Annons

Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna Wish-chefena Havard Stjernen och Glen Lehrman

Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

2019-05-17 15:30

"Fortfarande inte tillbaka där vi var".

Den mobila marknadsplatsen Wish som startades 2010 hade, enligt egen utsago i december 2018, över 1,7 miljoner svenska kunder. Appen gör det möjligt för vem som helst att handla direkt ifrån exempelvis kinesiska e-handlare till ofta löjligt låga priser.

LÄS ÄVEN: Marknadsplatsen som skakar om hela världen

Företaget, som idag säljer och levererar varor till hela världen, har växt sig ordentligt stora under sina nio år. Men Wish har inte haft en kritiklös resa. 

Den första mars 2018 införde PostNord en administrationsavgift på 75 kronor för alla paket som skickats till Sverige från ett land utanför EU. Sedan skulle mottagaren även att få betala in moms på varans värde för att kunna få ut sitt beställda paket. De som inte ville betala för momsen och avgiften skulle få sina order skickade tillbaka till avsändaren. Så småningom kom avgiften, även kallad för "Kinaavgiften", att liknas vid ett handelshinder och många menade att summan var oskäligt hög - med tanke på hur låga värden de flesta beställningarna hade.

Efter en månad med avgiften visade det sig att endast hälften av de 800 000 avier som PostNord då hunnit skicka ut hade betalats. Trots det fick PostNord in 24 miljoner kronor på den så kallade Kinaavgiften. Men postaktören var inte nöjd eftersom den summan inte täckte upp för de paket som inte hämtades ut.

LÄS ÄVEN: Avslöjade: Så mycket har PostNord fått in på Kinaavgiften

I juni, tre månader efter införandet av Kinaavgiften, slopade PostNord moms- och hanteringsavgifterna. Istället ingick PostNord och Wish i ett samarbete. 

- Om ett par veckor firar vi ett års partnerskap med PostNord. Praktiskt taget handlar det om att vi samlar in momsen via vår app, så att kunder betalar för momsen direkt i kassan och på så sätt även slipper PostNords hanteringsavgift. Detta påskyndar även leveransen, så att man får sina paket snabbare än förr. Och dessutom kan man nu se beställningens spårningsinformation i appen, säger Glen Lehrman, globalt kommunikationsansvarig på Wish, till Ehandel.se och fortsätter:

LÄS ÄVEN: Kinaavgiften slopas - Wish drar avgifter direkt i kassan

- En av våra största utmaningar är att när våra paket oftast kommer till tullen i ett särskilt land, så kan vi inte fortsätta spåra det därifrån. Vi får endast veta om kunden har mottagit det eller inte. Detta resulterar i många telefonsamtal från kunder som vill veta var deras paket är. Men med det här samarbetet har vi kolla på paketet hela tiden, och det kommer fram till kunden snabbare än genomsnitt i andra länder. 

Andra länder är avundsjuka

Enligt Wish avundas många länder Sverige detta system. Vi på Ehandel.se fick förra året höra att danska e-handlare var svartsjuka på den svenska lösningen och krävde att Danmark skulle införa samma system. 

LÄS ÄVEN: Danska e-handlare avundas den svenska Wish-lösningen

- Postleverantörer över hela världen letar just nu efter en lösning som skulle underlätta för dem att så många paket skickas mellan länderna nuförtiden. Jag tror att både vi och postföretagen har något att vinna här. Vi vill att våra kunder ska kunna få sina paket snabbare, och posten vill hantera inkommande paket så snabbt som möjligt. Jag tror att vår lösning med PostNord är en bra förebild för andra länder. Det är även ett bra sätt att minska tusentals kundservicesamtal på, vilket gör att postkontoren kan spara pengar, säger Glen Lehrman.

Wish berättar att PostNord rapporterade en enorm kostnadsminskning sedan deras samarbete inletts och paket har kunnat spårats. PostNord ska ha väldigt mycket mindre kundserviceförfrågningar angående Wishpaket.

- De flesta e-handlarna har ingenting emot att betala momsen, att bidra med sin del som en handelsaktör i Europa. Utmaningen ligger i att det inte finns någon bra samordning mellan de nationella postföretagen och Europas skattavgifter. Det finns inga bra lösningar på hur man hanterar paketflödet mellan alla länder och hur man kan spåra paket som har betalat moms och som inte har det. Många nationella postaktörer är ganska intresserade av vår lösning som vi lanserade med PostNord. Men just nu finns det inget specifikt land som håller på att genomföra en lösning som den här. Men vi är i förhandling med en hel del företag runt om i världen, säger Havard Stjernen, ansvarig för Norden, Nederländerna och Australien hos Wish, till Ehandel.se.

Bara några veckor efter att PostNord och Wish införde momsbetalningen i Wishs kassa, meddelade marknadsplatsen att lösningen blivit en riktig succé. Beställningarna från marknadsplatsen, som hade börjat minska till antalet när PostNord införde Kinaavgiften, hade börjat öka igen. 

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Wish-boomen tillbaka - 1 miljon paket till Sverige efter nytt avtal

Men ökningen har ännu inte kommit ikapp försäljningshöjden som Wish hade innan 75-kronorsavgiften infördes. 

- Vi tappade försäljning ganska signifikant under den tiden. Sedan vi drog igång samarbetet med PostNord har beställningarna börjat stiga igen - men vi är fortfarande inte tillbaka till där vi var tidigare, berättar Glen Lehrman för oss och fortsätter:
- Den svenska marknaden var, innan PostNord införde avgiftera, en av våra tre största marknader. Men nu har andra marknader hunnit förbi den svenska. Tyskland har exempelvis växt kraftigt under det senaste året. Idag är Sverige en av våra tio största marknader i världen, men fortfarande överlägset den största nordiska marknaden.

Lagerhålla Wish-varor

När Wish fått ordning på moms-biten, och försäljningen började att stiga igen berättade Wish om en ny förbättring som skulle snabba på leverenaserna. I mars kunde vi berätta om att marknadsplatsen hade lanserat en beta-version av ett nytt program; "Wish Local". Programmet går ut på att lokala butiker ska agera paketupphämtningsplats för Wishs online-beställningar. Wish Local testades i ett första skede i Miami, Berlin, Amsterdam och i flera städer i Frankrike. 

LÄS ÄVEN: Ny tjänst från Wish - siktar på leverans samma dag i Sverige

När ska Wish Local komma till Sverige?

- Vi håller på att förhandla med några butiker i Sverige angående just den här tjänsten. Målet med programmet är att kunna erbjuda kunden att få sina varor samma dag som beställningen görs. Så vi letar efter butiker som kan lagerhålla en del av våra produkter, säger Glen Lehrman och tillägger:
- Just nu spårar vi aktivt vilka produkter som beställs till Sverige. De mest populära och återkommande varorna på olika platser i Sverige vill vi lagerhålla lokalt, så att den som beställer en sådan vara kan betala i appen och direkt gå och hämta den. I Wish-appen kommer det att finnas en särskild flik som låter kunden se vilka produkter som finns i dess stad, eller olika lokala butiker som ingår i programmet. 

Praktiskt taget ska man kunna köpa en produkt på Wish, och få en QR-kod till sin mobiltelefon. Då ska man kunna gå ner till den lokala butiken som ingår i Wish Local och de ska kunna skanna QR-koden och hämta varan från sitt butikslager.

- För kunden är det bra för att de populäraste varorna kommer man kunna få samma dag, och lokala butikerna kommer att gynnas av högre trafik till sin affär. Vi har sett att de butiker som fått testa detta program, runt om i världen, fick upp sin försäljningn under den perioden. I genomsnitt köpte varje person som hämtade sitt paket en vara i den lokala butiken, säger Glen Lehrman.

Vilka städer i Sverige planeras att få Wish Local? 

- Vi kommer att börja med de stora städerna, så planen är att rulla ut konceptet i sommar i Stockholm, Göteborg och Malmö, säger Havard Stjernen.

Jobbar på att få tillbaka förtroendet

Marknadsplatsen berättar att de i nuläget även jobbar på att få tillbaka kundernas förtroende i Sverige. 

- Vårt varumärke, och förmodligen många andra marknadsplatser som skickar paket utifrån EU, drabbades hårt av alla avgifter som kunderna plötsligt skulle betala. Jag tror att många kunder förlorade förtroendet för Wish, och oroade sig för dolda avgifter som skulle kunna dyka upp. Så nu vill vi kommunicera ut på olika sätt och bevisa för svenska konsumenter att det är säkert att handla från Wish och att vi strävar efter att det hela tiden ska bli ännu enklare att handla från oss, säger Glen Lehrman.

Havard Stjernen tillägger att de är medvetna om hur deras plattfrom upplevdes från kundernas perspektiv: 

- Momsavgifterna genomfördes i stress och hets, och många av våra kunder var inte medvetna om den nya förordningen. De som handlade på Wish fick plötsligt en massa avier från PostNord som krävde extra moms- och straffavgifter. Och när man har haft den typen av köpupplevelse förlorar man kundernas förtroende. 

Företagets idébild och mål med marknadsplatsen är mer än att bara sälja billiga produkter från ena delen av världen till den andra. 

- Det finns många människor som har det sämre ställt i världen. Och vi vill kunna erbjuda dem ett stort spektrum av produkter till ett pris som även de har råd med. Men vi vill också hjälpa mindre företag att synas och få igång en försäljning, oavsett var i världen de är, säger Glen Lehrman.

Vilket är Wishs nästa steg? 

- Förutom att vi kommer att jobba på att implementera Wish Local-programmet, så är vårt nästa mål att börja sälja produkter från olika varumärken. Idag har vi mestadels varor utan något märke. Men vi tror att det finns en marknad för märkesvaror. Många varumärken har en massa äldre varor på lager som de egentligen skulle vilja bli av med. Till exempel förra årets kollektioner eller enstaka varor från årets sortiment. Vi känner att det finns ett stort behov av att hjälpa dessa företag. Så vi vill erbjuda dem flytta sina produkter till Wish. Så vårt mål är att kunna erbjuda en större variation av produkter, avslutar Glen Lehrman. 

Izabella Bielecka

Reporter

Annons
Campadre öppnar pop-up

Campadre öppnar pop-up

Går från online till offline.

Annons
Annons
De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

Inte första gången.

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

Satsar på e-handeln.

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

Men resultatet sjönk.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Betala med ansiktet.

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

"Titulera sig truckninja istället för truckförare".

Annons
Annons
E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

17 år i branschen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta