Zalando utgör nu nästan hälften av Kinnevik

Den tyska modesajten, där det svenska investmentbolaget är majoritetsägare, utgör 44 procent av Kinneviks samlade börsvärde på drygt 59 miljarder kronor.

Kinnevik har under de senaste åren pumpat in pengar i online-segmentet. Framförallt i tyska Rocket Internet och modesajten Zalando, där man under 2012 blev största ägare med 32 procent av aktierna i modesajten.

Men medan Rocket Internet visar upp illröda siffror och sladdar på börsen har Zalando varit en ljusglimt i investmentbolagets aktieportfölj. Sedan slutet på juni har Zalandos aktie på Frankfurtbörsen stigit från 23 euro till fredagens stängningskurs på strax över 35 euro.

Annons

Samtidigt konstaterar Dagens Industri att Zalando nu utgör drygt 44 procent av Kinneviks samlade börsvärde på drygt 59 miljarder kronor. Något som innebär att Kinneviks andel i Zalando idag är värd cirka 26,3 miljarder kronor.

– Zalando har varit en oerhörd framgång för Kinnevik. Ägandet i Zalando är redan i dag ungefär värt lika mycket som Millicom och Tele2 tillsammans, de som traditionellt varit de största innehaven i portföljen, säger Magnus Råman, analytiker på Handelsbanken.

Kommer inte att sälja Zalando

Det har under våren spekulerats i att Kinnevik ska sälja sitt innehav i Rocket Internet. Rykten som fick extra fart efter det att både Kinneviks VD Lorenzo Grabau och styrelseledamoten Erik Mitteregger i våras lämnade Rockets styrelse.

Lorenzo Grabau säger dock att man inte kommer att sälja sitt innehav i Rocket under de närmaste två till tre åren, och Magnus Råman tror att investmentbolaget kommer att sitta på Zalando betydligt längre än så.

Han räknar nämligen, precis som Zalando själva, med att modesajten kommer att växa med 20-25 procent per år under ett antal år framöver.

– Jag ser relativt få hinder för Zalando med tanke på att den marknad som Zalando är verksam på är värd drygt 400 miljarder euro i Västeuropa och Zalando har i dagsläget blott 1 procents marknadsandel. Då de har en plattformsstrategi är tillväxtmöjligheterna mycket goda. Det vill säga Zalandos växer med en stor portfölj av externa och egna varumärken, säger Magnus Råman.

Annons