Varning: Problem att vänta med EU:s nya e-handelslag

Oklart vad som händer om kunden är missnöjd.

Efter att en kraftig majoritet röstat för att förbjuda geo-blocking inom e-handeln, stod det i går klart att alla e-handlare i EU kommer att vara tvungna att sälja till kunder i alla EU-länder, oavsett vilket land de bor i.

LÄS ÄVEN: Beslutet: E-handlare måste sälja till hela EU

Annons

Beslutet, som dock väntas träda i full kraft först senare i år, innebär dock inte att e-handlare måste erbjuda frakt till alla länder, vilket ju kan tyckas lite märkligt. Vi tog kontakt med Jörgen Bödmar, ordförande för e-handelsorganisationen EMOTA, för att reda ut vad som egentligen är på gång.

- Generellt kommer det att bli så att e-handlare måste acceptera order från alla EU-medborgare, dock kan du neka till att ombesörja leveransen. Kunden får lösa det själv. Man kanske till exempel har en kontakt i landet som kan skicka varan eller så får man åka till landet och hämta upp varan själv, säger han.

Får sätta upp mellansajt

Hittills har det enligt uppgifter från bland annat Europaparlamentet inte varit ovanligt att e-handlare har valt att bara sälja till vissa EU-länder, alternativt dirigerat om besökare till en viss sajt. Men det är det slut med nu.

- Det ska inte vara möjligt att diskriminera någon beroende på var de bor, och det kan man ju tycka är rimligt.

De nya reglerna innebär alltså att e-handlare med många landsspecifika sajter, som till exempel Zalando, inte kommer att kunna automatiskt dirigera in de svenska kunderna till Zalandos svenska sajt.

- De företagen, som till exempel Zalando, kommer att bli tvungna att sätta upp en mellansida där de erbjuder köparen tillgång till exempelvis den svenska sajten. Sedan får kunden göra det valet själv.

Vem står för konsumenträttsligt ansvar?

Exakt hur e-handlarna behöver förbereda sig för att uppfylla de kommande kraven är ännu oklart. Och Jörgen Bödmar ser fler frågetecken med den nya lagen.

- Vad som är viktigt att notera nu när det här går igenom är att det fortfarande är oklart vem som står för det konsumenträttsliga ansvaret. Är det köparens eller säljarens lagrum som ska gälla? Det har inte prövats. Så det kommer säkert att dyka upp en del case kring det här framöver.

Annons

Ambitionen med att förbjuda geo-blocking är förstås att skapa en mer harmoniserad inre marknad i unionen. Jörgen Bödmar ställer sig dock tveksam till att den nya lagen kommer att leda till exempelvis mer harmoniserade priser. Överlag tror han inte att den får speciellt stor betydelse.

- Det här löser egentligen inga problem, för det är väldigt få som kommer att handla på det sättet. Därför kommer det också att dröja innan vi får se några konsumenträttsliga fall.

Ett annat problem med geoblocking och e-handel har rört hur man som e-handlare förväntas agera kring betalmetoder. Enligt uppgift till Ehandel.se kommer det med största sannolikhet att räcka att ha minst ett betalsätt, till exempel kreditkort, som fungerar i alla länder. 

LÄS ÄVEN: Många hinder på vägen mot gemensam marknad

Annons