Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Kostnader för lagerlokal i storleken 200-300 m2?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 24 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #96595
    Macondax
    Deltagare

    Det börjar bli allt mer trångbott i de 20 m2 som lagret husserar i idag, så jakten är i full gång för att undersöka marknaden på lämpliga lokaler.

    Men, som alltid inför en större förändring, vill jag kalkylera kostnaderna som uppkommer för att se så det finns utrymme för denna typ av utveckling.
    Eftersom jag är helt grön på detta att hyra lokal, skulle jag behöva lite hjälp med följande uppgifter:

    Kvadratmeterhyra
    Försäkringskostnader
    El
    Uppvärmningskostnader

    Vad kan jag ha missat, av rent löpande kostnader. Investeringar i samband med flytt räknas inte på här. Vore ytterst tacksam för denna hjälp ;) Hur stora är dessa kostnader, mellan tummen och pekfingret (kvm-priset i mitt område ligger på mellan 400-600 kr, anses det som rimligt?)

    Vill du inte skriva ut det i tråden, får du gärna PMa.

    #128286
    bloggus
    Deltagare

    Kvadratmeterhyra:
    Skiljer väldigt mycket från stad till stad. För 200-300 kan man hitta bra lokaler som ligger på 650 kr / m2 och år lite på utkanten av Malmö. Men mycket billigare blir det svårt.

    Försäkringskostnader:
    Kör Länsförsäkringar själv och mycket beror på egendomskydd som man anger i basbelopp. Kan kosta allt från 1500 kr år och uppåt, men oftast är inte försäkringen någon större utgift.

    El:
    Svårt och säga. Allt beror på belysning, hur mycket du använder den mm. Skulle säga att runt 800-1500 kan du kanske räkna med per månad.

    Uppvärmningskostnader:
    Beror också lokal. Vissa företag jag kontaktade lägger på 50-90 kr på kvadratmetern, så är både värma och kyla inräknad. För andra lokaler kan du se om det ät värmepumpar eller hur de värmer upp lokalen.

    Missat?:
    – löpande kostnader för larm om du skall ha något
    – bredband
    – telefon

    En sak man skall tänka på att alla lokalhyror, oavsett storlek på bolaget som hyr ut, är förhandlingsbara.

    Många företag vill ha 3 års kontrakt, som jag ville undvika och med tiden hittade jag de som kunder tänka sig 9-12 månaders kontrakt. Det är också förhandligsbart, men under 9 månader går ingen – hört att det är vad som gäller enligt någon lag, men kan inte stå för det här, så jag bara nämner det lite löst … :)

    #128290
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Vi ligger (har sagt upp vår lokal) på 470 kr kvm och detta är inkl el och värme. Vi har en lokal på ca 170 kvm.

    Ett tips är även att titta på att sätta ut ditt lager och packning på ett tredjeparts logistik företag, detta kommer vi göra 11/11 och jag ångrar att jag inte gjort detta tidigare innan jag flyttade tredje gången.

    Så räkna på med både egen lokal och packning och sedan vad det skulle kosta med ett tredjeparts logistik företag. Pma mig om du vill ha namn på alla jag varit i konktakt med i samband med mitt val.

    @Macondax 25699 wrote:

    Vore ytterst tacksam för denna hjälp ;) Hur stora är dessa kostnader, mellan tummen och pekfingret (kvm-priset i mitt område ligger på mellan 400-600 kr, anses det som rimligt?)

    #128292
    Skogstrollet
    Deltagare

    @Macondax 25699 wrote:

    Det börjar bli allt mer trångbott i de 20 m2 som lagret husserar i idag, så jakten är i full gång för att undersöka marknaden på lämpliga lokaler.

    Men, som alltid inför en större förändring, vill jag kalkylera kostnaderna som uppkommer för att se så det finns utrymme för denna typ av utveckling.
    Eftersom jag är helt grön på detta att hyra lokal, skulle jag behöva lite hjälp med följande uppgifter:

    Kvadratmeterhyra
    Försäkringskostnader
    El
    Uppvärmningskostnader

    Vad kan jag ha missat, av rent löpande kostnader. Investeringar i samband med flytt räknas inte på här. Vore ytterst tacksam för denna hjälp ;) Hur stora är dessa kostnader, mellan tummen och pekfingret (kvm-priset i mitt område ligger på mellan 400-600 kr, anses det som rimligt?)

    Vill du inte skriva ut det i tråden, får du gärna PMa.

    Uppgifter mellan tummen och pekfingret:
    Hyra: 490 kr/kvm/år
    El: 2000-2500 kr/mån
    Yta: ca 380 kvm
    Försäkring: 9000 kr/år. Lagret försäkrat upp till någon miljon och någon hundratusing på inventarier
    Uppvärmning: ingår
    Sedan tillkommer för vår del avfallshantering (ca 1000 kr/mån) och larm (400 kr/mån).

    #128293
    Dan
    Deltagare

    Hyra just nu 553kr/kvm/år men stigande trappa som slutar på 812kr/kvm år 3.
    El: inte en susning då vi inte fått någon avläsning.
    Yta: 325 kvm
    Försäkring: 12.000/år lager 1,3 mille.
    Värme: tillkommer
    Avfallshantering: 3-4k om året för vår egna container
    Larm: Runt 3k året

    #128295
    Marcus T
    Deltagare

    Vår lokal ligger på Lidingö och hyran är nu 800 kr/kvm men sänks om vi utnyttjar en option på att ta en större del. Kostnader för försäkring, värme, larm mm beror mycket på din verksamhet samt lager och storlek på lokalen. Det enda som kan kosta på lite är väl värmen beroende på hur lokalen värms upp.

    En sak som inte kommit upp är också att på många lokaler så tillkommer fastighetsskatt som varierar beroende på taxeringsvärdet på den lokal du hyr samt hur stor andel din lokal utgör av hela fastigheten.

    Ett tips är att hyra av en större hyresvärd som har många lokaler i närområdet. För om du växer snabbt så kommer du ofta ha möjlighet att byta till en större lokal i hans bestånd oavsett om du har kontraktstid kvar på den mindre.

    Lycka till!

    #128296
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Jag är helt mållös över era billiga hyror, här i Sundsvall, visserligen kända för att vara dyra lokalmässigt nästan i stockholmsklass har jag inte hittat en enda lokal under 1000 kr kvadratmetern.

    #128297
    Parvelito
    Deltagare

    I Fyrstadsområdet torde man väl som hyresgäst ha ett rätt så bra förhandlingsläge i skuggan av Saab och Volvo/Pininfarina?

    Något du bör titta på är om det är godkända lås, dörrar och galler för fönstren. Sådant kan utan vidare springa iväg till +50kkr om det inte finns något, och det motsvarar en och annan hyreskrona.

    Kolla också av det här med parkeringsplatser så att det inte tillkommer någon ockerkostnad för det, och att snöröjning utanför ingår.

    Något som kan vara smart är om man är flera E-handlare eller liknande verksamheter som ligger nära varandra. Dels är det en klar fördel i att man kan göra gemensamma inköp på ett enkelt sätt, även av sådant som frakter. Dels har man kollegor att äta lunch med, man kan låna postsäckar, toner, etiketter och pallvagnar av varandra om det kniper, dela på en truck eller kanske hyra in personal av varandra. Det är värt en del att inte alltid vara helt ensam i det man gör.

    Kika också på sådant som restid hemifrån. Fem minuter istället för tio minuter enkel väg, fem dagar i veckan 52 veckor om året blir 43 timmar på ett år, en normal arbetsvecka för en knegare. Det kan också vara värt en och annan krona i högre hyra.

    #128298
    Joel
    Deltagare

    Vi har en nybyggd lokal på ~250kvm där vi betalar 550 kr/kvm och år i kallhyra. Sedan tillkommer värme (2000 kr/mån), el (1000 kr/mån), internet (500 kr/mån) och larm (250 kr/mån).

    Något som jag anser är väldigt viktigt att tänka på när man tittar på lokaler, är att man inte binder upp sig under en lång tid i en snart för trång lokal. Försök alltså ha en plan för hur du skall göra om du växer ur lokalen. En idé kan vara att försöka förhandla ner bindningstiden (t.ex 1 år istället för 3 år) eller att välja en lokal där det är ledigt bredvid så att du enkelt kan slå in en vägg eller dyl. för att växa.

    En lokal på markplan med ordentlig port är också att föredra :)

    #128301
    evomedia
    Deltagare

    @Jimmy Öström 25706 wrote:

    Vi ligger (har sagt upp vår lokal) på 470 kr kvm och detta är inkl el och värme. Vi har en lokal på ca 170 kvm.

    Ett tips är även att titta på att sätta ut ditt lager och packning på ett tredjeparts logistik företag, detta kommer vi göra 11/11 och jag ångrar att jag inte gjort detta tidigare innan jag flyttade tredje gången.

    Så räkna på med både egen lokal och packning och sedan vad det skulle kosta med ett tredjeparts logistik företag. Pma mig om du vill ha namn på alla jag varit i konktakt med i samband med mitt val.

    Vad kostar tredjepartslogistik? Mejlade ett företag som sysslar med det men dom svarade aldrig:/ sen brydde jag mig inte om det igen…

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 24 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.