Annons

Refunder får konkurrens kring Cashback-fenomenet

Refunder får konkurrens kring Cashback-fenomenet

2014-06-05 09:43

Miljontals svenskar handlar på nätet. Ett nytt fenomen, kallat cashback, som nu har nått Sverige, innebär att det finns pengar att få tillbaka på sin shopping. Därför har det på kort tid börjat dyka upp aktörer som vill hjälpa till med just detta. En ny sådan är sajten Cashbackshopping.se.

Det börjar dyka upp allt fler sajter som erbjuder pengarna tillbaka på e-handelsköp. I höst smyglanserades Refunder.se, en sajt som i våras fick uppbackning av Bonniers investmentbolag, Bonnier Growth Media, och som senare lanserades på bred front.

Nu har man fått konkurrens av Cashbackshopping.se. Bakom sajten står den svenske Internetentreprenören Johan Selin.
– Jag tror stenhårt på cashback-fenomenet, att få pengar tillbaka när man shoppar på nätet kommer bli nästa stora grej. I dagsläget har vi ett 70-tal partners anslutna till Cashbackshopping.se och vi ser ett väldigt stort intresse från e-handlarna. Nya butiker tillkommer varje dag, säger Johan Selin.

Hundratals miljoner

Cashback betyder pengar tillbaka och som medlem samlar man cashback när man handlar i de anslutna nätbutikerna. Cashbacken kan sedan tas ut som riktiga pengar eller som presentcheckar. Det kan jämföras med den återbäring som man som medlem i fysiska butikers kundklubbar får.

Två av tre svenskar har under det senaste året handlat på nätet enligt SCB, och under förra året handlade svenskarna för 37 miljarder kronor på nätet enligt Postens e-handelsbarometer. Vilket gör att det finns stora pengar att spara för svenskarna enligt Johan Selin, som även påpekar att ett köp i genomsnitt ger 5 procent cashback, men man kan få så mycket som 20 procent cashback.
– Dessutom kan man få cashback på flygresor, hotell och charterresor. Vi pratar hundratals miljoner kronor som svenskarna kan spara, säger Johan Selin.

Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

danielandersson
2014-06-05 09:55

Detta var väl stort i England och USA i början av 2000-talet. Varför tog det så lång tid för det att komma hit? Och varför tror de att det kommer slå?

Senast jag kollade så verkade intresset väldigt svalt utomlands..

lukasbrisman
2014-06-05 10:20

För att han äger siten? :)

stocktown
2014-06-05 12:18

Har aldrig brytt mig om alla rabatter som kommer i brevlådan varje vecka. LetsBuyIt Letsdeal kommer inte att funka.

ragnar@harges.com
2014-06-05 13:49

Vore en välgärning om någon sätter sig in i det här väldigt snåriga systemet och vart pengarna egentligen tar vägen?

Parvelito
2014-06-05 13:54

Cashback i den här varianten är ju egentligen samma sak som kundkorten hos ICA/Coop/Bensinmackarna etc. Skillnaden är väl att det finns fler dåliga affärsmän inom Ehandeln som dessutom utrustats med en massa riskkapital att bränna. Därför har återbäringen drivits upp. Utöver själva procenten till kunden får man ju betala en del till den som sköter om det hela också.

Begreppet Cashback var rätt stort i USA före finanskrisen, men då pratade vi riktig cashback. Där kunde man köpa en ny bil på avbetalning, och dessutom få 1000 dollar kontant i näven, eller varför inte en ny kamera, dator, AC eller liknande med pengar rakt i handen. Kreditkorten gick varma i kassorna.

Det som just nu ser mest spännande ut tycker jag är att Coop slopar sin direkta återbäring de haft ett tag för att återgå till traditionellt poängsamlande. De har dock gjort ett samarbete med SAS Eurobonus och poäng kommer att kunna flyttas mellan systemen. I samarbetet finns också Bokus, Polarn o Pyret, Brothers, Kronans apotek, Telge Energi och flera andra. Just det med flera vitt skilda branscher som man kan samla poäng hos och använda på olika sätt, tror jag är attraktivt för konsumenten. Det borde flera större E-handlare kika mera på, och varför inte Svea, Klarna och andra betalförmedlare.

Annons
Kunderna vill inte ha AR eller Virtual Reality

Kunderna vill inte ha AR eller Virtual Reality

De vill först och främst ha en riktigt bra e-handel.

Annons
Annons
Oväntad julsuccé - tusentals doftgranar flög av lagerhyllan

Oväntad julsuccé - tusentals doftgranar flög av lagerhyllan

"Vi var inte förberedda på efterfrågan".

Miljardbolagets nya Click & Collect - 15 min till färdig order

Miljardbolagets nya Click & Collect - 15 min till färdig order

Uppdaterar företagets Pitstop-funktion.

NordicFeel lanserar ny sajt och grafisk profil

NordicFeel lanserar ny sajt och grafisk profil

Följer systerbutiken Eleven i att få en makeover.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

11 000 paket i timmen på PostNords nya terminal

Invigning: 11 000 paket i timmen på PostNords nya terminal

Yta på 17 000 kvadratmeter.

Ny <nobr>e-handel</nobr> når 20 miljoner på två år - tar in nytt kapital

Ny e-handel når 20 miljoner på två år - tar in nytt kapital

Räknar med ökning på 200 procent.

Väljer bort e-handel:

Väljer bort e-handel: "Kunderna vill ha fysiska butiker"

Öppnar sex nya varuhus nästa år.

Annons
Annons
Skincity satsar på paketskåp och <nobr>2-timmarsleverans</nobr>

Skincity satsar på paketskåp och 2-timmarsleverans

"Ett fint komplement".

<nobr>E-handlarna</nobr> laddar inför årets julleveranser

Helgläsning: E-handlarna laddar inför årets julleveranser

"Planering, planering, planering. Fokus på planering ner i detalj".

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Rofa Design AB söker:

E-Commerce Manager till Rofa Design

Mapiful AB söker:

Social Media Manager

iDeal Of Sweden AB söker:

E-commerce Coordinator

Emakina DBG söker:

Business Unit Director E-commerce


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta