Annons

Zlatans e-handelsflopp: A-Z nylanseras hos Dressmann För svagt intresse för Zlatan Ibrahimovics kollektion

Zlatans e-handelsflopp: A-Z nylanseras hos Dressmann

2017-12-01 11:54

"Räcker inte med näthandel".

När Zlatan Ibrahimovics och Varner-gruppens gemensamma klädmärke A-Z lanserades med buller bång under 2016, var det till en början endast försäljning på nätet som gällde. Så småningom utökades fotbollsstjärnans e-handel till ett antal nya länder och varumärket inledde även ett samarbete med Stadium.

LÄS ÄVEN: Kejsarens nya kläder finns bara att köpa online

LÄS ÄVEN: Zlatan satsar på omnikanal tillsammans med Stadium

Annons
Annons

Nu kan dock tidningen Market avslöja att A-Z dras med stora förluster och att projektet inte lever upp till förväntningarna. Därför tar Varner-gruppen, som bland annat äger kedjan Dressmann, ett omtag och börjar under nästa vecka att sälja Zlatans märke i 1 500 av sina butiker.

- Vi har insett att det inte räcker med näthandel och ställer därför om bolaget till att främst bli en grossistorganisation, säger Dressmanns ekonomidirektör Toralf Riskild till Market.

"Förlusterna större än väntat"

Under sitt första verksamhetsår kom Varner Ibrahimovic AB, som ligger bakom e-handeln A-Z, upp i en omsättning på 18,5 miljoner. Samtidigt nådde bolaget ett resultat efter finansnetto på minus 104 miljoner kronor. Enligt uppgifter till Market har försäljningen “inte nått upp till förväntningarna i år heller”.

- 2016 var bolagets första år och vi hade stora kostnader för marknadsföring och för att bygga upp organisationen, men självklart hade vi hoppats på en högre omsättning och ett bättre resultat. Vi var medvetna om att vi inte skulle tjäna pengar redan första året, men förlusterna är större än väntat, säger Toralf Riskild.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Modehandlaren om att starta TV-kanal på Instagram

Modehandlaren om att starta TV-kanal på Instagram

Ny het funktion.

Annons
Annons
Happy Socks-grundarnas nya näthandelsprojekt i kris

Happy Socks-grundarnas nya näthandelsprojekt i kris

Utförsäljning med 50 procents rea i e-handeln.

Svenskt företag fälls för omslagsbild på Facebook

Svenskt företag fälls för omslagsbild på Facebook

Fruktfajt med fällande utgång.

Adlibris storsatsar på nytt lager - bygger ut med 5300 kvadrat

Adlibris storsatsar på nytt lager - bygger ut med 5300 kvadrat

Kan bli större än Apoteas.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Så ska MediaMarkt krossa konkurrenterna - erbjuder hämtning efter 30 minuter

Så ska MediaMarkt krossa konkurrenterna - erbjuder hämtning efter 30 minuter

"Handlar framförallt om att tillgodose kundens behov".

Elgigantens e-handel ökade med 32 procent

Elgigantens e-handel ökade med 32 procent

Kedjan har en tredjedel av den svenska elektronikmarknaden.

Gravtester och alkomätare i söktoppen hos Fyndiq just nu

Gravtester och alkomätare i söktoppen hos Fyndiq just nu

Men vad folk faktiskt köper är en annan femma.

Annons
Annons
Whiteboards för en halv miljon när e-handlare crowdfundar

Whiteboards för en halv miljon när e-handlare crowdfundar

Finansierat kampanjen med 189 procent.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Sportamore söker:

Purchaser (Sportswear)

Tenson söker:

E-commerce Manager

Viron Media AB söker:

Webmaster

Lagerhaus AB söker:

Community Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta