Zalando-trion: ”Alla e-handlare tävlar med Amazon”

E-handelsjätten ska dubbla till år 2020 och nästa satsning kan bli inom skönhet. Ehandel.se var med när Zalando bjöd in till Berlin för att berätta det senaste.

En tillväxt på cirka 25 procent om året och en dubblad omsättning till år 2020, samtidigt som Europas modemarknad online totalt växer med omkring tio procent om året. Det var knappast några blygsamma planer som modejätten Zalando presenterade under ett medieevent i Berlin i fredags.

På en presskonferens berättade en av e-handlarens tre VD:ar, Rubin Ritter, att en anledning till de ambitiösa planerna är att Zalando enligt honom har lyckats hitta en helt unik nisch på den europeiska marknaden.

Annons

- Online är konkurrensen alltid stor men vi tycker samtidigt att vi har byggt något unikt. Sen vet ju alla som jobbar med e-handel att man till viss del tävlar med Amazon, och det finns även andra företag, som till exempel Asos som vi tävlar med, men jag tycker att det går bra för oss i den tävlingen, säger Rubin Ritter.

"Fokuserar på de marknader vi finns i"

Men trots bristen på konkurrens i Europa har Zalando inga planer på att expandera sin verksamhet utanför Europa. Bolaget finns just nu på 15 marknader och anser fortfarande att det finns betydligt mer att hämta på företagets hemmakontinent.

- Vi ser en stark fördel med att fokusera på de marknader vi finns i. Vi vill verkligen försäkra oss om att vi bygger ett ledande erbjudande som verkligen tilltalar kunderna. Och då vill vi inte bli distraherade av andra områden, så det är vår strategi. Så även om vi ser att de fördelar vi bygger, till exempel inom teknologi, har potential att fungera bra även utanför Europa.

I fredags meddelade Zalando också att e-handlaren ska ingå samarbeten med bland andra det H&M-ägda märket Weekday - och planen framåt är att få fler bolag inkluderade i Zalandos partnerprogram. Enligt Rubin Ritter investerar Zalando allt mer i B2B-delen av sin verksamhet.

I en del länder - i nuläget Tyskland, Nederländerna, Frankrike, Spanien och Österrike, har Zalando också etablerat vad företaget kallar Fulfilment by Zalando, vilket bland annat innebär att Zalando utöver att sälja ett visst varumärke även hjälper till med sin partners logistik.

- De som är med i vårt Partner Program kan kontrollera både sitt eget erbjudande och sina egna priser, sade Ritters VD-kollega David Schneider, och tillade att Zalando investerar mycket i teknologi.

Öppnar för breddning till skönhet

I dag står Zalandos verksamhet för ungefär en procent av Europas modemarknad. Ambitionen är att den på några års sikt ska stå för 5 procent - en andel företaget redan ska ha nått inom vissa kategorier på vissa marknader.

I nuläget handlar det mest om att sälja så mycket som möjligt inom mode, men företaget utesluter inte att det kommer att bredda sig till fler kategorier längre fram.

Annons

- På det stora hela kommer vi att vara trogna till modelivsstils-segmentet men det innebär inte att vi inte kan fortsätta att expandera. Tidigare har vi till exempel breddat inom sport. och i framtiden kan det bli nya kategorier, som till exempel skönhet.

I nuläget har Zalando en returandel på omkring 50 procent, men det ser inte företaget som något större problem. Tvärtom har modejätten investerat i lösningar som “instant returns” - som just nu testas i Stockholm. 

- Vi har alltid varit väldigt fokuserade på att ge konsumenterna vad de verkligen vill ha. Om man ska handla mode online måste det vara väldigt enkelt att returnera produkten, och de senaste åren har vi faktiskt fokuserat på att göra det ännu lättare att returnera, säger Rubin Ritter.

Personalisering den stora planen 

Zalando ska däremot undvika “onödiga returer” genom att hjälpa kunderna att välja rätt från början. Och utöver teknikinvesteringar och diverse partnerlösningar, ska vägen till framgången hos Zalando - som utöver David Schneider och Rubin Ritter också har Robert Gentz som VD - byggas genom just personalisering.

- Det är precis som som att det ibland verkar som att Spotify och Facebook håller på att bli dina bästa vänner, och kanske till och med känner dig bättre än vad din mamma gör. Varför skulle du inte vilja ha samma sak inom mode? Vi vill erbjuda en liknande upplevelse och överträffa kundernas förväntningar, säger Robert Gentz.

Annons