Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Dancar
    Deltagare

Tycker det är lite snack om Geoblocking. Är det ingen som tror att det kommer fÃ¥ nÃ¥gon effekt? Läser man senaste artikeln frÃ¥n Digital Handel sÃ¥ verkar det ju helt sinnessjukt… För vÃ¥r del sÃ¥ skulle det bli till att lägga ner verksamheten om man ska ta EU pÃ¥ orden gällande detta. Det som stÃ¥r i texten (se länk nedan) är det lilla problemet för oss. Däremot att vi mÃ¥ste följa tobakslagen i alla EU-länder och ha specifika etiketter pÃ¥ produkterna (”rökning dödar” etc) för varje land skulle innebära ett förstaköp pÃ¥ etiketter om c:a 2 800 000 styck… (antal etikettkombinationer x antal länder x MOQ). Ett snabbt räkneexempel som säkert har mÃ¥nga brister, men ändÃ¥.

Jag ligger dock inte sömnlös över detta då jag inte tror att det blir den effekt EU vill, eller också är jag i förnekelse. Det kan ju bli ett problem om EU kräver att man ska kunna visa att man har allt på plats för att kunna sälja till andra stater och lägger på feta böter om så inte visar sig vara fallet. Men vore intressant att få höra era tankar kring detta. Just nu är detta bara komik men hoppas man inte behöver sätta skrattet i halsgropen.

https://dhandel.se/geoblocking-nya-forutsattningar-alla-e-handlare/

Jimmy Ostrom
    Deltagare

Bra trÃ¥d. jag kommer att följa denna och även ställa frÃ¥gor när jag har läst färdigt och bildat mig en uppfattning om allt. Finns mÃ¥nga frÃ¥getecken känner jag som kan tolkas lite som…..

@Dancar 91007 wrote:

Tycker det är lite snack om Geoblocking. Är det ingen som tror att det kommer fÃ¥ nÃ¥gon effekt? Läser man senaste artikeln frÃ¥n Digital Handel sÃ¥ verkar det ju helt sinnessjukt… För vÃ¥r del sÃ¥ skulle det bli till att lägga ner verksamheten om man ska ta EU pÃ¥ orden gällande detta. Det som stÃ¥r i texten (se länk nedan) är det lilla problemet för oss. Däremot att vi mÃ¥ste följa tobakslagen i alla EU-länder och ha specifika etiketter pÃ¥ produkterna (”rökning dödar” etc) för varje land skulle innebära ett förstaköp pÃ¥ etiketter om c:a 2 800 000 styck… (antal etikettkombinationer x antal länder x MOQ). Ett snabbt räkneexempel som säkert har mÃ¥nga brister, men ändÃ¥.

Jag ligger dock inte sömnlös över detta då jag inte tror att det blir den effekt EU vill, eller också är jag i förnekelse. Det kan ju bli ett problem om EU kräver att man ska kunna visa att man har allt på plats för att kunna sälja till andra stater och lägger på feta böter om så inte visar sig vara fallet. Men vore intressant att få höra era tankar kring detta. Just nu är detta bara komik men hoppas man inte behöver sätta skrattet i halsgropen.

https://dhandel.se/geoblocking-nya-forutsattningar-alla-e-handlare/

Dancar
    Deltagare

http://www.ehandel.se/Varning-Problem-att-vanta-med-EUs-nya-e-handelslag,11915.html

Ju mer jag läser om detta ju dummare blir hela konceptet (eller är det jag som blir dummare….).

Hur ska betalning gå till? Måste man erbjuda minst ett av de befintliga betalsätten även till övriga EU-medborgare?

Sedan kvarstÃ¥r frÃ¥gan för just min bransch, mÃ¥ste jag följa varje lands tobakslag och sätta ”rökning dödar” kliterlappar pÃ¥ alla sprÃ¥k? Med lagerhÃ¥llning av 2,8 miljoner etiketter som följd…

MÃ¥ste man vara behjälplig att genomföra köp till EU-medborgare, sÃ¥ om nÃ¥gon skriver till kundtjänst och säger att denne inte kan svenska mÃ¥ste jag dÃ¥ hjälpa till att översätta texter sÃ¥ att personen kan handla? Om jag säger ”nej, det fÃ¥r du lösa själv” sÃ¥ har jag ju skapat ett handelshinder som torde vara emot den nya e-handelslagen…

MÃ¥ste man skriva om/harmonisera avtalsvillkoren i butiken?

Vad händer om befolkningen i ett specifikt land börjar handla som galningar I ens butik, kan man då bli tvingad att momsregistrera sig i det landet? Finland har väl en gräns på € 35 000 till exempel.

Känns sÃ¥ sjukt märkligt att man kan bli intvingad i att börja ”exportera” till andra länder. Men, som tidigare skrivits, sÃ¥ kan det bli uddlöst ändÃ¥ om man bara erbjuder avhämtning exempelvis.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du mÃ¥ste vara inloggad för att svara pÃ¥ detta ämne.