Plus Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Kostnader för lagerlokal i storleken 200-300 m2?

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 24 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #128305
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    @evomedia 25717 wrote:

    Vad kostar tredjepartslogistik? Mejlade ett företag som sysslar med det men dom svarade aldrig:/ sen brydde jag mig inte om det igen…

    Det beror helt på dina förutsättningar. De brukar analysera ditt sortiment samt orderflöde och lagerbehov och därefter ge dig en offert. Det ligger på allt från 15-20 kr / paket och uppåt beroende på vad du säljer och hur lätt det är att packa

    #128317
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Ja som kodmyran säger, från 15 kr paketet/brev och uppåt beroende på antalet artiklar per ordrar i snitt, skickade paket per år och storlek på dom olika kartongerna.

    #128321
    Seke
    Deltagare

    Vi hyr en lokal på 475 m2 för 650 kr/m2 och år. Tittade på lokaler i Vallentuna, Arninge och Åkersberga ca 2 mil norr om Stockholm, och de flesta kostade runt 800 kr/m2.

    Bra som sagt att tänka på att ha möjlighet att växa. Vi håller just på och annekterar 50 m2 av grannlokalen för att bygga ett större kylrum. Framöver har vi expansionsmöjligheter i källarplanet.

    650 kr/m2 är kallhyran. Tillkommer el (inklusive värme via värmepumpen) med ca 150 kr/m2. Sedan har vi kostnader för larm (30 k), städning (30 k) och försäkring (15 k).

    Innan vi hyrde den här lokalen körde vi med tredjepartslogistik ett drygt år. Det kostade oss ca 33 kr per paket i plock/pack/emballage, plus ca 10 kr i lagerhyra för pall och hyll-platser. Det kan nog bli lite billigare för de flesta ehandlare, eftersom vi har rätt komplicerade ordrar.

    #128323
    Seke
    Deltagare

    Uppdatering/rättelse : totalkostnaden för oss för tredjepartslogistiken inklusive plock&pack, emballage, lagerhyra, inleveranser, registrering av ordrar, klarnafakturor osv landade på runt 75 kr per order.

    #128324
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Det var endå inte så dyrt (EDIT: men visst det beror ju på eran snittorder såklart), ni har väl lite större saker ni skickar misstänker jag.

    Jag måste fråga, är det billigare för er nu att köra det själv? För mig är det tvärtom eller i alla fall plus minus noll i kronor men mycket vinst i tid när jag kör på ett tredjeparts företag.

    @Seke 25742 wrote:

    Uppdatering/rättelse : totalkostnaden för oss för tredjepartslogistiken inklusive plock&pack, emballage, lagerhyra, inleveranser, registrering av ordrar, klarnafakturor osv landade på runt 75 kr per order.

    #128336
    Macondax
    Deltagare

    @Jimmy Öström 25706 wrote:

    Så räkna på med både egen lokal och packning och sedan vad det skulle kosta med ett tredjeparts logistik företag. Pma mig om du vill ha namn på alla jag varit i konktakt med i samband med mitt val.

    Tredjepart är inget som tilltalar mig. Som många andra säger, så ser jag en stor fördel att gå ut på lagret och känna på produkter, om det kommer kundfrågor som inte kan besvaras på annat sätt.

    Sen lagerhåller jag enbart cirka 150 produkter, av ca 2200 som sortimentet innehåller. Det fungerar inte att skicka dessa “icke-lagervaror” till en tredjepart, för vidare leverans till slutkund. Vissa produkter lagerförs nämligen första gången kunden lägger en beställning, så lagret växer för varje dag som går (hoppas du hängde med :rolleyes:)

    @Parvelito 25713 wrote:

    I Fyrstadsområdet torde man väl som hyresgäst ha ett rätt så bra förhandlingsläge i skuggan av Saab och Volvo/Pininfarina?

    Absolut känns det som ett bättre förhandlingsläge för mig som hyresgäst, när stora hyresgäster vacklar, vilket gör att även många mindre företag i regionen vacklar. Det låter hemskt att säga, men någons död, andras bröd. För min del har jag “ingen” brådska, utan kan vänta ut resultatet av SAABs rekonstruktion. Först när de kommit till något typ av resultat, kommer regionen se hur vidare utveckling kommer ske.

    Tackar ödmjukast för att ni delar med er av era uppgifter till någon som är grön på området. Det är helt klart inte billigt att hyra, om man räknar på alla kostnader som tillkommer utöver själva kvadratmeterhyran.
    Samtidigt känns det som ett naturligt och nödvändigt steg inom snar framtid, för att inte hämma företagets tillväxt (eller, mitt ego om utvecklingspotentialen :D)

    För å fortsätta utveckla tråden. Hur stort är utrymmet ni använder, för packområdet (såväl packbänk, packmaterial, hantering färdigpackade paket samt returpapp/sopor)?

    #128339
    Parvelito
    Deltagare

    @Macondax 25760 wrote:

    För å fortsätta utveckla tråden. Hur stort är utrymmet ni använder, för packområdet (såväl packbänk, packmaterial, hantering färdigpackade paket samt returpapp/sopor)?

    Jag har ett packbord, c:a 3×0,75m. Där ryms det utan tvekan 2 personer att packa, eller som nu, dagens inleveranser på ena halvan, och så utleveranser på andra halvan. Jag lever mycket “just-in-time”. Utöver det så vill jag ha i alla fall en meter rent framför packbordet också.

    Packmaterial tar upp 5-6m2 i ett angränsande rum. Sopor nästan lika mycket. Det färdigpackade blir ofta kvar på det stora packbordet i takt med att det som kommit in packas. Sedan har jag ett litet kontorsrum på 6m2 där även skrivare och dator finns.

    Räkna också med lite plats för ankommande gods. Det är ju inte alltid man kan plocka upp det direkt, och ibland är det mycket som kommer på en gång.

    #128340
    Seke
    Deltagare

    @Jimmy Öström 25743 wrote:

    Det var endå inte så dyrt (EDIT: men visst det beror ju på eran snittorder såklart), ni har väl lite större saker ni skickar misstänker jag.

    Vi har en snittorder på runt tusenlappen. Det kan vara många orderrader och vi har blandat stora och små varor, så ofta är det inte busenkelt att plocka och packa.

    @Jimmy Öström 25743 wrote:

    Jag måste fråga, är det billigare för er nu att köra det själv? För mig är det tvärtom eller i alla fall plus minus noll i kronor men mycket vinst i tid när jag kör på ett tredjeparts företag.

    När jag räknade på det inför flytten från tredjepartslogistiken såg det ut att gå i stort sett på ett ut kostnadsmässigt. Nu efter skiftet ser jag att vi har lite högre kostnader nu när vi sköter logistiken själva – mest för att vi har tagit i när vi anställde och därför inte har fullt kapacitetsutnyttjande på personalsidan. Det problemet kommer dock snart att vara borta… Samtidigt har vi en högre leveransprecision och kommer närmare både kunderna och varorna. Så jag tycker fortfarande att det var rätt beslut.

    Men visst, det finns stora fördelar med tredjepartslogistik också. Inte minst när man växer snabbt.

    #128342
    Seke
    Deltagare

    @Dan 25709 wrote:

    Avfallshantering: 3-4k om året för vår egna container

    Intressant, hur fungerar det? Det kostar annars skjortan att få hämtning av avfall. Vem hyr ut och byter/tömmer container? Kan man bara slänga wellpapp i den eller blanda flera sorters avfall?

    #128343
    Joel
    Deltagare

    Vi betalar 2500 kr/år för hyra av en wellpapp container (tillkommer nån hundralapp vid tömning), sedan ytterligare ~300 kr/månad för hämtning av kontorspapper, plast, sopor och kompost som måste sorteras i egna kärl.

    En container för allt vore ju skönt :) men man måste tänka på miljön också ;)

Visar 10 inlägg - 11 till 20 (av 24 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.