckas stora premiär.

- Det är en befrielse att vi är här nu. Det är ju en utmaning och det är klart att man är lite nervös över hur det ska bli, men det är framför allt en glädje att kunna presentera det här för alla vi har pratat med. Det ska verkligen bli riktigt roligt, avslutar Ralf.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!