Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Kostnader för lagerlokal i storleken 200-300 m2?

Visar 4 inlägg - 21 till 24 (av 24 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #128344
    Parvelito
    Deltagare

    @Seke 25766 wrote:

    Intressant, hur fungerar det? Det kostar annars skjortan att få hämtning av avfall. Vem hyr ut och byter/tömmer container? Kan man bara slänga wellpapp i den eller blanda flera sorters avfall?

    Hur det sorteras och vad man får kasta varierar från kommun till kommun, men SITA brukar finnas överallt. Jag är på jakt efter en liten kontainer, typ 3m3 eller så att köpa. De kostar 600kr/månad att hyra och kan ju inte vara så våldsamt dyra att tillverka.

    #128345
    Lastbryggan
    Deltagare

    Ang. diskussionen om wellpapp/kontainer…

    Har för mig att jag har nämnt tidigare att vi har en lokal “Röda Korset” organisation som tar emot möbler, böcker och allt annat som dom kan sälja för välgörenhet.

    Denna organisation hämtar vår “wellpapp-bur” (DHL-bur på en pall) ca 2ggr/månaden och de får betalt några ören/kilot för wellen på återvinningen. Vi skickar också med brännbart avfall som dom kastar åt oss på återvinningen. Vi ger dem också alla pallar vi får och EUR-pallarna säljer dom och pengarna går till välgörenhet.

    Min kostnad brukar bli 1-2 paket batterier (tot 20kr/inköp) i månaden som de får för att testa begagnade apparater som skall säljas.

    100% win/win, så mitt tips är kolla med någon ideell organisation om dom vill ha wellen.

    #128349
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Kanon, jag tackar för infon.

    @Seke 25764 wrote:

    Vi har en snittorder på runt tusenlappen. Det kan vara många orderrader och vi har blandat stora och små varor, så ofta är det inte busenkelt att plocka och packa.

    När jag räknade på det inför flytten från tredjepartslogistiken såg det ut att gå i stort sett på ett ut kostnadsmässigt. Nu efter skiftet ser jag att vi har lite högre kostnader nu när vi sköter logistiken själva – mest för att vi har tagit i när vi anställde och därför inte har fullt kapacitetsutnyttjande på personalsidan. Det problemet kommer dock snart att vara borta… Samtidigt har vi en högre leveransprecision och kommer närmare både kunderna och varorna. Så jag tycker fortfarande att det var rätt beslut.

    Men visst, det finns stora fördelar med tredjepartslogistik också. Inte minst när man växer snabbt.

    #128350
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Alltså det är inte så det funkar, då skulle ju alla varor ha en lagerplats och då blir det som du säger MYCKET:). Vem vill betala för en tom lagerhylla?

    Jag har exakt som du fast några hundra olika varor i lager och ca 3000 produkter på hemsidan och jag lagerhåller inget som jag inte säljer minst 1-2 av i månaden om dessa varor inte är svåra att få tag på när dom väl finns för då lägger jag upp ett större lager på dom såklart.

    Ett tredje företag levererar in varorna när inleveransen kommer och då har man en såkallat “avlastningsyta”, det som blir över efter dagens packning lagras med ett lagernummer men givetvis inte innan.

    Bara en notis;):)

    @Macondax 25760 wrote:

    Sen lagerhåller jag enbart cirka 150 produkter, av ca 2200 som sortimentet innehåller. Det fungerar inte att skicka dessa “icke-lagervaror” till en tredjepart, för vidare leverans till slutkund. Vissa produkter lagerförs nämligen första gången kunden lägger en beställning, så lagret växer för varje dag som går (hoppas du hängde med :rolleyes:

Visar 4 inlägg - 21 till 24 (av 24 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.