Zalando tar sikte på 3 miljarder euro för helåret

Det tyska e-handelsföretaget växer så att det knakar och redan efter nio månader nosar man på förra årets totala försäljningsnivåer.

Zalando har under morgonen släppt sin rapport för årets tredje kvartal och den tyska modejätten kan vissa upp en försäljningstillväxt på 42,2 procent, jämfört med samma period föregående år. Något som innebär att försäljningen landade på 713,1 miljoner euro, vilket är i linje med de preliminära siffrorna.

Samtidigt kan man konstatera att antalet aktiva kunder ökat till 17,2 miljoner under kvartalet, jämfört med förra årets 14,1 miljoner. Bara sedan andra kvartalet 2015 har 800 000 nya aktiva kunder tillkommit.

Annons

– Vi har helt klart valt att göra rätt typ av investeringar. Vi är övertygade om att vi kommer att leverera en unik kombination av snabb tillväxt och tydlig lönsamhet för helåret, vilket även är den rätta vägen framåt för oss, Rubin Ritter, VD för Zalando.

Plusresultat för årets första nio månader

Bolaget redovisar samtidigt ett rörelseresultat på minus 23,5 miljoner euro för tredje kvartalet, att jämföra med vinsten på 3,8 miljoner motsvarande period i fjol. Enligt Zalando ligger stora investeringar bakom förlusten, men sett till årets första nio månader ser det mer positivt ut.

Under perioden januari till september kan man redovisa en försäljningstillväxt på 34,9 procent till 2,1 miljarder euro, det är nästan i nivå med vad Zalando sålde för under hela 2014. Samtidigt landar landar rörelseresultatet på 35,7 miljoner euro under perioden.

Zalando räknar även med att årets totala omsättning kommer att öka med 33-35 procent, något som innebär att 2015 års försäljning kommer att landa nära 3 miljarder euro. Man räknar även med att ha cirka 10 000 anställda vid årets slut.

Annons